Без знак пред камерите на КАТ - повече катастрофи

6-ма убити и 17 ранени повече през първата седмица след поправките на закона

Измина първата седмица, откакто влязоха в сила поправките в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). По същото време започна действието и на новите ограничения за движението на тировете в почивните дни.

Войната по шосетата не намаля, точно обратното - бойните действия се разраснаха. Станаха 35 тежки катастрофи повече спрямо предходната седмица, загиналите са с 6, а ранените със 17 души повече.

Гласуваните промени в закона бяха три, приети набързо в парламента, глътнати като някакво вълшебно хапче, с което през лятото да намалеят жертвите по българските пътища.

Първата поправка позволи на катаджиите „да не се обозначават“ и те веднага се възползваха. Още от 9 юли махнаха пътен знак Е 24 пред мобилните камери за скорост, монтирани в патрулните им автомобили „Опел“.

Както писа „Труд“ , 148-те мобилни камери на КАТ не могат да снимат зад стъклата на новите 278 патрулни автомобила. Колите са марка „КИА“ и в тях има сложени други две камери отпред и отзад. Те снимат вътре в купето или навън около колата при отворен капак, докато се прави проверка на пътя. За да се използват и тези камери (катаджиите ги наричат „селфита“), депутатите приеха втората поправка в ЗДвП. Тя гласи, че с тези устройства, които не засичат за скорост, могат да бъдат снимани други нарушения, които попадат в обсега на обектива. Например - коли паркирани на инвалидно място или на тревни площи.

Третата поправка в ЗДвП засяга собствениците на автомобили, управлявани от шофьори без книжка. Досега им се сваляха номерата и те оставаха без регистрация от 1 месец. Това наказание вече ще им се налага от 6 до 12 месеца и вече няма да им връщат табелите, а после пак трябва да се редят пред КАТ за нова регистрация.

И коя точно от тези три промени господа депутатите смятаха, че ще намали драстично катастрофите? Тази ли, че няма знак пред камерите?

Ами те - българите, отдавна са го измислили - присветват си предупредително с фарове още от Тодор Живково време, когото видят родна милиция или полиция да дебне край шосето. Младите са още по-напред с материала - те си правят мобилни приложения и фейсбук групи и получават на смартфоните си сигнали с точните координати на патрулките, докато карат. Със сигурност младежите знаят по-добре и от шефа на КАТ по кое време и на кои пътища седят подчинените му.

Ама и депутатите не са вчерашни. Те може да са подкрепили в пленарната зала да отпадне знака пред камерите, но иначе в личните си автомобили (по правило те трябва да са нови и от висок клас, иначе защо човек да става депутат - б.а.) повечето са си монтирали антирадарни устройства. Нормален „радар детектор“, който не излъчва вълни, смущаващи уредите на КАТ, а само приема, може да предупреди до 6-7 км преди зоната на засичане. Струва 300-400 лв. с монтажа. У нас глобата за такова устройство е 50 лв., а в Гърция започва от 2000 евро. Но то може да се монтира и под капака около двигателя и изобщо да не бъде открито при обикновена проверка на пътя.

Ако питате някой депутат защо му е тази играчка, не е ли по-просто да си кара, без да превишава скоростта, той ще ви обясни, че почти винаги нарушава и често го снимат. И вече му е писнало да звъни на катаджиите, за да иска да му анулират фишовете. Та затова си купил антирадар...

Само за първата седмица от липсата на знака Е 24, катаджиите отчитат с 10% повече заснети нарушители. Само дето за тях това е катастрофа. Те трябва да обработят ръчно с 10 на сто повече снимки и то точно в летните месеци, когато е сезонът на отпуските. Знаете ли, че през 20-те години на 21 век, когато всеки втори първолак работи на компютър, каквито преди имаше само в НАСА, нашите катаджии по цял ден седят и натискат само копчета „Ентер“ и „Ескейп“. По най-примитивен начин се вади всяка снимка - независимо дали е от стационарна или мобилна камера, а след това се попълва всеки един електронен фиш. Тези 100-200 робски труженици издават 300 000-400 000 електронни фиша на година. Помежду си те ги наричат „електрически“ и казват, че се чувстват като хамстери, които тичат в колело да добиват ток.

Няма сила, която да обясни на ръководството в МВР, че един софтуер и един по-мощен сървър, може да освободи 200 катаджии, фишовете да излизат сами на принтерите. Да, ама за подобна система трябва да се плащат авторски права на софтуерните фирми, както и абонамент за поддръжка. Да се плаща на минимум трима-четирима компютърни специалисти. И тези външни за МВР хора - 22-23-годишни младежи, да знаят супер големите тайни на кого от по-първите хора в държавата им се анулират електроните фишове. И второ - те, сополанковците, да получават по-големи заплати от вътрешния министър. Е точно това в МВР никога няма да стане.

Ето защо - със знак или без знак пред камерите на КАТ, нито катастрофите ще намалеят, нито загиналите. Защото никой в България не търси истинските причини за злополуките в безотговорните и необразовани хора, в опасните пътищата, в зле поддържаните автомобили. И най-вече - в подкупните катаджии, даяджии и цялата им там ненаситна пасмина.

 

Незабавен строеж на Русе-Бяла

Една то най-спешните мерки, които правителството може да предприеме, за да намалеят жертвите на катастрофи, е да започне незабавно строеж на няколко отсечки. Първите две от тях са Русе-Бяла и Кресненското дефиле, третата и четвъртата - Ботевград-Мездра и Бургас-Варна. Преди 5-6 години най-опасното шосе в България бе между Стара и Нова Загора при село Подслон. Само пускането на магистрала “Тракия” спаси живота на около 50 души годишно.

Коментари

Задължително поле