Комисията “Изтребител” – оправдание за бездействие Ако не се сключат договорите до Нова година, процедурите започват отначало

Военното министерство чака окончателното решение на парламента

У нас има желязна традиция в политиката. Ако искаш да скриеш истината – създаваш парламентарна комисия. Ако искаш да погребеш нещо смислено – създаваш парламентарна комисия. Наборът от възможности за употреба на една комисия е значим, но разбира се тя може да бъде и изключително важна и полезна. Но не винаги.

Комисията се създава винаги с едни съмнения, с едни подозрения, с едни риторични въпроси в стил футболен президент, който е недоволен от резултата на мача.

„Аз не обвинявам никого, но си задавам въпроса: Дали пък съдията не е бил почерпен подобаващо, за да свири така. Не го обвинявам, но нека той да ви отговори на вас дали е бил почерпен или не.”

Ето така се случва днес със задължителната и закъсняла модернизация на армията ни. Замириса на тревожно забавяне на старта на преговорите за изтребителите. На всички е ясно, че за ремонт на пералнята се викат майстори, за компютрите – системни администратори, за изтребителите – авиоинженери и пилоти. Народните представители създадоха комисия, която да инспектира защо специалистите са предпочели чисто нов самолет пред 40-годишен. Няма лошо – нека знаят. Но армията продължава да си лежи в състояние между болката и припадъка.

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов и неговият екип лансират тезата, че докато парламентът не се произнесе по доклада на временната комисия, няма да се прави нищо. Т.е. настъпи период на ново чакане. Този път до края на септември, а може би и след това. Впрочем, може и да се удължи гласуваното време за работа на временната комисия, което няма да бъде прецедент в парламентарната ни практика. При този обем на проучване на обстоятелствата около класирането на офертите за придобиване на нов тип боен самолет, който все още не е окончателно изяснен, няма да е грешна прогнозата, че определеното време ще се окаже недостатъчно. Още повече, че временната комисия получи от парламента амбициозна и категорична задача „да се запознае с всички факти и обстоятелства относно проведената процедура по избор на нов тип боен самолет; извършените действия от длъжностни лица по разглеждане на постъпилите предложения от страните доставчици; отговорностите по управлението на процеса; реда за вземане на решение за завършване на процедурата по избора от Министерския съвет.”

На първото си заседание тя даде заявка да работи повече експертно, отколкото политически, но тонът може да се промени още с изслушването на бившите министри на отбраната Аню Ангелов, Ангел Найденов и Николай Ненчев, което се очаква в близките дни.

Откъде идват съмненията за, според някои нарочно, забавяне на процеса? Работата е там, че тази временна комисия не е основание за изчакване и загуба на ценно време.

Задачата ни е комисията да каже има ли грешки в процедурата, а не кой самолет да бъде купен”, казва нейният председател Емил Христов, депутат от ГЕРБ.

„Не преследваме друго освен яснота в хронологията на събитията и как са се вземали решенията”, посочва и адмирал Пламен Манушев – друг депутат от управляващите, също член на временната комисия.

Показателни са думите и на техния колега Владимир Тошев: „В никакъв случай нашата временна комисия няма да спре инвестиционните проекти. Ние само търсим яснота. От темповете на нашата работа и от документа, който ще представим в края на Народното събрание, по никакъв начин няма да предопределяме действията на Министерския съвет. Искаме повече информираност, включително и за другите институции.”

„Комисията може да излезе с предложение, парламентът да ни задължи с решение, така че според мен е по-правилно да се изчака окончателният доклад на комисията и, ако нямат препоръки, работим по проекта, който съм внесъл в Министерския съвет”, каза пред журналисти министърът на отбраната Красимир Каракачанов.

На въпрос дали междувременно ще се водят преговори с производителя на шведските самолети „Грипен” той отговори: „Ако вземем решението на служебното правителство, там се говори за двама от участниците, т.е. не може да има преговори само с един”.

В момента, в който имаме „зелена светлина” от парламента, разговорите ще започнат, каза министърът като подчерта, че модернизацията трябва да върви и в трите вида въоръжени сили.

Действително от мандата на комисията не следва нищо друго, освен придобиване на исканата от нея информация. В решението на Народното събрание за нейното създаване е записано, че изготвя доклад за фактите и обстоятелствата, относно проведената процедура и направените изводи. И толкова! Няма задължение да предложи проекторешение на парламента. За разлика от постоянните комисии, в чийто доклади се отразява и взетото от тях решение. Просто председателят внася в деловодството изготвения доклад.

Още един факт буди размисъл. Какво става с огласения и преминал срока за обществено обсъждане доклад на министъра на отбраната, с който той иска промяна на гласуваната от Народното събрание на 2 юни м.г. схема за разсрочено плащане на самолетите и корабите и предлага проекта на Сухопътни войски за обсъждане от правителството и гласуване от парламента?

Едва ли оставащите шест пленарни дни на депутатите до лятната им ваканция ще стигнат за приемане на доклада, т.е. за коригиране на решението за двата инвестиционни проекта и даване зелена светлина на бойните машини на пехотата. Може би и за това е виновна временната комисия?!

Всичко това пречи на най-важната стъпка – възлагане мандат на министъра на отбраната да започне преговори с кандидатите за доставяне на самолетите и корабите. Може би министърът знае доста повече, което е нормално, и очаква връщане на процедурата в началната й фаза? Това обаче не би трябвало да произтича от работата на временната комисия, защото тя няма отношение към избора на марката изтребител и съвсем никакво към корабите. Ако има подобна информация, тя следва да бъде предадена на други органи. Или днешното правителство търси най-безобидния начин да не изпълни решение на служебното.

Забавянето на процеса поставя и друг въпрос. Ако не се сключат договорите за самолетите и корабите до края на годината, означавали, че заложените в централния бюджет средства за 2017 г. ще трябва да се прехвърлят за следващи години, което да наложи нова промяна на схемата за разсрочено плащане и ново гласуване в парламента? Или отговорът е много лесен. Засега правителството не е склонно да даде 3,5 млрд. лв., макар и за 13 години напред, което може да се окаже обяснения на целия процес по модернизацията на Въоръжените сили.

Още по темата

  1. Каракачанов призова да не се предрешава въпросът за избора на нов изтребител

  2. Комисията „Грипен” няма да преподрежда офертите за нов изтребител

  3. Капитулира ли консенсусът в отбраната? Политическата конфронтация взриви решенията на КСНС

    От
    Изображение на Спирдон Спирдонов
  4. Кандидатът с офертата за „Ф–16“, е бил „необяснимо дисквалифициран“ Коментар на Емил Христов, който оглави парламентарната анкетна комисия, проверяваща как служебното правителство предпочете и препоръча изтребителите

  5. Президентът: Доживяхме Цветанов да обвини Швеция в корупция Войната между ГЕРБ и Радев се разгаря Герджиков завещал на Борисов особена папка

  6. Министър Каракачанов е разпоредил ревизия Инспекторатът към МО проверява фактите и решенията в надпреварата за нов български изтребител

  7. ГЕРБ атакува президента Радев за решението за изтребителите „Грипен“, предлага временна комисия

  8. Започваме преговори с Швеция и Италия Избираме между „Грипен“ и „Еврофайтър“ Офертата за Ф-16 отпада, не е класирана

  9. Каракачанов изтегля доклада на Янев за отбраната Военният министър призна, че лансира само своя идея без да я е консултирал с президента

  10. „Грипен” и F-16 ще се борят да влязат в строя на бойната ни авиация Без политическа стабилност няма изтребители

    От
    Изображение на Спирдон Спирдонов

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Написах коментар, изтрихте го. Горният коментар ви хареса, нали!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.