Ефектът на каруцата

Photo by Anna Shvets from Pexels

Пандемията промени света и само хората с усет ще се възползват от това

В края на XIX век се появяват първите автомобили. Карл Бенц произвежда първата триколка, а съпругата му Берта прави първото пътешествия из пътищата на Германия. Производителите на каруци, карети и всякакви впрегатни превозни средства се присмивали, когато Бенц заявил смело, че двигателите с вътрешно горене са бъдещето. Смяли са се, но после фалирали и изчезнали от лицето на бизнеса. Само по-умните се преориентирали и вложили парите си в новите фабрики. Един от мотивите на каруцарите срещу светлото бъдеще на автомобила е липсата на инфраструктура. Умните хора прозират какво е бъдещето и се пренастройват. Между другото във Враца произвеждали невероятни каляски, но уви във Враца няма и няма да има автомобилен завод. Идеята е, че има хора, които усещат промените така, както стара рана и възрастна става усещат прииждащият студен фронт в атмосферата.

Та, откритието на COVID-19, доколкото той ни откри като инфраструктура за своето съществуване, ще доведе до огромни тектонични движения на цивилизацията ни.

Нито домашните киноапарати, нито видеокасетите, нито DVD-устройствата, нито дори торентите не успяха да съборят стройната машина на киносалоните. Днес кинозалите със своите пуканки, студени бири вече са в залеза си. Не, те няма да умрат, но стрийминг платформите помитат всичко по пътя си. Хората, изолирани в домовете си, усетиха удоволствието да изгледаш цял сериал в приятната компания на приятели, на близки. Това може да стане у дома, и на връх планината, защото и комуникациите се промениха.

Извън производството, собствениците и мениджърите в десетки професии осъзнаха, че дистанционната форма на работа може да бъде много по-ефективна и доста по-евтина откъм логистика. За първи път на преден план излиза качеството и количество работа, а не работното време. Работното време, оказва се, е комфортна среда за хора изключително успешни в интригите и окрякването на каквото и там яйце да снесат. Идеите не се крадат в общото обсъждане, а се появяват писмено и става ясно кой наистина има ум и идеи.
Променя се търговията. Пощенските услуги вече са новият Клондайк, защото онлайн магазините бълват достъпна, качествена, пък и супер евтина стока. Поръчваш, получаваш, мериш - ползваш или връщаш. Много магазини, заклещени между скъпия наем, малкия оборот и вложените инвестиции, ще си отидат.

Може би тепърва ще ставаме свидетели на последиците от този силно променен свят, но съвсем скоро ще разберем кои са заразени от Ефекта на каруцата и кои не. Кои ще са имали ум да се променят и кои са заорали в носталгия и самосъжаление.

COVID-19 промени света, да. Едно нещо обаче няма как да се промени. Това е стремежът към общуването. Социалните мрежи са ефективна замяна, така както някои нови технологии, изкуствен интелект, химии могат да заменят до голяма степен нуждата от контакт с реален човек, но това вече е отклонение, а не развитие.

Хората няма да спрат да искат да пътуват и да опознават света. Няма да потулят желанието да живеят сред ближни, да протягат ръка, да прегръщат, да милват и да получават същото - от близкия до сърцето си, от родителите, от децата. Ето точно тези неща няма как да промени пандемията, обратното - ще вдигне цената uм. Цената в емоционален план. Може би затова, след като мине средата на месец май, светът ще изригне за нов живот, така както след всяка война.

Коментари

Задължително поле