Виена бележи век от смъртта на Густав Климт
Няма по-ясен знак за настъпващия край на световната икономическа криза от масовото организиране на мащабни изложби на висши произведения на изкуството навсякъде по света. Елитни музеи от Европа, Северна Америка и Азия планират да привлекат ценителите с качествени колекции и събития, които са задължителни за посещение на живо.
Ето някои от тях според авторитетния сайт Artprice.
Музей на Соломон Гугенхайм, Ню Йорк
9 февруари - 9 май
“Един от най-интересните творци през последните десетилетия, Дан Во, ще повдигне завесата на начина, по който подготвя и възражда културната и политическа история във всяка своя работа”, - казва Алън Шварцман от принадлежащата на Сотбис консултантска фирма “Art Agency Partners”, който нарече предстоящата самостоятелна изложба на художника в музея “Соломон Гугенхайм” най-важното събитие през 2018 г. Изложбата ще бъде първото голямо проучване на произведенията на датски художник от виетнамски произход в САЩ. Произведенията от последните 15 години, включително и акцията “Vo Rosasco Rasmussen” (2003-2005 г.), по време на която Во се жени за приятели и след всеки развод взема фамилиите им, добавяйки своята, ще бъде показана заедно с новите творби на художника.
Център “Помпиду”, Париж
28 март - 6 юли
Център Помпиду предлага нов поглед към един от създателите на руския авангард - периода на народната художествена школа във Витебск, основана от Марк Шагал в родния му град през 1918 година. Изложбата е по случай 100-годишнината от назначаването на художника, упълномощен от колегията по изкуствата в провинция Витебск - този пост позволява на Шагал да създаде художествено училище, отворено за всички и да покани учители като Ел Лисицкий и Казимир Малевич. По време на тяхната работа в училището, по мнение на кураторите на центъра Помпиду, то се е превърнало в революционна лаборатория, в която, се е писала историята на световното изкуство. Именно тогава, във Витебск, Малевич създава авангардното художествено обединение “Уновис”( “Утвърдители на новото изкуство”).
В изложбата са включени около 200 творби от Третяковската галерия, Руския музей, музей на Витебск и Минск и от американски и европейски колекции. Това са произведения не само на тримата главни герои на руския авангард - Малевич, Шагал и Лисицки, но и на техните ученици - възпитаници на художествената гимназия във Витебск, сред които Иван Гаврис, Вера Ермолаева, Николай Суетин, Иля Чашник, Соломон Юдовин и други (в графа “специалност” при повечето от тях е посочено “художник - конструктивист”).
Специално за изложбата в издателството на център Помпиду, редактиран от куратора Анжел Ламп излезе илюстриран каталог, който включва есе на международни експерти по руски авангард като Александър Шатски и Жан-Клод Маркаде. Изложбата се организира в сътрудничество с музея “Ван Абе” в Айндховен. От Париж, тя ще отиде в Еврейския музей в Ню Йорк, където ще бъде представена в малко изменен вид от 14 септември до 2 януари на следващата година.
Национален музей за модерно изкуство, Киото
20 януари - 4 март
Изложбата в националния музей за модерно изкуство в Киото ще бъде посветена на възторга, който Винсънт ван Гог изпитвал пред японското изкуство и влиянието, което самият той е оказал върху него. Художникът изучавал произведенията на японските майстори и се вдъхновявал от графиките им. Той се възхищавал на вниманието им към природата и начина, по който смело създавали композиции и уверено използвали наситените цветове. Неговата колекция включва стотици японски гравюри, много от които в момента се съхраняват в музея на Ван Гог в Амстердам.
Независимо от факта, че това не е първата изложба в Япония на подобна тема, експозицията ще бъде по-силна от всички предишни и се основава на най-подробната изследователска работа досега. В основата на изложбата ще бъдат 40 произведения на Ван Гог, включително такива важни картини от музея в Амстердам като “Автопортрет пред величието” (1887-1888) и “Спалня” (1888 г.). Също така ще бъдат включени селекция от укийо-е (жанр на отпечатъци върху дървено клише и живопис, възникнали около XVII и XIX век в Япония) отпечатъци от личната колекция на Ван Гог, към които той понякога се е обръщал в произведенията си.
Значителна част от изложбата е посветена на влиянието на ван Гог върху японската живопис от 1920-1930. Сред изненадите - рядко показвани книги за гости с отзиви на японски посетители, които са идвали да видят картините на художника в дома на Пол Гаше - младши - син на лекар, който гледал ван Гог през последните седмици от живота му. Пристигнали на изложбата от парижкия музей “Гиме”, тези книги показват, че японските художници практически са правели поклонничество на местата на Вангог.
Изложбата вече е посетила Сапоро и Токио, а след Киото последната точка от нейното турне ще бъде музеят “Ван Гог” в Амстердам (23 март - 24 юни). Там експозицията ще бъде посветена на по-тясна тема - любовта на художника към японското изкуство.
Музей на историята на изкуството, Виена
13 февруари - 2 септември
Въпреки, че постоянната експозиция във виенския музей на историята на изкуството, както и колекцията като цяло, е за по-ранни периоди, все пак тук въвеждането на проекти за отбелязване на 100-годишнината от смъртта на Густав Климт, е абсолютно уместно. Достатъчно е да споменем, че той е един от художниците-декоратори, които са проектирали новата сграда на музея в началото на 1880-те. За тази страница от началото на биографията му трябва да напомни “Мостът на Климт” – съоръжение с височина от 12 метра над главното стълбище, от което ще бъде възможно да се разгледа по-подробно и в детайли живописния цикъл от 13 творби. Такава “атракция” вече е била организирана през 2012 г., когато се отбелязва 150-годишнината на художника. В същото време в античния отдел на музея ще бъде показано известното платно на Климт “Nuda Veritas” (”Голата истина”).
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш