Ще притежавате нищо и ще бъдете щастливи - как една инициатива се опитва да спре това преди да бъде наложено на децата ни

Когато едни хора от Световния икономически форум се опитаха да ни убедят, че ще притежаваме нищо и ще бъдем щастливи, ние си мислехме, че те говорят за жилища, коли, евентуално дори за парите ни.

Не и за видео игри.

Оказа се, обаче, че гейминг индустрията първа се зае с тежката задача да ни убеди в това. През последните години все повече видео игри са достъпни само онлайн и се играят само докато ви разреши техния създател. Преди около година френската фирма Убисофт попадна в центъра на скандала след като отнеха достъп на потребителите до играта “The Crew”. Тоест, платили са си за един продукт и в един момент той просто става неизползваем, защото създателят му така е решил. Това отприщи редица съдебни битки и дори бе направен закон в щата Калифорния да се отбелязва ясно ако се продава игра или само временен достъп до нея. Оказа се, че по-голямата част от разработчиците трябваше да сложат надпис, че продават само лиценз да се ползва техния продукт докато те решат. Много от тях дори добавиха в условията си, че могат да ви отнемат достъп когато си решат, дори без причина.

Убисофт реши да защити действията си като шефът на фирмата каза, че “геймърите трябва просто да свикнат, че вече не притежават игрите си”. Разбира се, изказването му разгневи милиони и сложи началото на опитите да се борят против тази практика. 

Така се роди инициативата “Спрете да убивате видео игрите”, която изисква всяка видео игра в бъдещето да бъде създадена с план за края на съществуването й. Тоест, ако една фирма вече не може или не иска да ви дава достъп до тяхната игра, трябва или да ви я предостави под форма да я играете без интернет, или да даде кода на играта на потребителите безвъзмездно, те да правят каквото искат с него. Елегантно решение, което не ощетява разработчика до голяма степен, тъй-като много от независимите и малки фирми правят това и в момента.

Казусът не е свързан само със самите видео игри. Според проучване в САЩ близо 91% от децата между 2 и 17 играят видео игри, като в Европа бройката не е много по-малка. Тази колосална цифра означава, че след яденето, пиенето и спането, децата най-много споделят това, че играят видео игри. Ако децата свикнат, че не притежават видео игрите си, това ще ги убеди по абсолютен начин в идеите на СЕФ, че “притежават нищо и са щастливи” от най-ранна възраст. По този начин те ще са на милостта на големите корпорации, които ще имат пълен контрол над продуктите и никаква нужда да се съобразяват с държавата или потребителите.

Подобен е случаят с хазарта. През последните години много видео игри предоставиха възможността да купувате виртуални предмети, като в повечето вие купувате кутия, която отварят и ви представя един или няколко от голяма селекция предмети. Тоест, въртите ръчка и играете лотария. Много от същите тези деца правят това и свикват още от ранна възраст с хазарта, който за тях е нещо безобидно и просто част от любимите им занимания. В държава като нашата ние не можем да игнорираме този проблем. Белгия, Словакия и Нидерландия вече го обявиха за нелегален хазарт.

“Спрете да убивате видео игри” постигна вече успех и достигна нужните 1 милион подписа за Европейска гражданска инициатива, която ще изиска от Европейската комисия да предприеме законодателни мерки по въпроса. Тя все още може да бъде подписана на следния линк, тъй-като някои от подписите могат да се окажат невалидни. Стига да се съберат достатъчно подписи да покрият невалидните, топката вече е в ръцете на политиците и особено евродепутатите, които ще трябва да окажат допълнителен натиск върху Европейската комисия. България има зам.-председател на комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите - Никола Минчев. Той със сигурност може да изиграе ключова роля за да бъде прокарана тази инициатива, както и да бъде успешно лобиран от страна на производителите на видео игрите да й попречи. Предстои да видим какво ще избере.

Най-четени