Бойко Борисов пристигна в Лондон за инвестиционния форум за Западните Балкани

Златна мечка и за родното кино от Берлин (ОБЗОР) В “Не ме докосвай” една от главните роли се изпълнява от Ирмена Чичикова, а копродуцент е Мартичка Божилова

Георги Първанов: Едно разследване на сделката с ЧЕЗ би дало повече информация

Премиерът Бойко Борисов с 10-годишна прогноза: Балканите ще са най-хубавото място за живеене Проекти за 30 млрд. евро ще променят региона, каза министър-председателят

109 банди разбити при акции на ГДБОП 860 обвинения след разследвания на антимафиотите

НС да даде зелена светлина за „Белене“ Партиите употребили за политически цели референдума за нова атомна централа

Съдът остави за постоянно в ареста съпрузите, обвинени за убийството в столичния квартал “Люлин”

Вижте акцентите от броя на “Труд” в понеделник, 26 февруари 2018

Русенец създаде една от най-бързо развиващите се компании в Силициевата долина

Двуметрови преспи блокират страната Комбинацията със студения арктичен въздух, който се спуска към Балканите от север, създават опасна обстановка на пътищата

Земетресение с магнитуд 5,5 по Рихтер край бреговете на Япония

Бандити няма, но ги хващат

Фънки и Хилда Казасян жури в „Като две капки вода“

„Юнайтед“ би „Челси“, Жозе не трепна

Мария и Мегз заровиха томахавките След като получи приза за Попфолк идол на годината, Фики се прибра да отпразнува изписването на първородния му син

Димитър Маргаритов: Потребителските права важат и за онлайн търговията

Дигиталният пазар би бил в полза на потребителите най-вече когато е сигурен и спокоен. Мисля, че в последните години нашето общество узрява все повече за това, че търгуването в интернет не е толкова опасно.  Това заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по БНТ преди началото на кръгла маса на тема: „Информационните технологии – в полза на потребителите”.

По думите му, доверието на българските потребители в предимствата на дигиталния пазар се забелязва и през публикуваната наскоро статистика на „Евростат”, която показва, че вече над 1,3 млн. потребители у нас търгуват в интернет и реализират оборот от над 400 млн. лв. на година.”

Маргаритов припомни, че сред безспорните предимства на онлайн пазаруването са безусловното право на отказ от покупката в 14-дневен срок и възможността бързо и лесно да се съпоставят няколко различни оферти на сходни продукти, за да може потребителят да направи своя информиран избор и да сключи най-изгодната сделка.

Комисията е изключително активна особено в последните две години в залавянето и забраната на нелоялни търговски практики, включително в онлайн пространството. През миналата година в около 70% от разгледаните по планирани кампании или по сигнали на граждани случаи по повод съмнения за нелоялни практики се е потвърдило, че такива са налице. „Това не би трябвало да стряска потребителите и те да мислят, че на всеки ъгъл ги дебне някаква опасност. Става дума за по-засилен контрол в последните години по отношение именно на нелоялните търговски практики. Ако в миналото акцентът в дейността на комисията е бил по-скоро върху административните нарушения, то сега ние считаме, че е по-важно да забраняваме всички онези действия на търговците, които са адресирани до неограничен кръг потребители, тъй като там потенциалните заплахи са по-големи. Когато бъде забранена една такава практика, спрямо всички вече търговецът не може да я прилага”, коментира председателят.

Маргаритов посочи, че в усилията правата на потребителите да бъдат защитени КЗП си партнира и с други контролни органи и институции, които имат компетенции в различни сектори на икономиката. „Доста добре работим по отношение на безопасността на стоките с Агенция „Митници”. Имаме изграден синхрон и с Българската държавна агенция по безопасност на храните, с която извършваме проверки в търговската мрежа и в туристически обекти. С Комисията за регулиране на съобщенията взаимодействаме по отношение на телекомуникационните оператори. Когато става въпрос за търговци, предоставящи услуги по топлофикация, електроснабдяване, работим заедно с Държавната агенция за енергийно и водно регулиране. Координацията между институциите трябва да постигне още по-високи равнища, за да могат в този процес да бъдат решавани с години трупани проблеми”, подчерта той.

„Активността и това да сме склонни да отстояваме позицията си на пълноправни граждани и европейци е най-важното. Радвам се, че в последните две години статистиката показва, че българският гражданин става все по-склонен да реагира, когато някой се опита да наруши неговите права и да сезира институциите, което може да означава и повишено доверие в тях. Надявам се тази тенденция да се задълбочава, защото тя води до друга положителна тенденция – намаляването на нарушенията, тъй като търговците се респектират”, коментира Маргаритов.

„Основните права на потребителите са правото на информация за стоките и условията на сделките, на безопасни стоки, на рекламация за дефектни стоки, право на отказ в 14-дневен срок при онлайн търговията. Тези няколко и техните производни права създават гръбнака на потребителската защита. Гражданите трябва да знаят, че ги притежават и да ги отстояват. А ние – институциите, сме призвани да им помагаме”, завърши Маргаритов.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.