Илияна Йотова: Предизвикателството пред политиците и държавниците е да върнат доверието на хората

Суичър на Burberry подтиква към самоубийство

Пиян с 2,42 промила удря в главата и рита полицай в Хасково

Министър Маринов и турският му колега оцениха високо сътрудничеството в борбата с трафика на наркотици

Граждани плащат данъци като търговци

Младен Маринов: Афганистанските граждани са основна нация, подаваща молби за убежище у нас

Парламентът прие процедурни правила за избор на нова ЦИК

Министър Вълчев: Няма предпоставки за затваряне на училища заради ситуацията с морбилите

Депутатите гласуваха оставката на Карина Караиванова от поста председател на КФН

Брутални „баварци“ нанасят двоен удар Редови 6-цилиндров мотор генерира двигателна сила като за по-голям V8

„Кауфланд” изтегля от продажба опасна детска дрънкалка Клиентите могат да върнат закупения продукт, а сумата ще бъде възстановена

Бебе на четири месеца е прието в болница в Хасково със съмнение за морбили

Шумен чества Панчо Владигеров с концерти, изложби и конкурс На 13 март внуците на твореца и Стунджи свирят със Симфониетата

Автобус с 35 пътници пропадна в канавка край Пловдив Пътят му бил засечен от микробус, няма пострадали при инцидента

Мъж тормози съседите си в столичния квартал „Гео Милев“, заплашва и удря с тесла по вратите на апартаментите

Висшите училища по изкуствата трябва да имат фиксиран бюджет

Проф. Николай Драчев, ректор на Националната художествена академия
Проф. Николай Драчев, ректор на Националната художествена академия

Приносът им не е константна величина и не е резултат от техния относителен мащаб, а от определящата им роля за изграждането и развитието на съвременната българска култура

Поддържането на съвременни стандарти на обучение изисква наличието на разгърната материална база и привличането на преподаватели с висока квалификация и авторитет

Съвременното образование се развива в една изключително динамична, конкурентна и изпълнена с предизвикателства интелектуална и образователна среда. Този процес е резултат от една страна от закономерното вътрешно развитие на висшите училища, а през последните години – и от изключителния напредък в мерките за повишаване на качеството в общото образователно европейско пространство.

Наред с това пред институциите и законодателството, регламентиращи висшето образование у нас стоят редица сериозни и за съжаление понякога трудно решими проблеми. Към повечето от тях академичната и университетските общности предлагат различни гледни точки, но и много общи позиции.

На първо място съществуващата законодателна рамка не отчита изцяло и докрай спецификата на отделните ВУ и произтичащите от това последствия за формирането на образователните им стратегии, на изследователско-научната и на художествено-творческата им дейност. В много случаи академии и университети с различен профил са подведени под общия знаменател на приетите стандарти, което не дава възможност да бъдат реално отчетени както позитивите, така и негативите на конкретните образователни структури. В този смисъл, обособяването на академиите по изкуствата в самостоятелна група, към чиято образователна политика да се прилагат специализирани критерии, би откроило по-адекватно техните постижения и моментен статус.

Един от важните въпроси, който поставя в неравностойно положение различните по структура и организация ВУ е начинът на тяхното държавно финансиране. Приетият принцип субсидията да отчита броя на студентите донякъде благоприятства развитието на образователните институции с голям капацитет, но ограничава академиите по изкуствата, които имат сравнително малък брой студенти.

В Националната художествена академия например е възприета т.нар. “тюторна система”, която предполага индивидуалната работа със студентите в сравнително малки групи. Перманентният процес на общуване с техните преподаватели – изявени и разпознаваеми хора на изкуството, има определящо значение за развитието на творческия им и личностен потенциал. В този смисъл поддържането на съвременни стандарти на обучение изисква наличието на разгърната материална база и привличането на значителен брой преподаватели с висока квалификация и авторитет. Определянето на ограничения във финасирането на практика сериозно затруднява развитието и усъвършенстването на институцията в перспектива. Трябва да се има предвид обаче, че приносът на училищата по изкуствата не е константна величина и в никакъв случай не е резултат от техния относителен мащаб, а от определящата им роля за изграждането и развитието на съвременната българска култура. По тази причина считам, че определянето на фиксиран бюджет на висшите училища по изкуствата, който да отговаря на реалните им потребности е оптималния вариант за тяхното годишно субсидиране.

Друг проблем е постепенното прекъсване на връзките в отделните звена на системата на образованието по изкуство – детски школи, средни училища и академии. Възобновяването на методическата помощ на висшите училища при създаването на програмите в средния курс определено би спомогнало за въвеждането на единни образователни критерии на всички нива на обучение.

Дълго очакваният ЗРАСРБ регулира изискванията към минималните наукометрични показатели за академично израстване и отразява политиката на МОН да прилага качеството на образованието като основен аргумент за развитието на ВУ. В същото време работният вариант на правилника за неговото приложение изправя академичния състав пред нови проблеми. Един от тях е свързан с невъзможността на хабилитирани по силата на стария закон (без да са придобили о.н.с. “доктор”) преподаватели да участват в научни журита, тъй като не могат да покрият съответния научен показател. Това ще постави много учебни заведения в затруднено положение и ще изключи от състава на научните журита едни от най-уважаваните български творци и учени. Тежестта на отделните показатели също може да бъде подложена на прецизиране. Надяваме се в окончателния си вариант Правилникът за прилагане на ЗРАСРБ да реши тези въпроси.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Художествената академия трябва да се премести в Бургас. Там се предлагат по-добри условия за студентите и преподавателите.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.