Вакуумът противоречи на основния закон
Репликата на председателя на БСП Корнелия Нинова, че ще задържи мандата до 10 -15 септември при очевидните обстоятелства, че правителство в рамките на 46-ия парламент не може да бъде съставено с третия мандат, беше окачествена от конституционалисти като „партийна злоупотреба”.
“Труд” потърси мнения на юристи, който се обединиха около тезата, че „процедурата по чл. 99 от Конституцията има една ясна логика и цел - това е съставянето на правителство или, ако такова е невъзможно - бърз изход от политическата криза. Затова в третата процедура всичко се забързва”.
„Изрично е посочен и седемдневният срок, в който не просто трябва да се излъчи кандидат за премиер, но и да се предложи на президента състав и структура на Министерския съвет”, коментираха още странната ситуация с бавенето на третия мандат конституционалисти.
Според представители на парламентарни групи, от чисто политически съображения се налага една теза, която няма нищо общо с чл. 99, а тя е, че седемдневният срок бил за излъчване на кандидат за министър-председател, а после съответната парламентарна група можела да протака процедурата колкото прецени.
Членове на Изпълнителното бюро на БСП обясниха лаконично пред „Труд”, че сегашното забавяне дошло по молба на представители от президентската институция. А целта е приемане на актуализацията на бюджета. От друга страна обаче, точно юристите на БСП, както и експерти от „Дондуков” 2 са дали да се разбере, че „такъв вакуум и такова протакане противоречи на логиката на Конституцията”.
Отделно, на „Позитано” 20 са притеснени, че заседанието на Националния съвет на БСП, което е насрочено уж за четвъртък, може да се окаже безсмислено. Днес Нинова проведе разговори с представители на Конфедерацията на българския туристически бизнес и Алианса на туристическата индустрия в България и с полицейския синдикат. За вторник и сряда са разговорите за съставяне на кабинет с ДБ и ИТН. Ако от двете формации се чуе „не” за съставяне на правителство, както се очаква, то социалистите няма да има за какво да заседават на пленума в четвъртък.
Пак според експерти, доста обтекаемо е БСП да стъпи и на Решение 20/1992 на Конституционния съд, в което се казва: “да се потърси и намери начин за образуване на стабилна коалиция". "Освен това ал. 3 на чл. 99 от Конституцията дава отговор на още един въпрос: дали кандидатът за министър-председател е длъжен да предложи състав на правителството. Съгласно изричното разпореждане на Конституцията в 7-дневен срок кандидатът за министър-председател е длъжен да предложи на президента състав на Министерския съвет", пише още в тълкуването на КС.
Из Конституцията на Р България
Чл. 99.
(1) Президентът след консултации с парламентарните групи възлага на кандидат за министър-председател, посочен от най-голямата по численост парламентарна група, да състави правителство.
(2) Когато в 7-дневен срок кандидатът за министър-председател не успее да предложи състав на Министерския съвет, президентът възлага това на посочен от втората по численост парламентарна група кандидат за министър-председател.
(3) Ако и в този случай не бъде предложен състав на Министерския съвет, президентът в срока по предходната алинея възлага на някоя следваща парламентарна група да посочи кандидат за министър-председател.
Идеи за „Позитано” 20
Статисти за премиер - около 100 лева
Особената ситуация, в която хем не може да се състави правителство, но в същото време БСП може да се окаже в ситуация да покаже кандидат за премиер, роди духовити коментари на „Позитано” 20. „Няма как да излъчим министър-председател, който от сега се знае, че е с провалено гласуване в парламента”, коментираха неофициално от ИБ на БСП. Червени се шегуваха, че могат да ползват статисти от киното или от рекламния бизнес. „Труд” провери, че цената за 1 час на професионални статисти струва между 70 и 100 лева, според сложността на изпълнението. По-ниска е тарифата за статисти в публика - 8-10 лв. на час. Специалната масовка е по-скъпа - 40 лв. на час, коментираха от бранша.
Избори 2 в 1 са рационалното решение
Биляна Веселинова, Труд
- Проф. Коларова, какво се опитва да постигне Корнелия Нинова със задържане на мандата? Не ставаме ли свидетели на една мимикрия спрямо основния закон?
- Безспорно е, че при третия мандат няма фиксирано време и това означава, че до последния момент може да се правят опити за съставяне на кабинет. Но е пределно ясно, че в случая няма как и новите парламентарни избори са неизбежни. Тук вече големият въпрос е трябва ли по целесъобразност да се бави мандатът и парламентът да бъде държан и да не се разпуска 2 седмици. И тук може да поставим въпроса за уместността и за адекватността на една партия, дали успяла или не да оползотвори мандата за съставяне на правителство, да определя продължителността на парламента. Дали и доколко, партия, която няма никакъв шанс да състави кабинет, може да определя кога да върне мандата. Защото времето, което се дава е, за съставяне на правителство. Ясно е, че шанс за съставяне на кабинет няма. Идеята е, че трябва да се актуализира бюджетът.
- Това не звучи ли малко като бета версия на изказването на президента Радев, който пък каза, че ще връчи следващ мандат, ако партиите актуализират бюджета?
- Всъщност, да. Това прави БСП в момента. БСП действа съобразно на заявката на Радев преди седмици.
- Къде виждате проблема в това странно бавене на връщането на мандата в момента - дефект в текстовете на Конституцията, или разтегливост при тълкуването на чл. 99. Защо не и в решение 20/1992 на Конституционния съд?
- Не виждам дефект, това е нормална ситуация. Процедурата е описана в Конституцията. Това е интерпретация, която е дадена от Конституционния съд. Не мисля, че има разминаване, по начина по който и Конституционният съд казва в решението си. Целесъобразността при този трети мандат е да се даде по-дълъг срок, за да може да бъдат използвани всички възможности за съставяне на правителство. Това е логиката. Но се казва и „разумен срок”. Разбира се, че две седмици - начинът, по който Корнелия Нинова направи заявка, че ще върне мандата след около 15 дни, това едва ли е разумен срок. И според мен е ясно, че целесъобразността не е свързана с формирането на кабинет, а в случая - с бюджета.
- Прозира ли „надиграване” между партиите „за” и „против” избори 2 в 1?
- Не искам да анализирам и оценявам коя партия печели и коя партия губи от избори 2 в 1. За мен изборите 2 в 1 са възможност за по-балансиран и рационален избор. Защото е пределно ясно, че по един начин гласува човек, когато гласува за депутати, а по друг - когато се гласува за президент. Комбинацията между двата избора е от всяка една гледна точка по-разумното и по-рационалното решение.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш