Пендаровски: Комисията за историческите въпроси между Северна Македония и България е в задънена улица

Висоцки – първият съветски мачо 39 години след смъртта на барда, той вече е безсмъртен

Слаба избирателна активност на парламентарните избори в Украйна

Първата победителка в “Гласът на България” Стелияна Христова и Християна Цветков пеят за търновци Концертът е в разгара на лятото

Два автомобила се сблъскаха край Търново

Хванаха двама българи крадци в Италия след преследване с хеликоптер

Бойко Борисов кръсти внуците си (СНИМКИ) Малките Бойко и Иван вече са християнчета, похвали се дядо им

Вечната история за принцеса Турандот и музиката на Пучини оживяха на Царевец

Пожар гори близо до Атина

С велосипед и четка шуменец подреди 32-ра излобжа

Идва времето на умните тоалетни Новости в банята: избор на музика и осветяване, самопочистване и смесители с гласови команди

Британският финансов министър ще подаде оставка ако Борис Джонсън стане премиер

Товарен автомобил със слама се запали и затвори за около час пътя за събора на Рожен

„Цар Лъв” пак ловува в кината Нова версия на анимационната класика

Рекорден трафик на „Капитан Андреево“, преминаването през границата отнема 2 часа

Камери в учебните коли по време на шофьорския курс Увеличените цени скараха организации от бранша

Камери записват сега само изпитите на кандидат-шофьорите. Инспекторите от ДАИ искат да сложат във всяка учебна кола, за да следят как се провеждат курсовете.  Снимка: Дарик нюз

Цената се пови­шавала заради качеството

Инспектори искат видео в учебните коли, за да дебнат къде карат инструктори и кандидат водачите

Камери ще бъдат монтирани в учебните автомобили, за да записват часовете по кормуване. Инспектори от бившата ДАИ, ще могат да проверят и онлайн по всяко време дали инструкторът е завел курсиста да кара из града, на Околовръстното шосе или на магистрала. Това съобщиха вчера участници в работната група към Министерството на образованието и науката (МОН), приела новите правила за обучение на кандидат шофьорите.

Както писа “Труд”, тази седмица бяха приети нови правила за обучение, които скараха организации от бранша. Скандалът избухна заради увеличението на часовете за кормуване от 31 да 42, което може да вдигне цената на шофьорските курсове до 1000 лв. В момента те струват от 580 до 750 лв. Срещу оскъпяването се обявиха СБА и Института за пътна безопасност, както и отделни автошколи и инструктори, които не членуват в съюзи и асоциации. Окончателното решение обаче ще бъде взето от образователния министър Красимир Вълчев, който трябва да подпише наредба, с която новите правила да влязат в сила.

Представители на организациите, подкрепящи промените, обясниха, че цената се увеличавала заради качеството а отпорът идва не толкова заради оскъпяването, колкото заради контрола, който предстои да се наложи от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, бившата ДАИ.

Въвеждат се задължително минимум 3 часа кормуване на магистрала, поне 10 часа при голяма интензивност на градско движение и минимум 2 часа нощем. В момента ДАИ поддържа само регистър на фирмите, които се занимават с обучение, а занапред трябва да започне да ги следи дали изпълняват новите програми за обучение. Точно с тази цел и ще бъдат монтирани камерите в учебните коли. Подобни камери има само в колите, в които се провеждат изпитите и ако се стигне до жалба на някой от скъсаните, комисия преглежда записа.

Привържениците на промяната са убедени, че следенето на ДАИ по маршрутите ще изкара на светло сивия сектор в бранша. И сега имало фирми и автошколи “копърки”, които записват за шофьорски курсове по 250 лв., но после се оказва, че курсистите трябва да доплащат, късат нарочно клиентите си на вътрешни изпити, карат ги да вземат допълнителни часове и т.н.

Автомобилните инструктори подчертаха, че в проекта часовете за теория се намаляват от 40 на 28, което може малко да намали крайните цени на курсовете, а и има голяма конкуренция, така че поскъпването няма да е драстично и може да е под 1000 лв.

Работната група към МОН е отхвърлила идеята за компютърни симулатори, които да подпомагат обучението. Цената на един е около 20 000 евро, школите не могат да си я позволят подобни разходи, а и допълнително ще вдигне таксите за кандидат шофьорите.

“Труд” попита дали промените ще бъдат обвързани с активен електронен регистър на автошколите в цялата страна. В него кандидатите и техните родители да могат да правят справки за всяка фирма по колко души е обучила пред последната година, колко от тях са се явила на изпита и колко са издържали. Представителите на бранша казаха, че на този въпрос трябва да отговорят от ДАИ.

 

Как се учат да карат в Европа

Придружител в 17 страни от ЕС

17 страни от Европейския съюз, сред които Австрия, Белгия, Франция и Швеция прилагат принципа на управление с придружител. Има разлики в законодателно отношение – най вече дали шофирането да става преди или след изпита, за какви срокове, на каква минимална възраст да е шофиращият, изискванията за връзаст и стаж на този, който седи до него и др. Противниците на този метод за обучение сочат като аргумент излагането на опасност на неопитния водач и останалите участници в трафика. Въпреки това статистиката показва, че през етапа на управление с придружител броят на злополуките е незначително малък.

 

Образователният министър Красимир Вълчев пред “Труд”:

Имаме очевиден проблем с подготовката на младите шофьори

“Няма окончателно решение, има решение на работната група. Изчакаме обществената дискусия по въпроса. Ние можем да участваме в разработването на методиката, заедно с инструкторите. Имаме очевиден проблем с недостатъчната подготвеност на младите шофьори”. Това заяви вчера специално за “Труд” образователният министър Красимир Вълчев.

“Важни са аргументите, че не следва само да се увеличат часовете, но и качеството на работата. Всички в работната група освен Института по пътна безопасност са били за това да се увеличат часовете. Аргументират решението през шестте групи умения, които шофьорите трябва да придобият.

И сега компонентите са разписани в методика, но няма конкретни изисквания за продължителността им. Липсва ефективен контрол и това създава предпоставка за нелоялна конкуренция и за явяване на изпит без ключови умения.

И тези, които са на мнение, че всичко е индивидуално, са прави – някой може за 20 часа да се научи, а на друг му трябват 40.”, каза още Вълчев.

 

„Труд“ призовава: Върнете полигона!

Полигонът, на който преди 30 годни се обучаваха много от сегашните добри шофьори и родители на деца, които сега ходят на курсове, трябва да се върне. Редакцията на “Труд” призовава МОН, където се подготвят програмите, както и представители на бившите служби ДАИ и КАТ заедно с браншовите организации и СБА да договорят места за полигони за обучение на бъдещите водачи.

 

Йонко Иванов, СПАМП:

“Курсистът за ръка го довежда майка му и иска да го обучим. Носи си телефон за 2000 лв. и само в него гледа. Пуска си есемеси, пише си в Инстаграм. Даже докато на шофьорския изпит седи на задната седалка в колата и изпитват връстника му, него не го интересува, гледа си екрана, а не какви грешки се допускат. Нямате представа какво поколение идва, те не знаят къде е ляво, къде е дясно, а ние трябва да му преподаваме и аз не знам за колко часа”, заяви Йонко Иванов, шеф на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.

 

Красимир Георгиев, АКАБ:

“Говори се само за цените. Но и ето и днес има обяви от автошколи с курсове за 220-250 лева. Те въртят с курсистите само по улиците, където ще е изпитът през 3-4 кръстовища”, обясни Красимир Георгиев, председател на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ). “Против новите учебни програми са тези школи, на които офисът е в багажника на учебната кола, а шефът им и инструктор, и счетоводител… И са против, защото в един момент върху тях ще има контрол къде, как и по колко часа водят занятия», смята Георгиев.

 

Богдан Милчев, ИПБ:

“Видях съобщение, че часовете за обучение трябвало да се увеличат, защото 20% от катастрофите били причинени от млади шофьори. Тази новина е фалшива новина, просто защото младите са точно 20% от всички останали шофьори и така се получава този процент”, коментира Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност. “Ако обучението не е качествено, трябва да променим изискванията при изпита и корупционната среда и едва тогава да се проведе дискусия дали е необходимо увеличаване на часовете за кормуване”, смята Милчев.

 

Алекси Кесяков, ДОКБД:

“Цари абсолютно невежество. Никой не тръгва на път, за да убива, нито да става жертва, нито да влиза в затвора. Решението е да се учи и да се трупа опит”, каза Алекси Кесяков, секретар държавно-обществената комисия по безопасност на движението. “Ненаученият остава ненаучен за цял живот. Като млади хората трябва да се научат как да управляват кинетичната енергия, която се натрупва при увеличаване на скоростта. При удар с до 30 км/ч телата се запазват, но над тази скорост се деформират”, каза още Кесяков, бивш дългогодишен шеф на КАТ.

 

Христо Радков, БОШ:

“Предложили сме идея на АПИ да изгради в цялата страна 28 полигона за екстремно шофиране, поне по един във всяка област”, каза вчера Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите. “Там трябва да се провеждат практически обучения по движение в криви и за любителски, и за професионални категории. Една част от катастрофите стават поради недобро сцепление на осите. Нашето предложение от 4 до 6 учебни часа да се провеждат на такъв полигон, като сумата за тях се плаща от държавата”, поясни Радков.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.