Вкараха в затвора преселници, незаконно минали през българо-румънската граница

С опасност за живота е 61-годишна жена, пострадала при катастрофата на пътя Варна-Бургас

Дават на съд шофьорка, блъснала и убила пиян велосипедист

България вдигна летвата

Съдът в Бургас намали с 4 години присъда за смърт на пенсионер

Екстрадират Баневи от Франция

Възрастна жена от Хасково даде 26 хиляди лева на телефонни измамници

„Графа“ готов за трамвая Общината обмисля как да компенсира търговците

4-годишно дете и две жени пострадаха при пожар в София

Роден през ХХI век игра за Италия

Продължава доброволческата инициатива за почистване на паметници във Велико Търново

Унгария няма да екстрадира Никола Груевски

Вучич: Черна гора, Македония, Хърватия, Словения, България винаги са против нас

„Левски“ с нов шеф и спонсор за ЧНГ

Д-р Даниела Дариткова: България е страната с най-малък брой случаи на морбили в Европа

Какво не знаем за китайския турист? Профилът на хората от Поднебесната империя – платежоспособни, любопитни и вежливи

В България китайците конкретно се интересуват от ловен, зимен и културно-исторически туризъм

Туризмът е водещата сила в българската икономика, той е и ключовият сектор за опознаването на българските продукти и развитието му отваря разнообразни пазарни ниши. Китайският капацитет в тази област е почти неизчерпаем и ние трябва максимално да се възползваме от него. Но проблемът е, че още не знаем как да го направим. Туризмът в Китай е държавна политика. Специално през 2018 г. китайските туристически фирми целенасочено – с държавна повеля, организират много групи за Централна, Източна Европа и Балканите. Туристите в никакъв случай не попадат на случаен принцип, т.е. групите са строго обособени – само пенсионери, или само корпоративни туристи; само студенти; само ученици; бизнесмени, от академичните среди, на местно ниво и т. н. За да привлича дадена страна туристи от Китай, тя трябва перфектно да познава профила на китайския турист, който осезателно се различава от профила на всички други туристи по света. Нека да видим какво е най-важното за него.

Китайският турист е преди всичко платежоспособен (отсяда в 4-5 звездни хотели, предимно в световни вериги; посещава казина, молове); любопитен (да види колкото е възможно повече, но през неговата си призма); традиционалист (трудно се откъсва от китайските традиции). Той много държи на сигурността (хотелът да е централно разположен, охрана, камери). Винаги пътува организирано (групи над 20 души, предимно роднини, приятели със сходни интереси, често цели големи фамилии, дори родове), задължително чрез китайски туроператори. Много рядко, почти невъзможно е да се срещне китаец „самотен пътешественик“, за разлика от европееца. Изключително важна особеност е, че той НЕ се интересува от почивка, такава, каквато я разбираме ние европейците – най-често плажуване, СПА-курортти, релакс сред природата, уединение, тихи и незастроени места. Китайският турист пътува на екскурзии (колкото повече види и се фотографира, толкова по-добре). За това трябва да знаем, че той няма да предпочете Варна и Бургас, а по-скоро Розовата долина, тракийските гробници, Пътят на императорите, мощта на царството. Той задължително иска да попадне на много посещавани места, световни забележителности и колкото повече хора има на снимката, толкова по-добре. Ако е на българското Черноморие, то това трябва да е Несебър!

Екскурзията му е много добре да съвпада със световно събитие в посещаваната страна (спортни прояви – футбол, художествена гимнастика, баскетбол, вдигане на тежести и т.н.; бизнес изложения – на вино, етерични масла и т.н.; филмови фестивали). Ето и пресен пример – на световното първенство по футбол в Русия най-много посетители бяха китайци, въпреки че китайският национален отбор по футбол е много слаб и не участваше.

Какво трябва да знаем за храната – пробва местните специалитети, но за да се нахрани, набляга на китайската кухня. Задължително е храната да бъде топла и в момента приготвена, а не претоплена, и не полуфабрикати. Китайците се хранят се много набързо. В никакъв случай НЕ сандвичи, снаксове и подобни. Напитките е добре да са само топли, дори през лятото (чай, бира, алкохол, те НЕ пие кафе и кола).

В народопсихологията на китаеца е вкоренена корелацията китаец-чужденец. Това е и причината да разчитат на гидове китайци, носители на езика и културата, през техния поглед. Те се доверяват на „своя“ – кои места да посетят, какво да купят и т.н. Масово купуват традиционни местни сувенири – казано ли им е, един като купи – всички купуват. Китайските туристи са много шумни (това е техният начин да се наслаждават, затова не бива да им се прави забележка). По лицето им не се изписва дали са доволни от пътешествието, храната, услугите. По принцип те винаги са вежливи, усмихнати, но това не значи нищо, просто е китайско възпитание. Не чакат по опашки (в магазин, в храм, в тоалетна и т.н.), често предреждат, нареждат се най-отпред. Освен това не се оплакват от времето (няма да им се отрази зле дъжд, мъгла, слънце и т.н.). Както във всички други области, така и тук е от съществено значение йерархията – шефът на първо място, имат особена почит, дори преклонение към възрастните. Китайците много се впечатляват от места, свързани с държавни ръководители (Тодор Живков, Георги Димитров – ги знае почти всеки китаец; Правец, избата на Тодор Живков, виното на Петър Стоянов и т.н. все места, за които българите или не са чували, или пък не проявяват интерес). В България китайците конкретно се интересуват от ловен, зимен и културно-исторически туризъм.

Това е профилът на китайския турист, но е добре да се знае и как да привличаме повече китайски туристи в България. Важна подробност е, че официалният портал на страницата на България www.bulgariatravel.org, не се вижда в Китай, тъй като няма достъп до тези платформи там (Google, YouTube). Страните, които активно привличат китайски туристи, имат локални страници специално за Китай, където си имат собствени платформи и социални мрежи (ще дам за пример Германия и Шри Ланка). Освен това в България няма превод на китайски език на никой от туристическите ни обекти. В повечето страни по света, които са заинтересовани да привлекат китайски туристи, освен надписи на китайски, дори в много от музеите, още на летището има изписано „добре дошли“ (хуан ин) с китайски йероглифи.

Най-сериозният проблем са визите. Годишно България издава едва 3000 визи за китайски туристи. За сравнение – в Чехия са вече над 400 000, във Финландия – над 250 000 визи. Основният проблем е във възможностите, които предоставя визата. С българската китайците могат да дойдат само в България, а тези за Чехия, Унгария и Полша, например, важат за целия Европейски съюз. Друга пречка е тромавата процедура за издаване на българска виза. В Сърбия от януари 2017 г. отпаднаха визите за китайски туристи, от тази година отпаднаха и в Босна и Херцеговина. В Албания също от тази година от април до октомври туристите – вкл. китайците, пътуват без визи. От 10 август отпаднаха визите за китайци и за Беларус, за Русия за групов туризъм също от тази година отпаднаха визи за китайски туристи. Но нека да сравним с държави от ЕС. Във Франция се издава виза за китайци в рамките на 24 часа, Италия – до 48 часа, а в България – 14 дни. Има и друга сериозна пречка – това е липсата на директна самолетна линия до България. Ще прибавя и липсата на гидове с китайски език, на специализирани тур-оператори за работа с китайски туристи. В България не се има предвид корелацията туризъм – бизнес. Може би по нашите земи е люлката на производството на вино в света (открит ритон и много тракийски находки). Ето как той може да се използва в подкрепа на износа на българско вино.

Рекламата е много важно нещо. Руснаците, например, са от близо 350 години на китайския пазар, англичаните – от 250, американците – от 200. Ние – все още сме непознати.

Сигурно за мнозина продължава да е непонятно защо китайците предпочитат екскурзиите, а не почивките. Те са традиционалисти и това е заложено в културата им. Много рядко може да се види китайци да плажуват. Те никак не обичат да се препичат на слънце. Има голяма разлика при възприемането на понятието „почивка“ при китайци и европейци. Китайците са пословично трудолюбиви, дори работохолици. За тях „активната почивка“ е туризмът, екскурзиите, а не „мързелуването“ по плажовете, което приемат за тотално „губене на време“, едва ли не за грях. Освен това те са болезнено привързани към дома си, към рода си и бързат след работа да се приберат вкъщи „на почивка“ или да излязат с роднини и приятели да си починат в ресторант. Така те разбират почивката.

Техният платен отпуск е много по-малък от този на европейците. За това той е планиран и задължително съвпада с китайските празници. Това е част от китайската социална политика. В тази връзка китайците почиват по време на Чундзие – Празникът на пролетта, познат на запад като Китайската нова година, който е подвижен и е през януари-февруари. Тогава милиард и половина китайци, в която и част на света да се намират, задължително се прибират по родните си места, за да се видят с роднините.

Любопитен факт е, че символът на китайският туризъм е летящ кон „Ма та фей йен“ (Тичащ кон върху летяща лястовица). Съвременните китайци често казват: Светът е толкова необятен, искам да отида да го видя. Това изразява тяхното огромно желание да пътуват и да опознаят колкото е възможно повече свят, така че те нямат време да се излежават на плажа.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Няма да има сайт, защото една кокошка е министър. Тя само за руснаци реве, сакаш ще се омъжва. Така е когато се назначават маймуни за министър.

    1. Не е вярно, тя и руснаци не може да привлече, само лъже и се хвали. Мисля че тази от многото некадърни министри на Боко, е между най-некадърните. Нищо че е два мандата министър. Такива нещастници и 20 мандата да имат, пак нищо няма да направят-просто не могат, нямат качества за длъжността. Дори колкото и странно, дори кощунствено да прозвучи, мнението ми е, че онзи скандален вицепремиер Симеонов на нейно място щеше да направи повече, даже само за един мандат. Извън това, написаното за китайските туристи ми се видя доста интересно. Жалко че нашите некадърници не могат да ги привличат за да печелим от тях.

  2. Министър Николинка сама по себе си може да бъде обект на туризъм. Нещо като българския Лох Нес.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.