Смоци и костенурки решават за АМ „Струма“

В продължение на четири години ще правят мониторинг на костенурките и смоците около международния път Е-79 в Кресненското дефиле.

Броят колко са загиналите животни край сегашното трасе на път Е-79

Ще обхождат пътя и ще се опитат да определят в каква посока се е движил смокът

Мониторингът ще продължи 4 години

Костенурки и смоци може да се окажат от решаващо значение откъде да минава трасето на магистрала “Струма” в посока от София към Кулата. От Агенция “Пътна инфраструктура” пуснаха обществена поръчка за мониторинг върху популациите на два вида сухоземни костенурки и два вида змии в участъка на сегашния първокласен международен път Е-79, преминаващ през Кресненския пролом.

За трасето на магистралата от Кулата към София вече е избран така нареченият Източен вариант извън Кресненското дефиле. Но тепърва трябва да бъде определено трасе за пътя в посока от столицата ни към гръцката граница. И докато тече процедурата по избор на трасе, от АПИ искат да проверят какво е влиянието на трафика през Кресненското дефиле върху смъртността на костенурките и смоците.

Обществената поръчка включва мониторинг на четири вида влечуги - Шипобедрена костенурка, Шипоопашата костенурка, Ивичест смок и Леопардов смок, които живеят в защитена зона за местообитания “Кресна-Илинденци”. Трябва да бъде установена тяхната смъртност в следствие на автомобилния трафик, както и точно кои райони обитават от двете страни на пътя Е79.

Мониторингът на влечугите трябва да продължи четири години, но до не по-късно от края на месец август 2028 г. Отчитането на сгазените от автомобили костенурки и смоци ще се провежда по цялата дължина на трасето, без да има произволно избрани участъци, върху които да е съсредоточено вниманието на експертите. Отчитането може да се извърши чрез обхождане във всяка една от посоките на движение на цялото трасе на път Е-79 в Кресненския пролом.

Ще трябва да бъде направен и мониторинг на състоянието на съоръженията за смекчаване на въздействието на околната среда (мрежи, водостоци и др.) - при всяко посещение на пътя консултантът трябва да инспектира и документира състоянието на съоръженията. Ако бъдат установени проблеми, трябва да бъде уведомена АПИ. Изследването трябва да се проведе в рамките на три периода (условно наречени: пролетен, летен и есенен): пролетен сезон (15 март - 15 май), летен сезон (15 май - 15 юли) и есенен сезон (1 септември - 31 октомври).

Всяка седмица трябва да има поне по едно посещение на терена, да се отчитат и маркират всички установени животински индивиди западно и източно от съществуващия път Е-79 в района на Кресненския пролом, включително да се отчитат и жертвите на автомобилния трафик. За целия 4-годишен период може да бъдат пропуснати само 4 седмици, през които да не е осъществен мониторинг на влечугите.

Изпълнителят на обществената поръчка ще трябва да потърси зависимост между интензивността на трафика и смъртността на влечугите. За всяка жертва на автомобилен трафик задължително трябва да се регистрира вида на животното, пола и възрастта му (ако може да бъде установена), GPS координати, отстоянието от банкета, посоката на придвижване на животното (ако може да бъде установена). Тези данни трябва да бъдат представени в табличен вид и като обща база данни, карти, схеми и чертежи.

Въз основа на данните трябва да бъдат направени изводи за числеността на популациите на четирите вида влечуги, западно и източно от съществуващия път Е-79 в района на Кресненския пролом. За всеки вид да се направи оценка за смъртност на загиналите на пътното платно влечуги в следствие на сблъсък с превозните средства, какъв е делът на загиналите животни спрямо общата численост на отделните видове. Да се анализира смъртността по видове животни в различните месеци и сезони. Да се направи анализ на развитието на популациите във времето. Както и да се сравняват и анализират данните от смъртността с данните за трафика на превозните средства в изследвания участък от АМ “Струма”.

Прогнозната стойност на обществената поръчка е 400 хил. лв. без ДДС.

Смоците и гущерите пак проблем

Магистралата напълно готова към 2034 г.

Ако еколозите не спечелят, ще има съпротива

Предстои да бъде изминат дълъг път преди АМ “Струма” да бъде напълно готова.

Отново Леопардовият смок и костенурките може да се окажат проблем пред АМ “Струма” и новото трасе в посока Гърция. Агенция пътна инфраструктура обяви обществена поръчка за избор на трасе на АМ “Струма” от Симитли до Кресна извън Кресненското дефиле. Новата магистрала трябва да върви на юг, към Влахина планина, в дясно от сегашния път Е-79, който да остане дублиращ.

От няколко месеца в Министерство на регионалното развитие обсъждат идеята, как едновременно да бъде довършена АМ “Струма” през Кресненското дефиле, но и да се удоволетворят исканията на зелените НПО, които от над 20 години саботират проекта. При създалата се ситуация остават две възможности. Едната е рехабилитация и разширение на сегашният път през Дефилето в посока Кулата, което е най-бързо и евтино. Другата, за която е поръчката на АПИ, е трасето да върви успоредно с границата с Македония, по източните склонове на Малешевската планина.

Едновременно с това АПИ пусна и обществена поръчка за екологичен мониторинг на Ивичест и Леопардов смог, Шипобедрена и Шипоопашата костенурка. Еколозите използваха тези животинки, за да блокират изграждането на АМ “Струма” през Кресненското дефиле. Ако зелените не получат тази поръчка, ще се случи същото, като преди - яростна съпротива. Още повече, че новото трасе трябва да мине в близост до резервата “Тисата”, който е точно там.

Еколозите ще се противопоставят и на този проект, защото от четвърт век лобират за 15 километров тунел през Кресненското дефиле. Идея, зад която стои швейцарска компания. През това време в Дефилето, само на 16 км., загинаха 74 човека, а ранените са над 400. Този проект на АПИ може да се реализира най-малко след 8-10 години. Срокът за избор на трасе е 6 месеца. Тепърва след това ще се правят задания за Оценка на въздействието върху околната среда, избор на изпълнител, изработване, задължителните съдебни обжалвания и т. н. процес, който ще отнеме най-малко 5 години. Отделно самото строителството, също е около 4-5 години. Така че се очертава да имаме докрай изградена магистрала чак към 2034 г.

Предстои стартиране на строителство

Брюксел даде „зелена светлина“ за посоката от Гърция към София

Габаритът е 10,50 м

Предстои да започне работата по изграждане на трасето от Гърция към София.

Преди по-малко от месец България получи “зелена светлина” от Европейската комисия за проектиране и строителство на платното на АМ “Струма” от Кулата към София извън Кресненското дефиле. Беше одобрен е Източният вариант на еднопосочното платно от Кулата към София с габарит от 10,50 м, съобщиха тогава от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Това ще даде възможност да започне работата по последния участък на аутобана между Крупник и Кресна. Правителството възложи на министрите на регионалното развитие и благоустройството и на транспорта и съобщенията да предприемат необходимите действия за проектиране и изграждане на Лот 3.2. В резултат предстои да започне работата по проектирането и строителството на трасето в посока Кулата-София по източния склон на Кресненския пролом.

Трябва да бъдат предложени поне два варианта

Търсят трасе на магистралата от София до Кулата, извън Кресненското дефиле

Стойността на поръчката е 1 млн. лв.

Трасето на АМ “Струма” от Кулата към София вече е уточнено. Предстои избор на трасе в посока София-Кулата.
Агенция “Пътна инфраструктура” търси трасе на магистрала Струма в посока от София към Кулата извън Кресненското дефиле. АПИ пусна обществена поръчка с прогнозна стойност 1 млн. лв. без ДДС за избор на изпълнител за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране, което да осигурява направлението София-Кулата, извън Кресненското дефиле.
Последният спряган вариант, предвиждаше магистралното платно в посока Гърция да следва сегашното шосе Е-79, прекосяващо град Кресна, а трасето към София да бъде изнесено на склоновете на изток от дефилето. Новата поръчка на АПИ предвижда и в двете посоки магистрала “Струма” да бъде над Кресненския пролом. Това, че работата по кресненския участък се връща на фаза “предпроектно проучване”, означава, че завършването на “Струма” се отлага за следващото десетилетие.

В мотивите си към обществената поръчка от АПИ посочват, че реализацията на проекта би облекчила водачите на превозни средства на регионално, национално и международно ниво. Проектът е както от национално, така и от международно значение, поради потенциала му за значително подобряване на връзките между България, Гърция, Румъния и други европейски държави по направление север-юг.

Изработването на прединвестиционно проучване и проектиране за ново пътно трасе по направлението София-Кулата извън Кресненското дефиле трябва да бъде направено в два варианта. Първият е дублиращо двупосочно трасе на път I-1 (Е-79) извън Кресненското дефиле с начало северно от пътен възел “Симитли”, при края на Лот 3.1, и край - южно от пътен възел “Кресна”, където е началото на Лот 3.3. Второто направление е дясно платно на АМ “Струма” Лот 3.2 извън Кресненското дефиле с начало пътен възел “Симитли” и край - обходен път на гр. Кресна, който е част от проекта за АМ “Струма”, Лот 3.2.
При един от вариантите трасето на магистралата от София до Кулата може да минава по вече уточненото трасе на пътя по направлението от Гърция към столицата ни. Така ще има един път с движение в двете посоки. При другия вариант ще има две различни трасета за движение в двете посоки.

Изпълнителят на обществената поръчка трябва да спази някои изисквания. Прединвестиционното проучване трябва да се съобрази с Оценка на въздействие на безопасността на движение, която да докаже подобряване на безопасността чрез бъдещото допълващо трасе. Трябва да бъдат подготвени предпроектни проучвания, които да разгледат поне два варианта за преминаване на ново пътно трасе извън Кресненското дефиле. Степента на подробност на проекта трябва да бъде такава, че да гарантира възможността за прилагане на последващите законови процедури за одобрение, включително съгласно изискванията за опазване на околната среда, пожарната и аварийна безопасност.

За проекта ще бъде проведена цялостна процедура по ОВОС по Закона за опазване на околната среда, чрез която трябва да се извърши и процедурата по оценка за съвместимост с предмета и целите на опазване на защитените зони от екологичната мрежа “Натура 2000”. Процедурите ще се проведат от АПИ въз основа на изработеното прединвестиционно проучване. Изпълнителят на обществената поръчка трябва да изготви и предварителни парцеларни планове, които да позволят на АПИ да планира последващите процедури по отчуждаване на земи.

Посочват необходимите тунели, мостове, надлези и подлези

Ще бъде оценена пътната безопасност

Проектират крайпътните обекти

Изпълнителят на обществената поръчка за прединвестиционно проучване и проектиране на трасе на АМ “Струма” в посока София-Кулата трябва да направи оценка на въздействието върху пътната безопасност. Препоръчва се при изработването на прединвестиционното проучване да се използва актуален към момента на проучването ортофото план на разглежданата територия. Трябва да бъде направен преглед и анализ на наличните геоложки, хидрогеоложки и геофизични проучвания и при необходимост да бъдат направени допълнителни проучвания.

Трябва да бъдат направени поне два варианта на трасето, да бъдат проектирани крайпътните обекти, съоръжения и възли, както и на тяхното разположение. Трябва да бъдат определени необходимите тунели, мостове, надлези, подлези, подпорни и укрепителни стени, корекции на речни корита, укрепване на свлачища и др.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес