Жълт код за силен вятър в цялата източна половина на страната утре

Папа Франциск поиска конкретни мерки в борбата срещу педофилията в църквата

София има нужда от два пъти повече нови жилища Нарастването на заплатите прави покупката на дом по-лесна

Калоян Паргов: Две години чакам анализ на причините за липсата на шофьори в градския транспорт

Банков скандал тресе Скандинавия След Дания и Швеция е замесена

Административният съд прекрати делата по жалби на роми от Войводиново

Бойко Борисов: Няма да позволим на БСП отново да фалират банки и ние да им ги оправяме През юли България ще влезе в чакалнята на Еврозоната, заяви премиерът

Белгия си търси дълговете от Кадафи Брюксел предлагал на Триполи съмнителна схема

Български производител вдига завод за над 40 милиона лева във Враца

Министърът на туризма награждава победителите от конкурса за детска рисунка „Моята ЕДЕН дестинация в България“

Джендър диверсия в българското училище Платформата за дигитализация е достигнала до 900 школа у нас

Мадуро затвори границата с Бразилия, за да спре хуманитарна помощ

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 22 февруари 2019

Осем съдии задържани в Литва

Германската икономика се нуждае от около 260 хил. чужденци

Има ли кой да отмени пакета “Настимир” Превозвачите заминават да протестират в Брюксел срещу пакета „Макрон“, но иначе търпят родната корупция

Борбата с пакета „Макрон” обедини превозвачите с политици от всякакви разцветки. Един евродепутат от ГЕРБ дори пътува до Брюксел в кабината на ТИР само и само да докаже, колко са несправедливи правилата и че заплашват българските фирми с фалит.

Но къде са същите тези активисти – превозвачи и политици, когато трябва да се воюва тук – в България. Къде е този евродепутат да се качи в тира и да отиде по магистрала „Хемус” до Витиня и да види как ще му спрат камиона от движение.

Едно е да протестираш в Европа срещу пакета „Макрон”, а друго у нас – срещу пакета „Настимир”. Нека така наречем близо 100-те поправки в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), приети от 43-ото Народно събрание и влезли в сила от 21 януари 2017 г. Повечето от тях бяха гласувани безкритично от транспортната комисия с председател Настимир Ананиев от провалилия се Реформаторски блок. Въпросните законотворци не можаха нито да се сетят, нито да прочетат между редовете на правилата, което приемат, че КАТ и МВР са предложили тези промени единствено и само с корупционна цел. Да могат да си тъпчат джобовете с рушвети, докато свалят номерата на колите, вземат книжки, отнемат регистрации, спират от движение.

Вече година и 5 месеца в България действа пакетът „Настимир” – една уродлива система от принудителни административни мерки (ПАМ). Още миналото лято „Труд” писа, че десетки собственици на големи и малки транспортни фирми са пропищели от налагането на ПАМ по член 171, ал. 2 буква „н”.(Тогава г-н Ананиев се засегна, че пишем името му, защото не бил той предложил тази поправка, а негови коалиционни партньори от ГЕРБ. Но при пакетите е така – всичко върви в пакет – б.а.) Текстът позволява на катаджиите да спират от движение до 3 месеца автомобил, чийто собственик Е ДОПУСНАЛ водач на превозно средство да навлезе в затворен участък от пътя извън населените места. Униформеният на шосето и началникът му в управлението получиха правото да преценят дали шефът на транспортната фирма Е ДОПУСНАЛ или НЕ Е ДОПУСНАЛ назначеният от него на трудов договор и с длъжностна характеристика шофьор да наруши знака, забраняващ движението на камиони. Няма значение, че този тираджия се е клел устно и писмено с декларация пред началника си, че няма да нарушава въпросната забрана. Но тираджията е човек, греши и нарушава. И винаги шефът му Е ДОПУСНАЛ и трябва да търпи цялата строгост на закона 3 месеца, докато камионът е спрян от движение.

Ето какво разказа пред „Труд” превозвач от семейна фирма, току що взела на лизинг два камиона „Волво”. Единият се връщал празен от Румъния, шофьорът бързал към София, защото синът му е на смъртно легло с левкемия (За съжаление, когато четете тези редове, синът на човека вече е починал – б.а.). Катаджии го спрели на „Хемус”, взели му книжката и талона на камиона, който бил спрян от движение. Всъщност по документи тирът е собственост на лизингова фирма. Вноската за него на месец е около 2000 евро. Камионът седи повече от месец на паркинг, а шефът превозвач обикаля да му търси талона и да обжалва. В коя Областна служба на КАТ? 1. Тази по местоживеене на шофьора нарушител. 2. По адресна регистрация на фирмата. 3. По своя лична адресна регистрация. 4. В областта, в която е регистрирана фирмата лизингополучател.

Всъщност то няма и какво да обжалва, защото през първия месец нито някъде има издадено наказателно постановление, нито има наложена ПАМ. Адвокатът му казва, че няма смисъл, защото в най-добрия случай делото по жалбата ще се насрочи след 3 месеца, когато вече мярката е изтекла, а казусът ще се реши след около година. Тогава пък тепърва трябва да се води друго дело за материални щети и пропуснати ползи, което не се знае колко години ще продължи.

Щетата за фирмата с двата камиона е 50 %, на превозвача с 10 тира е 10%, а на колегата им със 100 тира – 1 %. Всички те или плащат рушвети, или търпят загубите, без да протестират.

В проекта за нов ЗДвП същия текст за „Е ДОПУСНАЛ” е предложен отново, само срокът е намален от 3 на 1 месец. Според експерти обаче хипотезата на допустителство трябва да се заличи в случай, че става дума за шофьор, който е нает по договор или самият той е наемател на камион, имащ друг собственик.

Но защо говорим за поправки, пакетът „Настимир” трябва незабавно да бъде отменен още преди лятната ваканция на парламента. От влизането му в сила през януари 2017 г. имаме печално малък спад на жертвите по пътищата. В същото време тази идиотска система от принудителни административни мерки нанася щети главно на хората, които отказват да плащат подкупи.

 

Свалянето на номерата – врата за корупция

От пакета „Настимир” трябва да се маха и текстът на ал. 2а на член 171, който разрешава на полицаите да прекратяват регистрацията, да свалят и прибират номерата на колите. Това също е широко отворена врата за корупция. Тя се вижда с просто око по самата статистика на КАТ. Миналата година са били хванати 24 462 без книжка, а са свалени номерата на 10 298 автомобила на шофирали без книжка. Също през 2017 г. се отчитат за заловени 2 822 дрогирани шофьори, а са свалени номерата на 942 коли на дрогирани. Били са спипани 13 120 пияни зад волана, а са свалени номерата на 4546 автомобила, карани от пияни. Бъдете сигурни, че не е останала без номера колата на нито един, който си е платил.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. Пълни лъжи са че собственика не е виновен.Постоянно ни караха да минаваме по забранени пътища и мостове за да си спестят 20км.Откакто въведоха това с свалянето на табелите вече почнахме да караме по правилата.

    1. Това, твоето изхождане прилича на платена реклама! И си толкова шофьор, колкото аз ватман на трамвай!

  2. Прави ми впечатление, че Нестимир продължава да бута в пътната безопасност и да го сочат за набеден експерт, но той горкият и хабер си няма. Така беше се скрил на презентация на Индекса за пътна безопасност. Мишкува , но не му се сърдете, той вече е безгласна буква и той го знае това. Питайте го какво работи сега и каква му е връзката с бозопасността

  3. ОБРАЗОВАНИЕ

    Завършил е бакалавърска степен по Бизнес администрация в Ирландия. Магистър по Бизнес администрация от Американския университет в България.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.