Червеното цвекло нормализира кръвното налягане Подходящи за консумация са и листата

Арестувани са четирима души, включително двама полицаи, за „обида на турското знаме и нация”

Млада жена бе блъсната на пешеходна пътека в центъра на столицата

ЕС призова Турция да се въздържа от всякакво едностранно действие в Сирия

„Банско е № 1 и ще остане № 1” заяви Цветан Цветанов на официалното откриване на сезона в курорта

Спешна среща между Спас Русев и Славиша Стоянович

Президентът Радев в Йордания: Не трябва да се инвестира само в магистрали, а и в човешки капитал и научно сътрудничество

Коледата невъзможна за „Левски“, „сините“ пак трагични далеч от „Герена“

Десислава Радева за полицейска проверка през февруари: Стоях в колата на НСО ни жива, ни умряла Тежковъоръжени жандармеристи дърпали шофьора й за ревера

Пилот загина, след като изтребител се разби при кацане в Украйна

Порошенко обяви създаването в Украйна на автокефална православна църква

Цветан Цветанов се срещна с кмета на Банско Георги Икономов

Вижте от птичи поглед как върви строежът на хотел Hyatt Regency в София

Апокалипсис с древните зверове Нов плакат на „Годзила: Кралят на чудовищата”

Диона провокира с Барби визия Рапърката вдъхновена от идола си Ники Минаж

Вартоломей узурпира власт и анексира територии Константинополската патриаршия е нищо повече от една от автокефалните поместни църкви

Карикатура: Иван Кутузов - Кути

Автокефалия може да предостави само върховната църковна власт – вселенското епископство, тоест Вселенските събори

Църковната ситуация в Украйна е болезнена от години. Бидейки под юрисдикцията на Руската православна църква още от XVII в., с независимостта на Украйна се засилва и стремежът към църковна самостоятелност у част от клира и обществеността. Държавните власти активно се намесват в църковните дела с цел откъсване тази територия от московската патриаршия.

За да отговори на естествения порив към църковна независимост, руската църква още през 1990 г. дава широко самоуправление, епископският събор в Украйна самостоятелно избира предстоятел, благославян от руския патриарх. Това не удовлетворява исканията за автокефалия и възниква украинският църковен разкол. През последните две десетилетия от единството на вселенската църква се отделят две църковни йерархии – Украинска православна църква-Киевски патриархат и Украинска автокефална православна църква. Разколниците с подкрепата на светската власт насилствено завземат храмове и манастири от каноничната църква.

На 12 октомври 2018 г. уики-активист трескаво допълни англоезичната статия в Уикипедия – към списъка на автокефалните църкви е прибавена Украинската православна църква-Киевски патриархат. Тази новина шества из медии, тиражира се безкритично, а Порошенко гръмко обяви, че са скъсали ярема на „третия Рим“, сиреч Москва. Фалшиви новини!

Първо, архиереите във Фенер не са предоставили автокефалия. Все още. В резюме, решенията са следните: пристъпват към изпълнение на свое по-раншно решение за бъдещо предоставяне на автокефалия на украинската църква. Пътят, по който смятат да го направят, е да открият ставропигия в Киев, тоест подворие под юрисдикцията на Константинополската патриаршия. После да съдействат за обединение на двете разколнически църковни йерархии в Украйна и ги обявяват едностранно за „канонични“. И накрая, да ги консолидира по възможност с каноничната Украинска православна църква-Московски партиархат, или силно да ограничи присъствието й в Украйна. Ако това е невъзможно, да „дарува“ автокефалия на обединените разколнически църкви. И още, Константинополската патриаршия „обезсилва“ томосите, които е издала през 1686 г., с които Киевската митрополия преминава под юрисдикцията на Московския патриархат и така Вартоломей си произвежда мнимо канонично основание да предостави автокефалия.

Вторият въпрос обаче е имат ли тези решения основа в каноничното право или са узурпиране на управителна власт и анексиране на признат диоцез на друга поместна църква. Вън от съмнение е, че Вартоломей грубо нарушава каноничното право, приписвайки си права, които няма. А принципът „никой не може да прехвърли другимо повече права, отколкото сам има“ е юридическа и канонична аксиома.

Константинополската патриаршия, самонаименовала се и „вселенска“, е поместна автокефална православна църква. На Втория вселенски събор от 381 г. на нейния предстоятел е даден статус на „втори по чест“ след римския (правило 3), а на Халкидонския събор от 451 г. е въздигната в патриаршия. След голямата схизма от 1054 г. константинополският патриарх заема първото място в диптиха на православната църква. Това първенство по чест обаче не носи никаква канонична или управителна власт извън диоцеза на константинополската църква. То е братолюбиво зачитане в църковния протокол на историческата роля на Константинополската патриаршия, която поради местоположението си в столичния Константинопол, е изпълнявала и някои естествени функции да посредничи между останалите поместни църкви в империята и владетеля. Тези утилитарни функции имат своето проявление и в Османската империя, когато султаните са третирали константинополския патриарх като етнарх, тоест представител на православното население.

Константинополската църква от няколко десетилетия обаче предявява претенции за върховенство и за изключителна юрисдикция върху православната диаспора – тоест върху населението извън диоцезите на поместните църкви в САЩ, Канада и пр. Претенциите са и за управителна власт по отношение на предоставянето на автокефалия и църковното съдопроизводство – във Фенер смятат, че имат канонични основания да се произнасят с окончателна сила по жалби на предстоятели на други поместни църкви.
Вярно ли е това? Категорично не! И неслучайно никоя поместна църква не признава тези претенции. Властта в православната църква се подчинява на непроменяеми догматически принципи. Телеграфно предадени те са: глава на Църквата е Иисус Христос, не негов земен „наместник“, т.е. няма „православен папа“; върховната власт в земната Църква е съборна – на целокупното епископство, а не еднолична; вселенската църква се гради на териториален принцип и се съставлява от поместни църкви, които са самоуправляеми и имат пълна юрисдикция в признатата им територия (диоцез), а помежду си са напълно равнопоставени. Своите претенции върху диаспората Вартоломей се опитва да обоснове по правило 28 от Халкидонския събор, което очертава юрисдикцията на Константинополската патриаршия (областите Понтийска, Тракийска и Азийска) и освен това „другоплеменни от поменатите диоцези“. Видно е обаче, че текстът е изричен и безусловен – „другоплеменни“, но в пределите на константинополската църква, а не вън от тях. Що се отнася до мнимите права, които Вартоломей се опитва да си присвои по отношение на апелациите на йерарси от други поместни църкви, позовавайки се на 9-о и 17-о правило на Халкидонския събор, то правилното им тълкувание е дадено още от големия канонист Йоан Зонара – става дума само за „онези епископи, които са под негова власт“. Константинополската патриаршия е нищо повече от една от автокефалните поместни църкви – има власт само в своя диоцез и никъде другаде.

Да предоставя автокефалия може само върховната църковна власт – вселенското епископство, тоест Вселенските събори. Поради дългия период, в който не е свикван такъв събор, църковната практика е възприела, че съборното начало се реализира така: когато от една църква-майка се отделя друга, то първият акт на признание трябва да е от църквата-майка, а после от останалите поместни църкви. Никой, включително константинополската патриаршия не може да „нахлува“ в територията на друга поместна църква и да „признава“ едностранно автокефалия, която не е призната от църквата-майка. Автокефалия не може и да се самообявава без съгласието на църквата-майка, освен когато самата църква-майка е изпаднала в ерес (15-то правило на Двукратния събор) – така канонично е самообявена и после призната от останалите автокефалията на Московската патриаршия след изпадането на върхушката от константинополската църква в еретическите отклонения на Фераро-Флорентинската уния през ХV в.

За да заобиколи тези канонични положения, по украинския казус Вартоломей отменя двата томоса от 1686 г. С тях руският патриарх придобива управителната власт в тази киевската епарпия, в т.ч. определянето на нейния архиерей. Това е същността на църковната юрисдикция в нейната пълнота. Посоченото в тези томоси поменуване на константинополския патриарх от киевския митрополит не е указание за временен характер на прехвърлената юрисдикция, а има символично значение. Това положение действа вече столетия. Твърденията на Фенер, че може да „обезсили“ действието му, са неоснователни – промяната в юрисдикцията на една епархия, която е продължила повече от 30 години без възражения се закрепва окончателно (правило 17, IV Вселенски събор). За да стане е нужно общо съгласие на двете поместни църкви. С други думи, Вартоломей узурпира власт. Нещо повече, с идеята си, че може едностранно да обяви автокефална украинска църква при наличието на действаща канонична поместна църква на същата територия, той нарушава и правила 8 и 12 от Първия и Четвъртия вселенски събор, които забраняват да има повече от един митрополит в една и съща епархия.

Същата противоканонична операция се подготвя и за схизматичната македонска църква. За да придаде привидна каноничност на своите деяния, Вартоломей внушава на скопския синод да узурпира историческото минало на Охридската архиепископия и на древната поместна Първа Юстиниана, чиято църква-майка е била Константинополската патриаршия. А щом някога е била такава, значи може днес едностранно да обяви автокефалия, умуват във Фенер.

И в двата случая – Украина и Македония – каноничният път към автокефалия е само един: съгласие и от църквата-майка и признание от останалите. С едностранните си акции Вартоломей нанася тежък удар върху единството и съборното управление на Светото Православие. Зад действията му прозират властови мераци и геополитически сметки. Но и едните, и другите, са противоцърковни, а това значи и противохристиянски.

Още по темата

  1. Сергей Лавров: Признаването независимостта на Украинската православна църква е провокация с подкрепата на Вашингтон

  2. Вартоломей руши православието, иска да е папа Константинополският патриарх има почти всички белези на еретик и разколник

    От
    Изображение на Д-р Илия Илиев
  3. Вселенският патриарх Вартоломей: Украйна има право на независима църква

  4. Руската православна църква напуска структурите, които председателства Константинополският патриарх

  5. Вселенският патриарх разреши самостоятелност на Украинската православна църква

  6. Вселенският патриарх Вартоломей ще признае независимата Киевска православна църква

  7. Вартоломей Константинополски – Патриарх и офицер

  8. Вартоломей ни нахока, че сме независима църква

  9. Вартоломей I – Патриархът, който иска да е папа

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (30)

  1. Цеков,когато е имало православие в Киев,масква не е съществувала.Анадънму.Те са едни узурпатори,ти си една мурзилка.

  2. Украинците просто искат да се отделят от руснаците. В това няма нищо подсъдно. Те са отделен народ, с отделен език и култура и имат и морално, и всякакво право. И македонците искат да се отделят от сърбите на същото основание. И те имат всички права за това,
    А църковния клир не разбира, че залогът не е ефимерната им йерархията с византийски морал, а оцеляването на вялото православно паство. След всички грозни скандали, разпасаността на свещениците и отблъскващата търговия с човешката мъка хората са все повече отвратени и ако още понякога се обръщат към църквата по силата на инерцията то е само поради липсата на подходяща алтернатива.

  3. Статията доказва каква глупост е съществуването на всички тези църкви, както и тяхната същност-борбата за власт и влияние. Съществуват около 3500 християнски секти/църкви/. На някой му хрумва и се самообявява за единственно прав и “ православен“?! Сякаш лично Той му е дал лиценз за „православие“. Останалите са схизматици и еретици. Важно е да се надделее в борбата за власт, защото тя дава блага. Лъжи, манипулации, унищожаване на протоколи от „вселенските“ събори, както и заличаването от църковната история на много събори, заграбване и разрушаване на храмове, горене на книжнина и хора. Какво ли не правят поповете в борбата за кокала! Боже, прибери си вересиите.Остави ни ни свободни!

    1. Неотдавна коментирах с ирония нещо написано от „Богомил“, дори го нарекох Богунемил. Днес обаче, с удоволствие ще се подпиша под неговия коментар.

  4. Блестяща статия! Прекрасно познаване на каноничното право, безупречно тълкуване. Браво на Цеков! Разбира се, американците отдавна плюят на православието (помните техния агент Соломон Паси,нали?), както и на всякакви правни норми.

    1. Да, блести от лъжи. По-добре авторчето , като толкова разбира от църковно право ( то от кво ли не разбира) , да обясни как така Руската църква се оказа без томос за автокефалия. Това я прави неканонична. Но този факт разбира си услужливо е премълчан. Пък после да обяснява какво имал право вселенският патриарх. Трябвало събор. На кой събор получават руснаците тяхната патриаршия? Ами ние нашата? Лъжец долен! Амaн oт плоски и некомпетентни руски слуги.

  5. статията е дебело платена и поръчана от масква, руските подлоги умират от яд когато някой ебе масква !!!!!!

  6. Вартоломей е офицер от турската армия и американски агент. Отношението му към България е крайно отрицателно. Един мухльо с големи претенции. А Украйна е едно голямо нищо, надочено от американците за троянски кон с цел разгормяване на Русия. Но ще кажем на всички ненормалници от близо и далече, че това, моето духовният свят е планувал, ще стане, колкото и да се съпротивляват. Точка.

    1. Не е много сигурно, че Вартоломей е офицер от турската армия, затова пък е сигурно, че Гундяев е полковник от руските тайни служби.

  7. много приказки, защото са слаби аргументите. Вселенската патриаршия е Църква-майка на всички патриаршии. Това е безспорно и единствения, който може да оспорва Константинополския патриарх е римския папа. Всичко друго са свободни съчинения. А руснаците влизат в постоянни битки и конфликти с целия свят, така че не може са се спори с шефовете на служби и армия в Русия по църковни въпроси.

    1. Може ли малко исторически доказателства, че Фанар е „майка на всички църкви“! Аман от продажници и невежи идиоти!

      1. Драги русопоклонник, не можеш да изискваш от форума да компенсира пропуските в общата ти култура. Има достатъчно книжки. Прочети малко.

        1. Хапчетата шизи тролещо, хапчетата…
          Пп. Фейк нюз от слабоумното шизи русофоб.

  8. Na koito mnogo e dadeno – mnogo shte se iskva -Bog shte sudi seki edin ot nas ! A koi shte ni donese Blagata Vest za Gospodnata Milost i spasenie na dushite ni, ako nema Hristovata Crkva !? Ako ne vervate v Boga, po-dobre ne komentiraite, zhalko e , Tezi prizvani da ni vodat v smirenie i svetost, da si imat lichni motivi i interesi. Pravete tova koeto Vo kazvat, ala ne gledaite kakvo pravat – dumi na Iisus za Fariseite.

  9. Na koito mnogo e dadeno – mnogo shte se iziskva -Bog shte sudi seki edin ot nas ! A koi shte ni donese Blagata Vest za Gospodnata Milost i spasenie na dushite ni, ako nema Hristovata Crkva !? Ako ne vervate v Boga, po-dobre ne komentiraite, zhalko e , Tezi prizvani da ni vodat v smirenie i svetost, da si imat lichni motivi i interesi. Pravete tova koeto Vo kazvat, ala ne gledaite kakvo pravat – dumi na Iisus za Fariseite.

  10. Богове нас какво ни пука за руснаците. Зализания се опитва да ни каже че Вартоломей не знае какво прави. разбира зализания знае църковното право. което с две думи може да се синтезира в това – прави това което ти каже царя. КП е дал Уп на московците. и сега им я взема. Москвците вече няма да са самое болшие. и няма да могат да се преструват за водещи. което е добре за ортодокса защото рпц щеше да я задуши. кути не се присламчвай към ня Русоид. той е на парантерално хранене от Макаров.

  11. „Есть две Руси. Первая – Киевская имеет свои корни в мировой, по меньшей мере в европейской культуре. Идеи добра, чести, свободы, справедливости понимала эта Русь так, как понимал их весь западный мир. А есть еще другая Русь – Московская. Это – Русь Тайги, монгольская, дикая, звериная. Эта Русь сделала своим национальным идеалом кровавую деспотию и дикую отчаянность. Эта московская Русь издавна была, есть и будет полнейшим отрицанием всего европейского и отчаянным врагом Европы.“
    A.Н. Tолстой, „The Slavonic and East European Review“.– Vol. XIX, 1940.

    1. Оше по-интересно е, че Киевска Русия е до голяма степен българска рожба. Пръква се на територия, векове управлявана от българи. Населението е кръвна роднина на българите. Скити. Великата Киевска княгиня Олга е от българския царски род. Заедно с нея в Киев отива и митрополит Григорий, носейки семената на християнството и българска книжнина. Първите каменни църкви в Киев са изградени и изографисани от българи. Архитектурният стил е като на църквите в Южна България, а не е константинополски! Близо 900 произведения/енциклопедия/ на български език са занесени в Киев и цели 8 века българският език е книжовен и църковен език. Затова се крият в архивите!

  12. Бог вижда и помни д-р Цеков! Съдбата на Цариградската Патриаршия е Божие наказание.
    Бог чу и разбра молбите и клетвите на българите
    от Цариград, които на всички български диалекти
    крещяха по улиците на града не искаме, го не сакаме го ,не кем го.., гръцкио потрика, Tази първа демонстрация на народната сила събуди заспалия
    Инстамбул . Сатанинската роля на Цариградскив
    и Московския Патриарси лиши тези църковни
    диоцези от любовта на Бога. Божието наказание на
    Московската Патриаршия започва. …..
    Между впрочем посочете ми поне една автокефална
    провославна църква да е получила благословията си от вселенски сбор?!?!?!

  13. Странно, руските слуги във форума са се изпокрили. Няма още указания или парите свършиха?

  14. по делата ( и писанията им) им ще ги познаете …..русофилите….а сега си споменете тройната коалиция , и този автор и другите около него, и после….и отделянето им в решителен момент от царя….

  15. Г- н Цеков, ако ти си писал заглавието на статията, язък ти за докторлъка! Пише се „завзе власттА и т.н.“. Да обяснявам ли защо?

  16. Чета коментарите на невежи и елементарни хора и си давам сметка защо сме на този хал! Много простотия, много нещо!

  17. Чакам експертчетата да обяснят на публиката на кой панправославен събор точно Московската митрополия е станала автокефална. Защото аз не мога да намеря тази информация. Москалите искат към Киев да се прилагат правила каквито към тяхната собствена църква-бардак, която между другото е около 7 века по млада от тази в Киев, никога не са се прилагали. И руските тролове подскачат на страната на москалите-българофоби. Запартъци.

    1. Научете се да пишете грамотно и спорете с аргументи! Просташката лексика, която използвате говори красноречиво за Вас!

  18. Боже мили – и това мърляво недоразумение Цеков – и то преподавател , та и по право! Боже пази България, защото ние не можем…

  19. Много коментари, но тази материя е позната на малцина и г-н Цеков е един от тях. Не може хора, чиито никнейми са познати с редовни хули срещу Църквата, сега пък да се правят на разбирачи по въпроса. Б. Цеков има деен принос в написването и приемането на Закона за вероизповеданията, Устава на БПЦ и преодоляването на ,,синия“ разкол. Който и тук, както и в Украйна е създаден от политически еднодневки на власт, подръчквани от сили, воюващи с православното християнство. А тук дежурните дърдорковци свеждат всички възможни проблеми до коментари за лошите мурзилки в Москва. Ами светът е много по-широк и многообразен, отколкото някои са в състояние да си представят. А, и когато Вселенският патриарх беше у нас, нали ни навика за етнофилетизъм, и то без повод. Пък сега етнофилетизмът на украинците му домиля… Как стават тези неща в Цариград се знае – интереса клати феса.

  20. Правилно,Цеков. Никаква самостоятелност за украинската църква. Путин ще ги оправи тия фашизоидни украинци-браво и на Путин ще им разкаже играта хахахахаха .Matushka Russia nas zashtishaet vsegda!!! Da jivet Russia i Bolgaria vechaia drujba.

  21. Прави впечатление колко нецърковни хора се втурват да дават мнение по църковните дела!
    Колкото е по-невеж един човек в дадена материя толкова е по-голям„ разбирач”.

    Но в Божието слово ясно е казано „по плодовете им ще ги познаете” . Вартоломей от десетилетия сее разколи , както беше и у нас през 90-те.

    А за непознаващите историята само ще споменем, че Църква Майка на Руската(ерго Украинска) поместни църкви, както и на всички славянски е Българската а не Константинополската патриаршия.

    Да не говорим, че държавата Византия и византийски народ отдавна не съществуват нито в правния нито в реалния мир.

    Но понеже векове наред руските йерарси криеха това и се хвалеха с връзките си със Константинопол, днес е ден за равносметка

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.