Формална първа копка на АМ „Русе-Велико Търново“

Изграждането на магистралата между Русе и Велико Търново започна формално през декември, но реалната работа по проекта ще стартира през пролетта.

Заради изтичащ ОВОС започват проекта извън строителния сезон, през декември

Липсват технически проекти за по-голяма част от трасето на скоростния път 

Стартират с 8 км в община Ценово

Формална първа копка за изграждане на магистралата от Русе до Велико Търново, направиха вчера премиерът Николай Денков, строителният министър Андрей Цеков и други официални лица, въпреки ясното осъзнаване на факта, че реалната работа по нея не може да започне преди пролетта. Причината за бързането е изтичащият ОВОС на проекта, който бе валиден до края на декември. Аванси за работата по магистралата раздаде още през 2022 г. тогавашният служебен министър Иван Шишков, въпреки че и до момента липсват технически проекти за по-голяма част от трите отсечки на магистралата, която ще свързва старопрестолната столица с крайдунавския град. Не са приключили и всички отчуждителни процедури.

Затова и изграждането започва “от главата за краката” в отсечка с дължина от 7,9 км на територията на община Ценово, област Русе, която реално се намира по средата на втория от трите участъка на бъдещата магистрала. За нея има току що изготвен технически проект, приключили отчуждения и издадено строително разрешително.

За останалата част от участък 2 на магистралата, както и за участък 1, за който също има избран изпълнител, техническите проекти и отчужденията е планирано да приключат през март и април, когато реално започва и самият строителен сезон. Обществената поръчка за третия, последен участък от магистралата между Русе и Велико Търново, за участъка от Бяла до Дебелец ще бъде обявен също в началото на 2024 г. След това се предвижда трафикът да се разделя към Прохода на републиката и към прохода “Шипка”.

Договорът за участък 2, който включва обхода на Бяла и е с обща дължина от 35,4 км ще се изгражда от ДЗЗД “АМ Русе Търново” срещу над 660 млн. лв. без ДДС. В обединението влизат двете компании с един и същи собственик “Грома Холд” и “Европейски пътища”, както и компаниите “Водно строителство Благоевград” (бившата “Водстрой”), “Автомагистрали Хемус” и “Пътпроект 2000”.

Въпреки че на всички от строителния сектор е ясно, че през декември магистрала няма как да се строи регионалният министър Андрей Цеков подчерта по време на символичната първа копка, че изграждането може реално да започне и утре. “Въпрос на организация от страна на строителя. Сроковете са фиксирани. Ако времето е меко и хубаво като сега, няма никаква пречка да се изпълняват земни работи. Ако паднат снегове, ще се поднови през пролетта”, обясни Цеков.

В момента се възлага и продължаване на магистралата Русе-Велико Търново в посока към магистрала “Марица”, а оттам вече със скоростни пътища към граничен пункт “Лесово” на българо-турската граница и граничен пункт “Маказа” на гръцко-българската граница, обясни Цеков.

Русе е центърът на магистралите, които искаме да развием от пристанищата на Егейско море нагоре към Румъния, към Молдова, към Украйна”, обясни по време на първата копка на магистралата Русе-Велико Търново премиерът акад. Николай Денков.

Проектът за изграждане на АМ “Русе-Велико Търново” е обявена за обект от национално значение, а проектът е включен в Програма “Транспортна свързаност” 2021-2027.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България