Ердоган удря по пристанищата: Новоросийск и Туапсе ще бъдат обложени с турски данък

Османският султан спасява икономиката на Турция с парите на руския цар и украинския хетман

Каналът "Истанбул" ще бъде платен от Русия и Украйна, независимо дали им харесва или не

Турският министър на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмайлоглу направи важно изявление за канала ''Истанбул'', „проектът на века“, както президентът Реджеп Таип Ердоган нарече „своята мечта“. Това пише в своята колона ''В последната минута'' истанбулския вестник „Сабах“.

Министър Караисмайлоглу започна с думите, че според изчисленията на турските експерти безопасният годишен трафик през Босфора е 25 000 кораба, а през него през 2020 са преминали 38 404 кораба. Глобалната икономическа криза, причинена от Ковид пандемията, не може да бъде пренебрегната. В по-обилните времена транзитът достига 53 000 кораба годишно.

Позицията на Анкара е следната: да, Конвенцията от Монтрьо предвижда свободното преминаване в мирно време през Босфора и Дарданелите. Но Турция е длъжна да гарантира безопасността на корабоплаването в нейните води, което е основната отговорност на всяка една държава.

Привържениците на "проекта на века" прогнозират увеличаване на трафика на танкери през Босфора, което ще увеличи риска от инциденти. А това не може да се допусне. Разбира се, те припомнят и скорошното задръстване в Суецкия канал.

Ето защо Ердоган, който инициира този проект, ще доведе този въпрос до неговия логичен край.

Но турските военни изразиха своите съмнения. Не много отдавна група от 104 пенсионирани адмирали публикуваха отворено писмо, че строежът ще "взриви" учредителния договор от 1936 г., по-известен като Конвенцията от Монтрьо. Този документ, както се знае, нормира движението на бойните кораби с водоизместимост до 15 000 тона с допълнителни ограничения за размера и вида на оръжията, които могат да носят, а също така и установява ограничения престой в Черно море за не повече от 21 дни за флота, които нямат разрешение за пребиваване в този воден басейн.

На директният въпрос от местната преса дали Ердоган напълно може да се откаже от Монтрьо, председателят на турския парламент Мустафа Сентоп каза: „Може. И не само нашият президент, но и лидерите на Германия, САЩ или Франция могат да направят същото. Но има разлика между възможното и вероятното ... Оттеглянето от международни договори като Конвенцията от Монтрьо не е в дневния ред на Турция".

По този начин Турция изглежда е поела доброволното "бреме", за да запази предишния статут, за да не разгневи световната общност. Но думата „доброволно“ е ключова в съмненията на редица експерти, включително турските. Всичко ще зависи от това "какво ще реши нацията".

Нищо не пречи на Анкара да се откаже от собственото си задължение след известно време, да речем, след поредния разбор на отношенията с Москва. Например като „отговор“ за доматите, които Русия не купува от Турция, или заради конфликта в Сирия, който е по-вероятен. Но никога не се знае каква причина ще се появи. Няма съмнение, че янките ще възкликнат радостно „Уау!“, и тогава, виждате ли,  самолетоносачът с флага със звезди и ивици ще се появи близо до Одеса.

Но нека все пак се върнем към финансовата страна на въпроса, тъй като Ердоган говори за „проекта на века“ като държавен бизнес. Това означава, че намекът на министър Караисмайлоглу е повече от прозрачен: Анкара ще пренасочи 28 000 кораба, предимно чуждестранни, през канала ''Истанбул'' и никакви викове на обидените страни няма да помогнат.

„Във всеки случай турското правителство ще разработи нови правила, предназначени да тласнат всички спедитори към канала ''Истанбул'', независимо дали това им харесва или не“, пише Дейвид О'Бърн, уважаван експерт журналист в Истанбул, специализиран по въпросите за националната енергетика.

Определено ще трябва да се плаща за преминаването на корабите от Черно в Средиземно море и при това много.

Между другото днес, в съответствие с член 2 на Конвенцията от Монтрьо, не са предвидени такси, с изключение на центовете, които се събират за санитарен контрол, за използването на фаровете и отчисления в полза на спасителните служби. Като цяло, турците се хранят от лоцманските и буксирните услуги, но дори тогава от един кораб, това е не повече от един долар.

За да стане ясно какво цели Ердоган, нека си припомним, че съседният Египет получава около $ 6 млрд. годишно като заплащане за преминаване през Суецкия канал, за транзит около 20 000 кораба. Разбира се, през Суецкия канал от Средиземно към Червено море минават огромните танкери и корабите за насипни товари, но през последните 15 години и тонажът на корабите, преминаващи през Босфора, също се е увеличил с 30%.

Вече се говори за цената която трябва да платят черноморските страни за инициативата на Ердоган. Много вероятно е „османският султан“ да иска да спаси своята падаща икономика с парите на „руския цар“ и „украинския хетман“.

Министър Караисмайлуглу заяви, че общата инвестиция в "проекта на века", включително и шестте моста през канала и сухопътната инфраструктура, ще възлезе на $15 млрд. Според него, стартът на строителството е планиран за юни, когато ще бъдат поставени основите на първия мост. Общият срок не трябва да надвишава 5 години, за да не се претовари турската икономика. Това означава, че някъде през лятото на 2026 г. първите кораби ще тръгнат по новия 45-километров маршрут.

Дори ако бъдещите общи такси за корабите, преминаващи през канала ''Истанбул'' се окажат 2-3 пъти по-ниски от тези на египтяните, тогава приходите на Анкара ще стигнат до $2 млрд. и те ще се окажат разходи за Москва и Киев, както и за Букурещ. Турците не вземат предвид в своите сметки София, тъй като икономиката на българите е твърде окаяна, но въпреки това и тя ще си го получи дори и да „не иска“.

Но това не са всичките пари, на които ще разчита „османският султан“. Освен строежа на канала ''Истанбул'', Анкара планира като основен приоритет да изгради логистично пристанище в Ризе, с нова заетост от 30 000 души. И не е тайна за какъв товар ще бъде проектирано: на първо място, за зърно.

Изводът идва от само себе си: за Украйна и Русия също с голяма вероятност няма да е изгодно да превозват своите пшеница и царевица от Черно море с кораби, главно до техните клиенти от Югоизточна Азия. Тоест, новите тарифи за преминаването на корабите за сухи товари ще се окажат непосилни и ще принудят украинските и руските търговци на зърно да предоставят своите продукти на половин цена на турците в пристанището в Ризе. А, те, разбира се, ще ги препродават с добра надценка.

Имайте предвид, че за много бедната Украйна износът на зърно е един от основните източници на валута, но след 2026 г. ситуацията определено ще се влоши за нея, въпреки нищо незначещите викове от страна на Анкара, че тя никога няма да признае Крим за руски.

За Москва този въпрос ще бъде малко по-лесен от Киев, макар че за пристанищата в Новоросийск и Туапсе ще има трудности. Руските търговци на зърно, както и продавачите на петрол, чиито танкери преминават през Босфора, ще трябва да търсят алтернативен път, например по Северния морски път, тъй като затоплянето на климата ще спомогне за това. Във всеки случай Кремъл трябва да се подготви за тази промяна още днес.

Много турски експерти в тази връзка вече нарекоха канала ''Истанбул'' за „лудост“, способна да разруши крехкия баланс на интересите, както военни, така и икономически, в региона. Те вярват, че всичко, което Ердоган е планирал, е равносилно на обявяването на икономическа война на Русия и Украйна, която, волю-неволю, може да подтикне тези две държави дори да се съюзат в борбата срещу Анкара.

(Превод за „Труд“ - Павел Павлов)

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения