Без знак пред камерите на КАТ – повече катастрофи 6-ма убити и 17 ранени повече през първата седмица след поправките на закона

Такси премина през спусната бариера на жп прелез и бе ударено от влак край Кочериново. Шофьорът бе откаран в болница с опасност за живота. Катастрофата стана на 11 юли – 2 дни, след като влязоха в сила промените в закона. Снимка: Булфото

Измина първата седмица, откакто влязоха в сила поправките в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). По същото време започна действието и на новите ограничения за движението на тировете в почивните дни.

Войната по шосетата не намаля, точно обратното – бойните действия се разраснаха. Станаха 35 тежки катастрофи повече спрямо предходната седмица, загиналите са с 6, а ранените със 17 души повече.

Гласуваните промени в закона бяха три, приети набързо в парламента, глътнати като някакво вълшебно хапче, с което през лятото да намалеят жертвите по българските пътища.

Първата поправка позволи на катаджиите „да не се обозначават“ и те веднага се възползваха. Още от 9 юли махнаха пътен знак Е 24 пред мобилните камери за скорост, монтирани в патрулните им автомобили „Опел“.

Както писа „Труд“, 148-те мобилни камери на КАТ не могат да снимат зад стъклата на новите 278 патрулни автомобила. Колите са марка „КИА“ и в тях има сложени други две камери отпред и отзад. Те снимат вътре в купето или навън около колата при отворен капак, докато се прави проверка на пътя. За да се използват и тези камери (катаджиите ги наричат „селфита“), депутатите приеха втората поправка в ЗДвП. Тя гласи, че с тези устройства, които не засичат за скорост, могат да бъдат снимани други нарушения, които попадат в обсега на обектива. Например – коли паркирани на инвалидно място или на тревни площи.

Третата поправка в ЗДвП засяга собствениците на автомобили, управлявани от шофьори без книжка. Досега им се сваляха номерата и те оставаха без регистрация от 1 месец. Това наказание вече ще им се налага от 6 до 12 месеца и вече няма да им връщат табелите, а после пак трябва да се редят пред КАТ за нова регистрация.

И коя точно от тези три промени господа депутатите смятаха, че ще намали драстично катастрофите? Тази ли, че няма знак пред камерите?

Ами те – българите, отдавна са го измислили – присветват си предупредително с фарове още от Тодор Живково време, когото видят родна милиция или полиция да дебне край шосето. Младите са още по-напред с материала – те си правят мобилни приложения и фейсбук групи и получават на смартфоните си сигнали с точните координати на патрулките, докато карат. Със сигурност младежите знаят по-добре и от шефа на КАТ по кое време и на кои пътища седят подчинените му.

Ама и депутатите не са вчерашни. Те може да са подкрепили в пленарната зала да отпадне знака пред камерите, но иначе в личните си автомобили (по правило те трябва да са нови и от висок клас, иначе защо човек да става депутат – б.а.) повечето са си монтирали антирадарни устройства. Нормален „радар детектор“, който не излъчва вълни, смущаващи уредите на КАТ, а само приема, може да предупреди до 6-7 км преди зоната на засичане. Струва 300-400 лв. с монтажа. У нас глобата за такова устройство е 50 лв., а в Гърция започва от 2000 евро. Но то може да се монтира и под капака около двигателя и изобщо да не бъде открито при обикновена проверка на пътя.

Ако питате някой депутат защо му е тази играчка, не е ли по-просто да си кара, без да превишава скоростта, той ще ви обясни, че почти винаги нарушава и често го снимат. И вече му е писнало да звъни на катаджиите, за да иска да му анулират фишовете. Та затова си купил антирадар…

Само за първата седмица от липсата на знака Е 24, катаджиите отчитат с 10% повече заснети нарушители. Само дето за тях това е катастрофа. Те трябва да обработят ръчно с 10 на сто повече снимки и то точно в летните месеци, когато е сезонът на отпуските. Знаете ли, че през 20-те години на 21 век, когато всеки втори първолак работи на компютър, каквито преди имаше само в НАСА, нашите катаджии по цял ден седят и натискат само копчета „Ентер“ и „Ескейп“. По най-примитивен начин се вади всяка снимка – независимо дали е от стационарна или мобилна камера, а след това се попълва всеки един електронен фиш. Тези 100-200 робски труженици издават 300 000-400 000 електронни фиша на година. Помежду си те ги наричат „електрически“ и казват, че се чувстват като хамстери, които тичат в колело да добиват ток.

Няма сила, която да обясни на ръководството в МВР, че един софтуер и един по-мощен сървър, може да освободи 200 катаджии, фишовете да излизат сами на принтерите. Да, ама за подобна система трябва да се плащат авторски права на софтуерните фирми, както и абонамент за поддръжка. Да се плаща на минимум трима-четирима компютърни специалисти. И тези външни за МВР хора – 22-23-годишни младежи, да знаят супер големите тайни на кого от по-първите хора в държавата им се анулират електроните фишове. И второ – те, сополанковците, да получават по-големи заплати от вътрешния министър. Е точно това в МВР никога няма да стане.

Ето защо – със знак или без знак пред камерите на КАТ, нито катастрофите ще намалеят, нито загиналите. Защото никой в България не търси истинските причини за злополуките в безотговорните и необразовани хора, в опасните пътищата, в зле поддържаните автомобили. И най-вече – в подкупните катаджии, даяджии и цялата им там ненаситна пасмина.

 

Незабавен строеж на Русе-Бяла

Една то най-спешните мерки, които правителството може да предприеме, за да намалеят жертвите на катастрофи, е да започне незабавно строеж на няколко отсечки. Първите две от тях са Русе-Бяла и Кресненското дефиле, третата и четвъртата – Ботевград-Мездра и Бургас-Варна. Преди 5-6 години най-опасното шосе в България бе между Стара и Нова Загора при село Подслон. Само пускането на магистрала “Тракия” спаси живота на около 50 души годишно.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (9)

  1. Още по-строги мерки трябва. Това е война по пътищата в Бг. Репортерите и медиите вместо да се борите с този цирк злорадствате и подстрекавате това хулиганство и убииствата по пътищата

    1. Строгите мерки сами по себе си не вършат работа. Трябва по-стриктно обучение на инструкторите и водачите с цел въвеждане на навици за безопасно шофиране. Немеркирани коли, обезпечение и обучение на състава на МВР които да озаптяват така наречените джигити и преди да нарушиш закона да се замислиш дали някой не те следи. А иначе сега е сезонът на катастрофите. Нормално да има жертви. Жалко, че не е направена една справка с миналата година.

    2. Строги мерки но за всички. Обаче го отнасят обикновенните водачи. „Другите“ се измъкват ненаказани , а те правят много повече нарушения. Само автоматични камери и радари с автоматично отпечатване на фиш за глоба може да оправи нещата.

  2. KAT da vodi otdelna statistika za proizshestviq s nekvalificirani i negramotni voda4i s falshivi knijki , za6toto te sa pri pove4eto slu4ai..

  3. То в България някой спазва ли някакви закони,в това число и за движение?
    Навсякъде безразборно спиране и паркиране,на пътното платно/като задръстват движението,но пък са пуснали аварийни и вече са „невидими“/,по тротоари и градинки.Минават полицаи,общински такива,но нищо не забелязват ,май.
    Всеки втори говори докато шофира.
    Светлините май и на тях вече им мина модата.
    Румънци,турци,гърци и всякакви там много бързо разбират ,че законите в БГ не се спазват.
    А бе, анархия.

  4. Българският шофьор е най-големият л.а.й.н.а.р на Балканите.И да не ви се иска да го напише някой-това е истината. Още повече полиция и повече тормоз -обществено полезен труд.

  5. Един невъзпитан водач с опасно шофиране е потенциален убиец. Къде е проблема да бъдат спрени тези хулигани……сега на някои им е смешно или все тая,но когато загубиш човек го разбираш

    1. Проблемът е, че като няма превенция държавните органи ще бълват „хулигани“. И не е до хулиганите ами до обучение, превенция и материална база.

  6. Поздравления за добрата статия. Ясно е, че закона беше заради КАТ – защо, сами си отговорете. Те пищят от две години за това, че няма рушвет. Легализираха рушвета.

Отговорете

Още по темата

  1. Без знак пред камерите на КАТ – повече катастрофи 6-ма убити и 17 ранени повече през първата седмица след поправките на закона

    От
    Изображение на Цветан Гемишев
  2. Акция след последните поправки на закона КАТ маха знака пред камерите от днес Засилени проверки по пътищата към границите през уикенда

  3. Закони от шипковия храст Какви промени наистина са нужни в нормативната уредба, за да спрем „Войната по пътищата“

  4. Бившият депутат Петър Славов: Готвят връщане на КАТ в храстите

  5. МВР купило автомобили, без да провери пригодността им за видеоконтрол Камерите на КАТ слепи в новите патрулки

  6. Как законът мери несъобразената скорост

    От
    Изображение на Цветан Гемишев
  7. Влизат в сила поправките на Закона за движение по пътищата Двойни глоби за скорост от събота

  8. Двойно повече нарушения по пътищата са заснети от мобилните камери

  9. КАТ – неуважение в действие

  10. Владимир Василев: Загиналите и ранени при пътно-транспортни произшествия в България са сравними със загиналите в горещи военни конфликти

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.