Дневен хороскоп на Алена за петък, 18.10.2019

На 18 октомври 2019 да почерпят

Ще оцелее ли светът след „Катаклизъм”? Джаред Даймънд променя разбирането ни за причините за възхода и падението на цивилизациите

Иззеха над 15 кг канабис от две наркооранжерии в Благоевградско

Версия №1 за изпълкома – статуквото се запазва

Започна официалното посещение на Екатерина Захариева в Хърватия

Мъж загина при катастрофа на пътя за Сапарева баня

САЩ опитват двоен натиск над Турция

Пенс заяви, че Турция ще прекрати военната си операция само когато кюрдите в Сирия се оттеглят

Борисов към Стефан Данаилов: С теб съм

Лидерите на страните от ЕС одобриха сделката за Брекзит

Бурак Йозчивит вечеря с кувейтски богаташи

Червената Мая вече лъже, без да мисли Кюстендилката твърди, че няма билбордове, наела е 10 и ще ги удвоявала другата седмица

Гаф на президента с венеца за летците (СНИМКИ) На лентата, поднесена от Румен Радев, пише 170 вместо 107 години от създаването на ВВС

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 18 октомври 2019

Димитър Маргаритов: Потребителските права важат и за онлайн търговията

Дигиталният пазар би бил в полза на потребителите най-вече когато е сигурен и спокоен. Мисля, че в последните години нашето общество узрява все повече за това, че търгуването в интернет не е толкова опасно.  Това заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по БНТ преди началото на кръгла маса на тема: „Информационните технологии – в полза на потребителите”.

По думите му, доверието на българските потребители в предимствата на дигиталния пазар се забелязва и през публикуваната наскоро статистика на „Евростат”, която показва, че вече над 1,3 млн. потребители у нас търгуват в интернет и реализират оборот от над 400 млн. лв. на година.”

Маргаритов припомни, че сред безспорните предимства на онлайн пазаруването са безусловното право на отказ от покупката в 14-дневен срок и възможността бързо и лесно да се съпоставят няколко различни оферти на сходни продукти, за да може потребителят да направи своя информиран избор и да сключи най-изгодната сделка.

Комисията е изключително активна особено в последните две години в залавянето и забраната на нелоялни търговски практики, включително в онлайн пространството. През миналата година в около 70% от разгледаните по планирани кампании или по сигнали на граждани случаи по повод съмнения за нелоялни практики се е потвърдило, че такива са налице. „Това не би трябвало да стряска потребителите и те да мислят, че на всеки ъгъл ги дебне някаква опасност. Става дума за по-засилен контрол в последните години по отношение именно на нелоялните търговски практики. Ако в миналото акцентът в дейността на комисията е бил по-скоро върху административните нарушения, то сега ние считаме, че е по-важно да забраняваме всички онези действия на търговците, които са адресирани до неограничен кръг потребители, тъй като там потенциалните заплахи са по-големи. Когато бъде забранена една такава практика, спрямо всички вече търговецът не може да я прилага”, коментира председателят.

Маргаритов посочи, че в усилията правата на потребителите да бъдат защитени КЗП си партнира и с други контролни органи и институции, които имат компетенции в различни сектори на икономиката. „Доста добре работим по отношение на безопасността на стоките с Агенция „Митници”. Имаме изграден синхрон и с Българската държавна агенция по безопасност на храните, с която извършваме проверки в търговската мрежа и в туристически обекти. С Комисията за регулиране на съобщенията взаимодействаме по отношение на телекомуникационните оператори. Когато става въпрос за търговци, предоставящи услуги по топлофикация, електроснабдяване, работим заедно с Държавната агенция за енергийно и водно регулиране. Координацията между институциите трябва да постигне още по-високи равнища, за да могат в този процес да бъдат решавани с години трупани проблеми”, подчерта той.

„Активността и това да сме склонни да отстояваме позицията си на пълноправни граждани и европейци е най-важното. Радвам се, че в последните две години статистиката показва, че българският гражданин става все по-склонен да реагира, когато някой се опита да наруши неговите права и да сезира институциите, което може да означава и повишено доверие в тях. Надявам се тази тенденция да се задълбочава, защото тя води до друга положителна тенденция – намаляването на нарушенията, тъй като търговците се респектират”, коментира Маргаритов.

„Основните права на потребителите са правото на информация за стоките и условията на сделките, на безопасни стоки, на рекламация за дефектни стоки, право на отказ в 14-дневен срок при онлайн търговията. Тези няколко и техните производни права създават гръбнака на потребителската защита. Гражданите трябва да знаят, че ги притежават и да ги отстояват. А ние – институциите, сме призвани да им помагаме”, завърши Маргаритов.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.