Дядо – балканджия размахвал пистолет в заведение и влезе в ареста за хулиганство

Николета Лозанова отново стана булка

Жена, с над 3 промила алкохол, катастрофира в София

Навесът на метростанция „Ломско шосе“ протече

Българинът с имение в Бевърли Хилс го купил за 24 млн. долара повече отколкото предишния собственик

Благо Джизъса чете за духовния живот

Община Търговище пуска търг за отдаване под наем на 366 имота за земеделски цели

Бригада от 7 души преди 56 години започва изграждането на музей „Етъра“ в Габрово Уникалната културна институция е отворена на 7 септември 1964 година и досега е посетен от почти 13 700 000 души

Десет забележителни личности от Елена са били депутати в Учредителното събрание

Спипаха дядо с незаконни пищови в ломско село

Общо 12 800 лв. са изплатените глоби за нарушенията на Беър Грилс в Рила

Велико Търново посреща нощта на Възкресение на крепостта Царевец

Пускат новия булевард „Васил Левски“ във Варна за Великден

Сидеров: Евроизборите са сложни заради отрващението на хората от корупционните скандали

Двойно се увеличили делата за убийство в Апелативния съд Търново Тромавата конкурсна система води до голяма натовареност на съдиите

Андрей Кончаловски – Геният беглец

Идва в София винаги, когато го поканят и разказва с ирония за себе си винаги, когато питат за Холивуд. Андрей Кончаловски – геният беглец. Човекът, от когото спокойно могат да извлекат ДНК-то на руската култура стана на 80 години. Беше награден, както се полага – по имперски, но на него едва ли му носи някаква велика гордост. Просто трябва да е там.

След края на комунизма той се появи в София с абсурдния си филм “Пъструшке, кокошчице моя” (“К`урочка Р`яба”, по популярна руска приказка). Казваме “абсурден”, но това в нашите ширини си изглежда документален филм за постсъветската епоха. В тази лента една жена се опитва да продаде яйца от пъстроперата си кокошчица. Продава ги на безценица и търгашите я нападат, защото не може да продава под тяхната цена. “Нали е демокрация? Защо не мога да продавам яйцата на цена, която реша?” – пита героинята. След това намират в селото и яйце на “Фаберже” и абсурдът се засилва. Попадналите в тоалетната хиляди рубли стават за покупка на водка, а кръчмарят, на когото му мирише ги прибира с полученото обяснение, че “парите нямат мирис”.

Това е великият майстор Кончаловски, комуто водката и вмирисаните истории са спътници в живота.

Той е председател на академия “Ника”, народен артист на РСФСР, който пише по време на кариерата си 34 сценария и 6 книги. Като режисьор той самият може би няма спомен какво е направил, но статистиката ни подсказва – 27 филма. Режисирал е опери, театрални постановки.

Андрей Кончаловски е роден на 20 август 1937 г. в известното семейство Михалкови – наследници на благородници, царски адмирали и управници.

Баща му – Сергей Михалков е известен детски писател, но всички го познават като автор на текстовете на химна на СССР от 1944-а, на следващия химн на СССР от 1990-а и на руския химн. “Россия – священная наша держава, Россия – любимая наша страна. Могучая воля, великая слава – Твоё достоянье на все времена!”

Сергей предпочита фамилията на майка си, за да не бъде обременен с великото си семейство, за разлика от не по-малко великия си брат Никита Михалков, с когото правят някои от шедьоврите на съветското кино – като “Сибириада”, номиниран за “Златна палма” в Кан и спечелил наградата за режисьор в същия, най-велик фестивал в света.
Кончаловски емигрира в САЩ, където се надява да намери творческото си щастие. Още на първата си среща с някакъв директор на голяма продуцентска компания, той не се въздържа и показва безкрайната като Сибир руска душа. Продуцентът закъснява, а Сергей се напива като казак, даже и повече. Три часа по-късно, вместо да му каже “Хелоу”, Кончаловски повръща в краката му. Горе долу и това е мнението му за Холивуд години по-късно.

Там той прави два нови шедьовра – единият номиниран с три Оскара, по история на Акиро Куросава. Величествената история “Влакът беглец” носи номинации за статуетката на двамата главни актьори – Джон Войт (бащата на Анджелина Джоли), Ерик Робъртс (братът на Джулия Робрътс), както и за монтаж. От там е и мъдрата реплика, която можем да прочетем в листчетата на някоя тъпа кафе кампания “Дали губя, дали печеля – каква е разликата?”

Следва и касовият “Танго и Кеш” със Силвестър Сталон и Кърт Ръсел, който преводачите в България през прехода наричаха “Танго и в брой”. Това се случва през 1989-а. Точно там някъде, руската душа повръща от мръсотията на Холивуд, връща се в Русия и… повръща от руската действителност и мръсотия.

През 1997 г. Андрей Кончаловски прави филма “Одисея”, който стана най-скъпият проект в историята на руската телевизия. В картината са инвестирани около 40 милиона долара, но за съжаление Москва не е HBO.

Избрани мисли

• Руснакът може само да обича и да мрази. Европеецът уважава. Руснакът не уважава никого. Аз съм руски европеец.
• Всеки ден върша по нещо, от което да ме е срам.
• За последен път се бих, когато бях на 15. Беше за момиче, не й помня името. А момчето помня – Володя. Скъсахме си ризите. Не умея да решавам проблеми с юмруци, това е много мъжка черта, не ми е присъща.
• Мъжът винаги остава на шест години.
• Човекът е човек, когато живее в лишение. Абсолютното богатство превръща човека в животно, впоследствие настъпва варварство. Съвременното варварство.
• Жените обичат да ги глезят. Не съм го казала аз, а Толстой.
• Страхувам се от смъртта, защото все още имам желания. Когато у човек секнат желанията, той престава се страхува от смъртта.
• Днес вече няма световни злодеи. Най-големият злодей днес е политическата коректност. Тя поражда абсолютна посредственост – в политиката и всичко останало.
• Честно казано, любимото ми ястие е майонезата.

Първият руснак, пробил в Холивуд
Г-н Кончаловси, Вие сте безкрайно талантлив и отдаден човек с изключителен творчески потенциал, достигнал истински връх на кино майсторството. Вашите режисьорски и сценаристки постижения са известни с тяхната силна психологическа логика и изключително остро чувство за епоха. Те винаги се превръщат в огромно събитие на международните арт форуми. Вие сте първият руснак, заснел с голям комерсиален успех авторско кино в Холивуд с прочути западни актьори.
Владимир Путин, президент на Русия, в поздравление за 80-я рожден ден на режисьора

Предлага руски бойкот на “Оскарите” – защо?
Кончаловски предложи да се въведат руски санкции за наградите „Оскар”. Той ги сравни с „Макдоналдс”, имайки предвид, че повечето филми, получили приза на Американската академия за киноизкуство в последните 20 години са продукти, а не изкуство. За мен това е глупаво и нерационалнолно предложение.
Антон Долин, руски кинокритик

Велик режисъор
Андрей бе един от великите режисьори, които доведох в Холивуд – Джон Касавец, Робърт Олтмън, Франко Дзифарели, Барбет Шрьодер. Аз ги обожавам и им завиждам на всичките до един.
Менахем Голан,
холивудски продуцент

Творчество му е шарено като живота му
Владее изкуството на киното, като в същото време експериментира, без да загуби своята идентичност. Притежава уникален авторски почерк, който му помага повече от половин век да работи в различни жанрове и форми – кино, литература, сценарии. Създал е уникални исторически ленти, музикални мелодрами, документални поредици и дори театрални и опрени постановки. Милионите зрители не само се наслаждават, но и размишляват върху творчеството му.
Димитрий Медведев,
министър председател на Русия

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Баси руската пропаганда. Срам и позор, за всички български творци, които вместо да бъдат представяни, се забравят защото някой е платил да се пропагандира страната му. Предатели.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.