НСО: Наш служител не е участвал в спор между шофьори в столицата Автомобилът, управляван от участник в инцидента, е предоставен с договор за временно ползване на НС

Изобилие от кино на Берлинале за 70-и път Филмовият фестивал празнува юбилей

Катастрофа със загинал велосипедист затвори Хаинбоаз Леките автомобили се пренасочват през Шипка, а товарните изчакват

Лъжат с мазило за болки в ставите Купуват снимки за 15 долара от интернет и мамят, че български доктор препоръчва лекарството

Таксиметров шофьор изгони от колата си пътник, пристигащ от Ухан (ВИДЕО)

Германско селце става център на ЕС

Емил Караниколов: Протестът срещу Наредба Н-18 се политизира

Курсът лев-евро гарантиран от парламента Само с ратификация на НС ще може да се променя стойността на валутата

Докога пенсионер с ТЕЛК може да ползва данъчно облекчение

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 30 януари 2020

Европарламентът ратифицира споразумението за Брекзит

Палестинците отрязаха плана на века на Тръмп Проектът критикуван, че следва израелските искания

Макрон за излизането на Великбритания от ЕС: Ще бъде тъжен ден

Седем обвинения за Васил Божков (обзор) Шефът на „Нове холдинг” е обявен за международно издирване

Пуснаха от ареста мъжете, ударили полицаи на протеста пред МРРБ

Когато зад волана застане безотговорността

1976 г. Българските автомобилисти се радват на новооткрития Аспарухов мост, който улеснява пътуванията им между Бургас и Варна.
Факсимиле от одобрената за печат статия от Петьо Блъсков.

Във връзка с пороя от гениални идеи за безопасност на движението, представени в последните месеци на кръгли, квадратни и друг вид маси от държавни, правителствени, неправителствени, зависими и независими експерти, „Труд” реши да публикува непреходната статия от нашия главен редактор Петьо Блъсков. Тя е написана в началото на далечната 1976 година във вестник „Отечествен фронт”, в който г-н Блъсков, по негови думи е „първо вестникарско мастило засукал”.

Към днешна дата може единствено да се сравнят данните от статистиката на КАТ. За първата седмица от Новата 1976 г. авторът е посочил 40 тежки катастрофи с 9 загинали и 31 ранени. За първата седмица на 2019 г. (30 декември – 5 януари) данните са 75 катастрофи с 6 загинали и 97 ранени. За цялата 1976 г. убитите по пътищата са 1021, а ранените 5787, докато преди 2019 г. да е приключила жертвите са 601, а ранените 8137.

 

 

 

  • Тревожни факти
  • Някои тайни на зимните пътища
  • Възможности, заключени в гаражите

Mесеци на безопасно движение, предзимни прегледи, стотици продупчени талони, глоби, актове, проверочни изпити, предавания по радиото и телевизията, коментари в печата – всичко това е само част от арсенала за борба с феномена „пътно-транспортно произшествие”. Но ефектът от тази оръжия е нищожен, когато зад волана седне безотговорността, наивната самонадеяност, нахалството. Положението по пътищата на страната в началото на новата година с нищо не показва, че тази стара истина е осъзната.

Статистиката

е повече от тревожна. Близо 40 катастрофи за първата седмица на годината. Убити са девет и са ранени тридесет и един души. Това превишава два-три пъти данните за същия период на миналата година.

Причините

са главно лошата дисциплина на някои участници в движението, несъобразяване с пътните условия, употреба на алкохол, шофиране без свидетелство за правоуправление.

Истината

е в онези малки тайни, които крият пътищата през зимата и които едни не знаят, а други често забравят. Когато падне сняг, опасността е видима и държи нащрек шофьорите. По-страшно става, когато пътят е почистен или снегът се е стопил. Именно затова и съобщенията за пътната обстановка се казва, че шосетата са проходими при зимни условия. Това означава, че всеки момент може да ни изненада току-що навян сняг или тънко ледено покритие в сенчестите участъци от платното.

През зимата човекът зад волана трябва повече от всякога да „работи” внимателно с автомобила, да обмисля всяко движение и да има ясна представа за последствията от него.

Основните правила за движение върху сняг и лед са плавното подаване на газ и поддържане на скорост, която не изисква честа употреба на спирачките при промяна на пътната обстановка. Всеки опит за рязко спиране ще бъде колкото неуспешен, толкова и опасен. Необходимо е правилно избиране не предавката, с която ще се движи автомобилът по равен, стръмен или наклонен път. Особено важно е завоите да се преминават с постоянна скорост при работещи колела, а не да се „удря” спирачка и след това без подаване на газ да се оставя автомобилът да се „търкаля” по инерция.

Често срещан враг на водачите по зимните пътища е и мъглата. Затова единственото сигурно оръжие против нея е бавното, крайно внимателно шофиране, само на къси светлини. Всяко самоуспокоение от притежаването на жълти, халогенни, противомъглени и други специални фарове може да има гибелни последствия. Първо, защото ефектът от изброените видове осветление е нищожен и второ – дори да виждаме малко повече – нас не ни виждат.

Мъглата крие и друго коварство, особено в сутрешните часове. Водните капчици от приземния й слой се кондензират върху пътната настилка и създават покритие, което e хлъзгаво почти колкото леденото. И при такава обстановка рязкото подаване на газ, честото и бързо натискане на спирачките и грубото въртене на волана също водят до катастрофи.

Обикновено в края на есента собствениците на леки коли са погълнати от проблема „зазимяване”. Броните се намазват с асфалтов лак, двигателят и купето се почистват, гресира се и изчезва под покривалото или в гаража. Така тези хора се лишават съзнателно от възможността да повишат умението си, да придобият опит по зимните пътища. Но идва ден, в който нуждата им налага да тръгнат на път през зимата. Тогава последствията – и за тях, и за автомобила – могат да се окажат много по-тежки, отколкото при разумно, внимателно шофиране през цялата зима.

Разбира се, всеки, който за първи път ще тръгне по заледените или заснежени пътища, изпитва страх и ще му бъде трудно. Затова ако иска да предпази себе си, семейството си, познати и непознати, нека не щади излишно автомобила си, а да използва зимните условия за системни тренировки на подходящи места. Само така човекът зад волана може да осъзнае истинските си възможности, както и тези на автомобила.

Смятам, че е излишно да се коментира сядането зад волана след употреба на алкохол. Това престъпление може да се сравнява с опит за убийство.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.