Защо в Англия карат отляво

Има две версии – морска и историческа

В Япония и Австралия е същото

Във Великобритания лявото движение е утвърдено със закон, приблизително по същото време, когато в Русия е утвърдено дясното (прави го императрица Елизавета Петровна през 1752 г.). През 1756 г. всички движещи се по пътищата в кралството са били задължени да се придържат към лявата страна. Наказанието за нарушение е впечатляващо – фунт сребро.

Въпросът е защо е избрано това? Има няколко версии. Първата версия е морска. Великобритания е островна държава и до нея се стига само по море. В древните времена в английското корабоплаване е било прието разминаването между корабите да става с десните бордове, т.е. имаме ляв трафик. Сега и в корабоплаването движението е дясно, но в онези дни Англия е зависима от морето и на земята са били приети морските традиции, които по-късно не се променят.

Друга версия е историческа. През 45 г. сл. Хр. Рим завладява Британските острови. В Римската империя легионите вървят винаги от лявата страна на пътя. Обяснява се с това, че легионерите държат мечове си в дясната ръка и когато срещат врага, за тях е по-изгодно да бъдат от лявата страна, така че врагът веднага да бъде ударен. След като Римската империя пада, на Острова остава лявото движение. Археолози потвърждават тази версия. Неотдавна археолозите откриват римска кариера за камък и там по лявата страна на път се виждат коловозите от каруците с които е возен камъкът.

Защо в Австралия движението е ляво? Обяснението е просто. Като бивша английска колония, там правилата са същите като във Великобритания. След независимостта там просто не са искали да променят нищо, така че лявото движение остава. И тази ситуация, е запазена в повечето от бившите английски колонии.

Защо в Япония движението е ляво, след като нито е била английска колония, нито е попадала под влиянието на Римската империя? Става дума за политика. При изграждането на железниците в Япония са били наети английски специалисти. Те правят всичко по своя си начин, на принципа на лявото движение. На второ място, през 1859 г. посланикът на кралица Виктория убеждава японското правителство да приеме движението по лявата страна на пътя.

(Превод Павел Павлов)

Коментари

Задължително поле