Какво се случи в Суецкия канал и чия е вината?

Корабът-контейнеровоз Ever Given спря за няколко дни един от на-важните морски пътища в света между Индийския и Атлантическия океан

1. Какво се случи с кораба Ever Given?

Сутринта на 23 март корабът-контейнеровоз Ever Given, преминаващ през южната част на Суецкия канал, беше застигнат от пясъчна буря. Този кораб е един от най-големите в света (дължина 400 м, ширина 59 м, водоизместимост 200 000 тона). При силния вятър Ever Given се завърта косо на канала (ширината му на това място е само 200 метра), а планина от контейнерите на палубата изиграва ролята на платно. В резултат на това носа и кърмата на кораба се опират в брега и засядат, преграждайки канала.

2. Какви са последствията от това?

Навигацията по канала, на който се пада 12% от световната търговия, е закрита. Към вечерта в неделя над 330 кораба останаха да чакат от двете страни на „задръстването“. Според оценките на Bloomberg това ще струва $9,6 млрд. на ден (почти $400 млн. на час).

3. Какво ще се случи с цената на петрола?

В средата на март цената на петрола падна. Но веднага след като корабът-контейнер заседна, петролът реагира мигновено и за 3 дни цената му се повиши с почти 7%, и надмина почти половината от последните си загуби. Сега тя е $ 63,54 за барел. Това се дължи на факта, че част от петрола и други стоки няма да достигнат до потребителите и това ще доведе до известен дефицит.

Поради локдауна в развитите страни търсенето на суровини ще е ниско. И когато "задръстването" падне и Суецкия канал отново се открие за плаване, вероятно петролът отново ще започне да поевтинява.

4. Защо на борда на кораба с големи букви е изписано друго име - EVERGREEN?

Това не е името на кораба, а името на компанията Evergreen Marine, който е взела под лизинг контейнеровоза Ever Given, от японската фирма Shoei Kisen. Между другото, предпазливите японци вече се извиниха за случилото се, за всеки случай.

5. Вярно ли е, че капитанът на кораба е жена?

Такива слухове се появиха в първите дни след инцидента. Дори казаха, че това е египтянката Maрвa Ел Селигдар, която наистина е капитан за далечни плавания. Но тя обаче няма нищо общо с инцидента с Ever Given. Самоличността на истинския капитан все още не е разкрита.
Известно е обаче, че целият екипаж на заседнилия кораб е от индийски граждани, а по време на инцидента на борда е присъствал и специален щурман навигатор, представител на властта на египетския канал. Администрацията на канала вече е копирала всички корабни документи, и това ще помогне да се идентифицират възможните грешки на капитана или на навигатора.

6. Имало ли е такива случаи на Суецкия канал и преди?

Да, има такива инциденти, но с тях успяха да се справят по-бързо. През 2017 г. японски контейнеровоз заседна заради технически проблеми, които доведоха до спиране на трафика за няколко часа.

(Превод за „Труд“ - Павел Павлов)

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи