Френската полиция не е задържала издирван джихадист, планирал атаки в България и Париж Името и външният вид на арестувания са различни от тези на издирвания терорист

100-тният тото милионер разбрал за печалбата с 4 дни закъснение От 25 години играел със система при големи джакпоти

Полицаи се обясняват защо обгазиха колеги Вятърът духал от неправилна страна

Нинова: Като лидер на ПЕС, Станишев трудно ще може да защитава националните интереси в Европарламента

Музата на Мария Грация Кюри е дъщеря й

Банките събраха от такси 1,25 млрд. лв. Печалбата на трезорите достигна рекорден размер

Дават повече отпуски и бонуси на варненските учители

Националите: Слушаме Хубчев и бием в квалификациите

Протестиращи студенти блокираха движението в центъра на Белград и сградата на полицията

Стрелецът от Утрехт бил фокусиран върху определен човек

Пожар затруднява движението по пътя София – Варна Горят на сухи треви, храсти и дървета близо до пътното платно

Полицията не вижда гаф при инцидента с лютивия спрей

10 пожара регистрирани на територията на ЮЗДП само за ден

Путин: Русия ще свали ответните санкции, ако ЕС отмени ограниченията в областта на селското стопанство

Арестуваха 16-годишен криминално проявен, отмъкнал телефона на жена на столична спирка Младежът е извършител на още две идентични посегателства в София

Къде се корени проблемът с малцинствата? Някой печели от нерешаването на ромския въпрос - дългосрочно обаче губим всички

Философията на социалната ни система днес е тотално сбъркана. Тя трябва да е най-много буфер срещу злополука или временно затруднение. Тя не може и не бива да бъде източник на траен доход, унищожавайки по този начин връзката „действия-резултати” – основен морален императив за всяко здраво общество.

Днес има десетки критерии, по които може да се „класираш” за социални помощи, а натискът от всевъзможни международни НПО-та и институции прави трудно ограничаването на източване на социалните ни фондове. Оказва се, че цели групи от хора са напълно зависими от тази система, в което всъщност се корени и проблемът.

Целта на това политиците да „решават” проблемите на ромите и да ги интегрират с нашите пари е: ромите да бъдат направени извънредно зависими и несамостоятелни. Респективно, да са по-лесно употребени в електоралната игра на демокрация, като сума от гласове им на изборите.

На малцинствата им се вменява ролята на жертви, на които другите винаги са длъжни, а държавата се ангажира, че ще ги дондурка, каквото и да става. Този акт пък, от своя страна, се капитализира удобно чрез извличане на политическа рента от партиите и лични облаги за определени политици от процеса на разпределение на иззетото от икономиката. Ето защо и няма „политическа воля” за решаването на „циганския въпрос”. Просто така работи системата.

Лошото обаче е, че междувременно се къса връзката между труда/приноса, от една страна, и възнаграждението, от друга. Пречупва се родовата солидарност и семейството, като клетка на обществото, която следва да помага. Накратко това, което държавата прави е: вместо да научи човека да лови рибата, тя краде рибата от другите и я дава в ръката на „нуждаещия се”. Нито морална, нито работеща дългосрочно стратегия.

Остойностяване на бездействието

Бездействието и липсата на планиране – тоест животът с къс финансово-професионален хоризонт – има цена и тя е липсата на доходи и финансова стабилност. Когато се появи играч като социалната държава, която изкуствено намали цената на бездействието, като дава пари срещу него – тогава и бездействието избуява още повече. Така всъщност се възпитават именно социален паразитизъм, безпомощност, слабост и виктимизация – ролята на жертва. За жалост, подобен манталитет е трудно изкореним, а разбиранията, че друг ще се грижи за теб и че друг ти е длъжен е нагласа, която се чисти културно много трудно, при това – поколения наред. Поощряването на грешните практика, няма как да не ги удължи излишно във времето.

Конфликтът в обществото

В тази игра на интеграция има печеливши и губещи. Хазната взема от едни и дава на други. Нетните бенефициенти от бюджетните преразпределения на икономическия продукт от държавата (сред които са някои от ромските общности, както и други социални групи по интереси) са привилегировани, което пък наелектризира губещите нетни донори в хазната (средната класа) и създава условия за интензивно обществено напрежение. И оправдано усещане за липса на справедливост.

Решението: евангелизация

За да се променят култура и етика и да има траен ефект, е нужна „евангелизация” – църквата или доброволно създадени общности да променят манталитета на маргинализираните ромски общности – от зависимост към вярата в собствените сили и усещането за лична отговорност. Евангелизацията е важна, защото е доброволна. За разлика от нея държавата печели, като прави зависимости и вменява задължения на едни да хрантутят други, увеличавайки по този начин обсега си – културно и правно, като главен играч, разпределящ порциите от баницата. И развращавайки морално подпомагания, който вместо благодарност и желание да се върне в играта, приема статута си на жертва и изисква все повече полагащи му се „благини”.

Ролята на образованието и премахване на пречките пред бизнеса

Икономическата наука ясно доказва, че всеки има място в разделението на труда. Дори „А” да има „абсолютно” предимство във всички дейности, като по-добър краен резултат, ако „Б” отмени „А” в недотам важните му цели, то „А” ще има време да постигне повече ефективност в най-производителните си занимания. Което е полезно за всички.

Премахване на пречките пред пазара на труда ще помогнат именно на хората с най-ниска квалификация. Пречки пред наемането на работа като минимална работна заплата, минимални осигурителни прагове и прочие, удрят именно най-неквалифицираните, които не добавят достатъчно стойност, за да се класират и са принудени да се занимават с престъпност, да излязат в т. нар. сива икономика или тотално да нямат препитание.

Образованието ни страда от същите дефекти, от които всички държавни структури – липса на награда за заслугите, на стимули, гъвкавост и отвореност към нови тенденции и ниши. Следователно да се разчита на „вкарването на ромчетата в класните стаи” е пожелателно и се обсъжда с нереално оптимистични очаквания.

Това да се наливат публични пари за контрацепция или аборти не намалява моралния риск, защото всъщност не знаеш колко струват грешките ти. Не повече публични средства, а повече лична отговорност за постъпките биха преустановили вредните практики досега.

И така, разбирането, че като се дадат пари на калпак дългосрочно ще се подобри положението на определена група в обществото е зловредна демагогия. Нещо повече: то създава грешни стимули и пагубни културни очаквания, убивайки в зародиш всички правилни дългосрочни решения.

 

„Беден“ не е неизлечима диагноза

Важно е да кажем, че “беден” не е неизлечима диагноза. Училището трябва да промени мирогледа на ромите към по-дълъг хоризонт на планиране. Иначе стоенето в час е безсмислено само по себе си. Харченето на раздадените помощи тук и сега пречи на създаването на капитал и спестявания, на излизане над повърхността. Това, което трябва да се разбере, е, че доходът се генерира с труд, дългосрочно планиране и целенасочени действия в полза на другите. С отлагане на моментите удоволствия и спестовност. Иначе излизане от омагьосания кръг “помощи-избори-бедност” – няма.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (6)

  1. Не бива да се говори така общо за малцинствата в България. У нас има турско, арменско, руско, еврейско и други още по-малки малцинства. Те не живеят в гета, работят, плащат данъци, престъпността е в рамките на нормалната за страната, няма типична за малцинството престъпност. Става въпрос за едно единствено циганско малцинство, което никъде по света не се е интегрирало и не желае да се променя.

  2. “На малценствата им се вменява ролята на
    жертвии. на които другите винаги им са длъжни…”
    На кой малценствс?! Кога за първи път в
    милата ни родина се появи малценство ,на което
    всички плащахме и те както циганите сега са
    бяха основа на властта?! Има ли разлика между
    Циганите и тъй наречените активни борци?!
    Синдрома жертва е основа на всички леви
    общества. Българинът и почти всички маценства никога не са се чувствали за жертва преди
    Злокобната да 9.9.1944. Изключение беха
    лумпените ,мързеливци .търсещи под вола
    сациална правда?! Тяхната социална правда
    ние е разбрахме . Малценството активни
    убийци наложи жесток терор за да превърне
    амбициозните граждани в пролетарска смет,
    да подава ръка за милостиня. Но каква е
    разликата Между циганите и милионерите
    бившите активни убийци ?!!

  3. Не трябва да ги наричаме роми. Самите те си казват цигани един друг.Ром на цигански означава „човек“ т.е. циганин, тъй като според тях само те са хора. Всички останали сме „дас“ което означава роб. Роби ни наричат защото работим без някой да ни принуждава насила и не крадем при явна възможност. За тях това е необяснимо и глупаво. Не е редно да наричаме циганите цигани на цигански език, освен ако и ние не сме цигани.

  4. авторът просто го е страх да назове нещата такива, каквито са и говори обтекаемо за „малцинства“ , „групи от хора“и „жертва“. всъщност, при циганите става дума за старателно изграждане на психиката не на жертви, а на кърлежи с права да смучат пари от нашия труд, който държавата преразпределя за „нуждаещите се“. но циганите са нуждаещи се, защото не учат и не работят. те здраво са ни стъпили на врата и ние просто ги храним, защото държавните институции са по-сороски блокирани така, че да не могат да противостоят на циганизацията на родината. и с това няма да се справим без да нарушим закона като назовем нещата с истинските им имена. авторът очевидно не иска да стане обвиняем по редица дела, които българският хелзинкски комитет ще заведе срещу него, ако си каже истината съвсем направо.

  5. Трябва да имаме толерантност към всички малцинства,с изключение на турците и циганите!Защото тези две малцинствени групи само ни вредят!А ползата от тях-никаква!Едните дойдоха тук като завоеватели.Убиваха наред по най-зверски начин!Изнасилваха,за да ни унижат максимално!Рушаха църквите ни и всичко придобито,защото не е ислямско!Отнемаха ни децата насилствено,като изродът-султан измисли т.нар.“кръвен данък“-нещо страшно!!!Всичко,което правеха изродите-мюсюлмани беше страшно за нас и добро за тях.Да споменавам ли масовите кланета от 1876 и 1877г?Другите първични създания дойдоха от към Индия и освен злини и те не са извършили нищо добро за БЪЛГАРСКИЯ народ.Приемат кражбите и измамите за нещо напълно нормално,но от това страдаме само ние!До кога ще търпим тези два първични мангалски етноса?

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.