Между 15 и 20 фалшиви сигнала на ден за закъсали автомобили получава Агенцията по пътна инфраструктура, заяви пред БНТ инж. Дончо Атанасов, член на УС на АПИ. По думите му сигналите идват от различни места, но АПИ е длъжна да реагира мигновенно.
Той добави, че в момента състоянието на пътната мрежа е добро. В този момент има няколко ограничения за движение на тежкотоварни автомобили без ремаркета и полуремаркета в проходите Превала, Роженски, Батак - Доспат, Велинград - Юндола. Проходът Шипка е с около 30 см. сняг на асфалт, Петрохан всичко е нормално. Остава ограничението за тежкотоварно движение на прохода Беклемето на Троян - Карнаре.
Инж. Атанасов отбеляза, че при случаи с обърнали се тежкотоварни автомобили, отварянето на движението е трудно, защото не само трябва да се обърне многотонната машина, но и не може да се направи без представители на митниците.
„Катастрофата на Хемус се случи преди снега. Най-вероятно поради заспиване шофьорът на тира минава първо в дясната част след това завива рязко и отива в разделителната мантинела, където се обръща и блокира и двете платна на автомагистралата. Веднага взехме мерки. Самото обръщане на една 5-тонна композиция е сериозно изпитание.“, обясни инж. Дончо Атанасов.
Той подчерта, че в зимни условия всички шофьори трябва да са оборудвали автомобилите си с нужните зимни гуми. До думите му, множеството пътни инциденти се не само обществен, но и институционален проблем.
Инж. Атанасов заяви, че почистването на пътната мрежа от сняг вчерашния ден е на задоволително ниво и засега няма основания за налагане на санкции на снегопочистващите фирми.
По думите му организацията е добра. „Ако има някъде проблеми ще анализираме, ако някъде има пропуски ще има санкции.“
Инж. Атанасов заяви, че АПИ и Институтът по пътища и мостове прави подробен анализ на опасните пътни участъци в съдействие с Пътна полиция. Той посочи, че в опасни участъци като този до Ловешкото село Микре, където скоро имаше тежка катастрофа с жертви, основен проблем е нарушаването на Закона за движение по пътищата. За конкретния участък той посочи като разрешение строителство на магистрала.
За магистралата Русе-Велико Търново инж. Атанасов посочи, че се чака оценка на въздействието върху околната среда, като се очаква цената да е около 2 млрд. лв. Той изрази надеждата, че средствата ще се съберат след въвеждането на ТОЛ системата за таксуване на тежкотоварни автомобили. Той допълни, че срок до 2021 - 2022 г. е изпълним срок за изграждането на инфраструктурния проект.
Строителството на магистралата е обвързано и с изграждането на още три моста над р. Дунав, за което е подписано междуправителствено споразумение между България и Румъния. Инж. Атанасов подчерта, че най-наложително е изграждането на втори мост до Русе, а останалите два моста са предвидени в градовете Гюргево и Силистра.