Почина световноизвестната оперна прима Христина Ангелакова

“Левски” на бараж за Лига Европа

БСП и ГЕРБ на балотаж за кметския пост в Галиче

И при храната има мода Кои са основните кулинарни трендове

Катастрофа между камион и товарен микробус край Монтана Един човек е пострадал

Медиците от болницата в Ловеч излязоха на пореден протест

Графа е първият, който се раздели със свой талант в „Гласът на България“

Стоичков срещу Зидан в Париж

Прогнозата на Светлана Тилкова – Алена за кралската сватба: Кармична разплата тегне над брака на Хари и Меган Принцът се жени без да е сигурен, а новата херцогиня на Съсекс ще се дразни на характера му

Отровни слухове текат от чешмите в София В норма са всички проби, увериха институциите, отговорни за проследяването и контрола

Ивет Лалова първа на 200 метра в Турция

Вижте акцентите от броя на “Труд” в понеделник, 21 май 2018

Министър Каракачанов: Страните от Балканския регион трябва да обединят усилия за укрепването на сигурността и стабилността

Радев дарява Путин с кортик За Медведев носи картина, изобразяваща мемориалния храм в град Шипка

Патриархът благослови хор „Гусла“ и маестро Бобевски Ученици от цял свят дойдоха за юбилея на диригента

Безсъние, отпадналост, „свито сърце“ са знаците на депресията

„Ако сте със силно понижено настроение, нищо не ви е интересно, имате малко енергия и бързо се уморявате, може би страдатe от депресия“, обяснява д-р Румяна Динолова от отдел „Психично здраве“ на Центъра по обществено здраве. Когато всичко това продължи повече от две седмици, не отлагайте консултацията със специалист, съветват лекарите.

Депресията е болест на душата

Депресията влияе на мисленето, паметта и концентрацията. В нейната клопка може да се чувствате оглупели, да се концентрирате трудно, а новата информация да ви затруднява. Нарушенията в съня и апетита също могат да бъдат сигнал за депресия. Безсънието се превръща в сериозен проблем, в други случаи пък дори след 12 часа сън човек се събужда все така изтощен и без тонус. Страдащият човек може да загуби апетит и рязко да отслабне, или пък да започне да се тъпче.

„Настоящето не ме удовлетворява и нищо не правя както трябва, миналото ми е провалено, а бъдещето е безсмислено“, са типичните мисли при депресия. Затова усещането е за капан без изход и може да породи мисли за самоубийство.

Не всяка тъга е депресия

 В медицината няма точен отговор как и защо възниква депресията. Причините са свързани с нарушения на биохимичния баланс на мозъка. Депресията се обяснява основно с промяна в нивата на серотонина – т. нар. „хормон на щастието“. Различни житейски събития, свързани с проблеми в работата, семейството, загуба на близък, също могат да отключат депресия. Но не всяка тъга е депресия и не всеки човек страда от нея, когато преживява трудни моменти.

Юношеството е рисково за депресията – това е възрастта на хормоналния бум, на отхвърлянето на авторитети заради утвърждаването на собствената личност и налагането в социалната среда. Потенциално застрашени от депресия са преживелите травматични ситуации, както и хората над 60 години.

Удоволствието от живота като „антидепресант“

 Обикновено първо близките забелязват промяната – човекът е тъжен, често плаче, може да прави само едно-две неща на ден, оплаква се от безсъние. Понякога заради симптомите, сред които могат да са и болки в гърба, стягане в сърдечната област, сърцебиене, „топка в стомаха“, се търси помощ от личния лекар. Важно е общопрактикуващите лекари да успяват да разпознават рано и навреме депресията. Това спестява изгубено за ненужни консултации и изследвания време. „Депресията е болест, която се лекува – пояснява д-р Динолова. – Има достатъчно ефективни медикаменти и психологически методи. Колкото по-рано се потърси професионална помощ, толкова по-добре. Така ще си спестите тежките форми на депресията и превръщането й в хроничен проблем.“ Близостта в семейството и в приятелския кръг, общуването са най-добрата превенция. Спортът, различните приятни дейности и хобита също могат да предпазят от депресия. Живейте с удоволствие, научете се да си почивате, да се отърсвате от напрежението и проблемите, да се радвате на природата и приятелите, съветват специалистите.

Проект „Подобрени услуги за психично здраве“ на НЦОЗА по програма BG07 „Инициативи за обществено здраве” с подкрепата на Норвежки финансов механизъм (НФМ) 2009-2014 г. и Финансов механизъм на Европейското икономическо пространство  (ФМ НА ЕИП) 2009/2014 към Договор № РД-13-242 за БФП № BG 07-PDPC 03/25.11.2014 г. и Допълнително споразумение № РД-13-29/03.02.2016 г.

 

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.