Апаш задигна чанта с 1300 лева от жилище в Търново Крадецът влязъл да тършува в жилището през терасата

Митничари откриха 3 килограма кокаин, зашити в дрехите на пътник на „Калотина“

Росгвардия формира морска бригада за охрана на Кримския мост

Красимир Първанов подаде оставка като заместник-министър на енергетиката

Трима министри напуснаха кабинета на Тереза Мей

Адвокат от Карлово подаде сигнал, че синът му е бил пребит от полицаи

Цвета Караянчева: В момента няма решение Цветан Цветанов да напусне парламента

40-годишен мъж е убит с нож в циганската махала на Белица Опитал се да потуши семеен скандал

Основният свидетел по делото „КТБ“ с бележки с числа и дати в спецсъда

Луноход на водород изследва чужди планети Подвижна космическа станция във вид на кемпер

Земетресение от 2.8 по Рихтер в района на Благоевград

Пентагонът отпуска 1 милиард долара за стената на Тръмп

Красимир Янков: Цветанов трябваше да прати сигнала за „Артекс” в КПКОНПИ

Искрен Пецов: Иво Карамански искаше да купи китарата ми Писаха, че съм бил с над 2000 жени, под 1000 са, смее се изпълнителят на "Кайман"

Анализатор: Плановете на Ердоган да превърне „Света София” в Истанбул в джамия са политически ход

До 50 на сто спад на резервациите по морето С месец по-дълго запазваме лятна ваканция с отстъпка

Отлив на ранните записвания за морски ваканции, отчитат от бизнеса.

Спад на германци и руснаци, чакаме повече гости от Великобритания

Между 30 и 50 на сто по-малко туристи са резервирали лятна ваканция по родното Черноморие спрямо ранните записвания през миналата година. Това показват предварителните данни на родните туроператори и хотелиери след проведените международни специализирани борси в Берлин и Москва. За разлика от миналата година чужди партньори са отказали да купят нощувки в родни хотели по схемата “пълно-празно”, при която предплащат всички или голяма част от леглата в местата за настаняване още в началото на сезона, а после имат грижа да ги продадат на крайни клиенти. При тази форма хотелиерите продават по-евтино, но пък си гарантират заетост и нямат разходи за реклама. През тази година обаче на много от родните бизнесмени по морето ще им се наложи да продават сами, тъй като големите чужди туроператори от Германия и Русия са се отказали изцяло от договорите си или са намалили драстично броя на чартърните програми за България, научи “Труд” от бизнесмени по морето. Според бранша данните на двете морски летища – в Бургас и Варна, показват спад с около 40 на сто на планираните полети към страната ни. Проблемът пред сектора е огромен, тъй като традиционно повече от половината от резервациите по морето са от ранни записвания, категорични са хотелиери.

За разлика от друга година евтините оферти с отстъпки до 30% за това лято са все още валидни, въпреки че обикновено цените се вдигат още в края на февруари. Срокът им е удължен, именно заради липсата на достатъчно записвания, обясниха от бранша. Така и българи, и чужденци имат възможност да закупят лятна ваканция с отстъпка до края на месеца.

Основна причина за отлива от родното море е завръщането на традиционни дестинации за морска почивка на туристическата сцена. Все повече се засилват позициите на Турция. Нараства интересът и към други конкурентни на страната ни дестинации като Тунис и Египет. Заради международната обстановка и проблемите на конкурентите страната ни спечели като дестинация през последните години, но за да задържи позициите си ще трябва да положи повече усилия, категорични са от бранша. В същото време заради Брекзит може да се очаква ръст на туристите от Великобритания, обясняват експертите.

Мерки от страна на държавата могат да компенсират този спад, категоричен е председателят на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Именно заявките за евентуални държавни субсидии за чуждите чартъри към морето могат да се окажат и причина за спада на ранните записвания, обясни експертът. Според него е възможно чуждите фирми нарочно да обявяват по-малък брой туристи, записани за ваканция у нас, като се надяват на държавни субсидии за чартърите или да свалят цените на родните хотели. Ако по-малкото резервации обаче се окажат наистина заради липсата на интерес, бизнесът ще трябва бързо да се пренасочи към нови пазари, които да тушират спада, обясни Драганов.

 

През януари

51 млн. лв. са приходите на хотелите

Приходите на хотелите нарастват при по-малък брой реализирани нощувки.

51,1 млн. лв. са приходите на хотелите в страната през януари, показват данните на Националния статистически институт. Събраните от нощувки средства са с 2,2 на сто повече в сравнение със същия месец през 2018 г. Общата заетост в хотелите и хижите обаче е намаляла незначително с 0,7% до 25,9 на сто. Най-търсени у нас са луксозните хотели с 4 и 5 звезди, които реализират и най-висока заетост, показват данните на НСИ. За година броят на местата за настаняване е намалял с 1,2 на сто, но в същото време броят на леглата в работещите хотели е останал същият като през януари 2018 г. В тях през януари са реализирани общо близо 890 хил. нощувки, или с 2,2 на сто по-малко спрямо миналата година. Най-голям е спадът в хотелите с 3 звезди – с 6,8 на сто.

 

Поли Карастоянова, Национален борд по туризъм:

Необходими са повече пари за реклама и субсидии за чартърите

Секторът носи 8 млрд. лв. в БВП на страната

Поли Карастоянова

Повече пари за реклама и субсидии за чартърите са мерки, които според Националния борд по туризъм е необходимо да бъдат предприети, за да се тушира известният спад в ранните записвания за морските ваканции у нас. Това обяви пред “Труд” изпълнителният директор на сдружението Поли Карастоянова. “Според нас като представители на най-голямата работодателска организация в сектора трябва да бъдат отпуснати целево допълнителни средства за реклама на туризма ни. Това вече са направили всички наши конкуренти и въпреки огромните усилия, които полага Министерство на туризма в партньорство с бизнеса, предвидените пари в бюджета на ведомството не са достатъчни за нужната спешна реклама в последния момент”, категорична бе Карастоянова. Тя подчерта, че за спада има две основни причини спокойната геополитическа обстановка, която повиши интереса към дестинации като Египет и Тунис, както и многото средства за реклама, които влагат конкурентите ни като Гърция, Хърватия и Черна Гора.

“Като втора мярка предлагаме, отново в единомислие с ресорното министерство, да бъде създаден обществен консорциум с участието на държавата, общините и бизнеса, който да събере и отдели средства за спонсориране на чартърните полети до България, както от години правят и нашите конкуренти. Нормално е след бурния ръст на сектора през последните 4 години да отбележим задържане или спад и тези две конкретни мерки, които предлага Националният борд по туризъм, могат да подействат превантивно на подобен отлив. Нужно е цялостно преосмисляне на ролята на Министерство на туризма, засилване на капацитета на експертите и отделяне на повече средства за бюджета на ведомството, каквито са предвидени за други ключови министерства, обясни Карастоянова.

 

На север

Разширяват „ол инклузива“

Нова схема за ваканции с предплатени пакети от типа “ол инклузив” разработват по Северното Черноморие. Идеята е клиентът да избира в кой ресторант, заведение, магазин или сергия да може да ползва предплатени за ваканцията си пари, обясни председателят на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Вместо “ол инклузив” пакетът да се ползва единствено в избрания хотел за нощувка, с новата услуга туристът ще може да пробва ястията и в околните ресторанти и заведения. И вместо да носи пари със себе си ще пазарува според лимита си в магазините или ще плати таксито си, като така ще има и гаранция, че няма да го удрят в цената, обясни Драганов. Така ако туристът иска вместо да обядва да купи сладолед на детето си за платените пари, това ще е възможно. От своя страна хотелиерите ще взимат комисионна от другите обекти, тъй като именно те са тези, които отделят средства за реклама и маркетинг, с които привличат туристи, а тези, които продават чадъри или сувенири единствено печелят от гостите.

 

Експерт

Увеличават цените с 11%

Румен Драганов

Между 7 и 11 на сто ще нараснат цените за предстоящия летен сезон, въпреки спада на ранните записвания, категоричен е председателят на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Причините са в поскъпването на енергията и цената на труда. В същото време, ако наистина бъде реализиран спад в броя на туристите е логично цените да бъдат по-високи, за да го компенсират, категоричен бе той. Ако се проследят данните на Националния туристически институт, може да се види, че всяка година приходът от едно легло в туризма нараства. Затова и удължаването на ранните записвания е шанс за туристите да си купят лятна ваканция на най-ниска цена с 30 на сто отстъпка, обясни експертът.

 

Ръст в зимните курорти

Отличен сезон в Банско и Пампорово

Светлана Василева,
Труд, Благоевград

В Банско и Пампорово има повече туристи спрямо миналия сезон.

“Много добър сезон отчитаме в ски зоната, имаме ръст на туристите в сравнение с предишния сезон. Както всяка година и тази имаме повече туристи, въпреки опашките пред лифта и въпреки липсата на втора кабинка”. Това заяви специално за “Труд” Иван Обрейков, директор на ски зоната – Банско. В момента има нов сняг от 15 сантиметра, всички писти работят, обработени са идеално. Зоната ще работи до 7 април. Има и 20% намаление на картите, каза още Обрейков. Световното по ски, което се проведе в Банско, също е довело до по-голям поток от туристи в курортния град. Кметът Георги Икономов също потвърди, че има ръст на туристите в Банско.

Около 5 на сто е ръстът в броя на туристите в Пампорово през този сезон в сравнение с предходния, обяви и Мариян Беляков, изпълнителен директор на “Пампорово” АД. През тази зима отлив е имало единствено от страна на руските туристи, но той е компенсиран с гости от страната и от съседните държави като Румъния, Македония, Сърбия и Турция. В същото време е радостен фактът, че 75 на сто от всички туристи в Пампорово са българи, а по-добри гости от тях няма, категоричен бе Беляков.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. То това се очакваше рано или късно.
    Плащат на работниците като за 2 звезди и те работят като за 2 звезди, а някои и само толкова могат или искат.
    Само че при цени като за 5 звезди гостите не искат да търпят подобно обслужване, а на хотелиерите явно не им пука много. Повечето хотели така или иначе изглежда са само за параван.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.