Президентът Радев: Преодоляването на растящите неравенства е фундаментален проблем за обществото ни

Хора от САЩ и Унгария купуват имоти край морето Взимат втори дом на кредит

РЗИ: Качеството на водата в жилищен блок в Перник е влошено заради остаряла вътрешна водопроводна система

В Европа инвестират в домове за хора над 80 г. Германия и Франция са най-привлекателни

Оставиха за постоянно в ареста Данчо Катаджията

Нови стипендии за БГ студенти във Великобритания Университети със стратегии за привличане на кандидати след Брекзит

През 2020 г. имотите остават атрактивни

Катастрофа между бус и тир на магистрала „Струма“, двама пострадали

Касовите апарати без връзка с НАП до 72 ч.

Борисов: Прокуратурата не е място, където да се решават политически препирни (ВИДЕО)

Задължително ли е медицинско, преди да започнем работа

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 18 февруари 2020

Париж вещае кръв за сделка с Лондон

Борисов: 58 милиарда лева е износът на България през 2019 г. (ВИДЕО) Премиерът и президентът си стискаха ръцете на отбелязването на 30-годишнината от учредяването на КНСБ

Жилищата в София са най-достъпни от 10 години Най-често дават 90 хил. евро за нов дом

Министър Аврамова: Надявам се през 2023 г. да има завършен финален етап на магистрала „Струма“

Снимки: Денислав Стойчев, архив

Надявам се 2023 г. да имаме вече завършен финален етап на автомагистрала „Струма“, освен за животните, които много обичам, най-вече искам да се погрижим и за хората, знае се че този участък – Кресненското дефиле, е много труден за преминаване, за съжаление има ПТП, дори с жертви. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова пред Канал 3 по повод сроковете за завършване на АМ „Струма“ предвид опозицията на зелени активисти.

„От години имаме проблеми, всички знаят, че натискът срещу строежа на АМ Струма не е преставал от доста време, тази декларация не беше изненада, но трасето през Кресненското дефиле е одобрено след широко обществено обсъждане. Т. нар. Източен вариант е приет като най-щадящ природата и икономически целесъобразен. Имаме подадена апликационна форма за одобрение, имаме технически въпроси и коментари, до януари трябва да изпратим нашите отговори – такава е процедурата, надявам се да имаме одобрението на ЕК, и да стартираме и последния участък през Кресненското дефиле, по ново трасе, след което предстои да бъде направена рехабилитация на съществуващото трасе.

В проекта са предвидени абсолютно всички мерки, които да защитят всички животински видове, да им дадат възможност за миграция през трасето, тунелчета, всичко е проектирано, ще бъде изпълнено, всички мерки и по съществуващото трасе ще бъдат изпълнени, даже някои преди цялостната рехабилитация. Има вече избран изпълнител, вече вървим и към избор за изпълнител на другия лот.“

За пострадалия сериозно от пожар на боклуци мост на АМ „Струма“ Петя Аврамова бе категорична: „За горелия мост на АМ Струма, това е ярък пример за човешко безхаберие. Защото ако хората не спрат да изхвърлят своите отпадъци навсякъде, държавата, а всъщност от данъкоплатеца, пак от джоба на хората, ще плащат за ремонтни дейности – 1,8 милиона струва на българския данъкоплатец ремонта на този мост. Пари, които да са ремонт и рехабилитация на пътната мрежа, отиват за почистване на нерегламентирани сметища по магистралите и другите пътища.“

Тя не пожела да коментира политизирането на водната криза в Перник.

„Вероятно вие сте усетили този акцент във всичките действия които се извършиха след констатирането на водната криза в Перник. Оставям на хората да преценят дали има и политически момент, но по-важно за мен е да се концентрираме в справянето с проблема с липсата на вода за питейно-битови нужди. Факт е, и беше изнесено от министър Нено Димов, че притокът в язовир „Студена“ е бил 11 милиона кубични метра през 2019 г., а през 2018 г. е бил 41 милиона кубични метра.

Факт е, че в последните дни, в които и ние вече следим притока и разхода в язовир „Студена“, а не само Министерството на околната среда и водите, които дават разрешителни за водоползване, и през последните дни притокът е около 50 литра в секунда, разходът – около 300 литра в секунда. Сами можете да си направите извода, че проблемът е сериозен и това, в което ние сме се съсредоточили в министерството, е първо да установим добър диалог с местната власт, и между местната власт и ВиК дружеството – такъв липсваше, и това създаде доста проблеми. Знаете, че кметът на Перник отказваше да комуникира с бившия вече директор на Вик-Перник. Назначихме прокурист, препоръчан от кмета на Перник, като добър специалист, като хидроинженер, като експерт, разчитам много на тази експертиза, защото в тази критична ситуация трябва да има хора с адекватни и правилни решения.

Предприехме и популярни, и непопулярни действия, събрахме доста идеи от хидролози, хидрогеолози, инженери, взехме решение да финансираме всички предложениоя, внесени при нас, дори да не са популярни с една единствена цел – да сме взели решение, което все пак да доведе някакъв допълнителен приток в язовир „Студена“. Финансираме с близо 2 милиона лева проект, които ВиК и прокуристът и кметът искат да изпълнят, сключваме споразумение за финансиране на проект за временно аварийно премостване на един участък, така че водата, която в момента се губи в този участък, да се влее в язовира. В същото време финансираме с над 300 000 лева едно предложение от инж. Атанас Русев и екип хидролози и спелеолози, с авариен план – за допълнителни водни количества към язовира.

В същото време по искане на кмета на Перник г-н Владимиров правителството вече отпусна и 2,7 милиона лева за реконструкция на пречиствателната станция. Тези утаители са необходими, ако черпим вода от мъртвия обем, за да сме сигурни, че можем да я пречистим“.

Министър Аврамова изтъкна, че проблемът със засушаването в региона на Перник може би е цикличен. „Докато следим ВиК дружествата, за да не се получи някъде наводнение, сега имаме обратния проблем – трайно засушаване, липса на дъждове и липса на приток. Между другото от хора, преживяли режима от 1992-1995 г., разбрах, че в тази вододайна зона съществува такава цикличност и че тя се случва през около 20-25 години и трае между 3 и 5 години. Водният режим през 1992 г. по същите причини, същия приток, трае до 1995 г. Аз се надявам този път природата да бъде по-благосклонна и този път пролетното снеготопене ще напълни язовир „Студена“ така, че да спре режима и неудобствата за гражданите на Перник.

Извън язовир „Студена“ в момента строим язовир „Луда Яна“, там имаме известни проблеми с изпълнителите на строителството, в същото време вече сме построили язовир „Пловдивци“, който снабдява Мадан и Рудозем. Този язовир ни показа как природата може да направи нещо, което не е изчислено и не е предвидено – трябваше да се завири за една година, при една приливна вълна той се завири за три дни. И всъщност спаси и населените места от тази приливна вълна. Това е нов язовир, вече въведен.

Ние имаме ангажимент като министерство да изграждаме съоръжения за водоснабдяване и канализация, имаме проект за язовир „Нейковци“, трябва да обърнем внимание и на района Плевен – Ловеч, и там имаше режим, той е отменен. Там също има един проект за язовир „Черни Осъм“, който трябва да бъде актуализиран.

Тези съоръжения се финансират със заем от Световната банка, а всичките средства по стратегията, изготвена от Световната банка за ВиК-инфраструктура в България, са за 11 милиарда, необходими за добре функционираща инфраструктура и да нямаме проблемите, които създаде водният режим в Перник, да имаме по 16 аварии на ден и да пращаме допълнителни екипи, които да отстраняват по 10 аварии на ден.“

Петя Аврамова не се счита за мишена на разследването на прокуратурата за водната криза в Перник. „Не бих искала да коментирам политическия оттенък на събитията от последните дни, прокуратурата е институция, която е сезирана и тя трябва да нарпави своето разследване. Ние ще съдействаме максимално, всички материали и документи необходими и от нас, и от ВиК-дружеството, ще бъдат предоставени. Нека прокуратурата да свърши своята работа, да прецени има ли персонална вина, има ли грешка, има ли грешни решения в този период, така че оставаме това в ръцете на органите, които трябва да извършат тази проверка.“

Въвеждането на тол таксата през 2020 г. е другото голямо изпитание за властта, след като превозвачи вече се заканиха да протестират. „Тази реформа е необгодима на България и е необходима заради хората, които ще пътуват по републиканската пътна мрежа. Тежка реформа, видно е и от това, което току-що казахте – че превозвачите се готвят за протест. Реформата започна с винетните такси, с електронната винетка, имаше в първите дни леки трусове, сътресения, но в същото време хубавото е, че вече една година тази електронна система за събиране на такси работи добре и имаме вече събрани над 380 милиона лева от електронни винетки. Което предстои – в постановление на МС бяха одобрени тарифите за тол таксите, на база изминато разстояние.

От няколко месеца водим разговори с превозвачите, това събираше много хора, много мнения, много идеи, много недоволство, много емоционални моменти имаше в този консултативен съвет, който се водеше от зам.-министър Николай Нанков, в чийто ресор е въвеждане на тол системата.

Това, което ние сега сме предложили, е много по-различна стойност на таксата: 18 стотинки за Евро 6 и 36 стотинки за Евро 1. Като Евро 1, Евро 2 са много рядко срещани вече пътни превозни средства, така че малко се спекулира, че сме обявили същите стойности както в първоначалния вариант. Това, което сме изчислили като приход, е между 550 и 650 милиона лева на година при така обявените и вече приети тарифи и при обхват от 6050 км.

За 2019 г., тъй като до 1 март трябва да въведем системата в действие, сме заложили приход за бюджета от 450 милиона лева и 290 милиона лева приходи от винетки.

Тези средства, ние сме разговаряли и на обществено-консултативен съвет, трябва да бъдат мъдро разпределени и харчени за приоритетни дейности по ремонт и изграждане на нови отсечки от републиканската пътна мрежа. Част от тях са поети като ангажимент, с пари от тол системата ще изграждаме пътя от Видин до Ботевград, това е приоритетен, стратегически проект, той е и мой личен приоритет, но и на цяла Северозападна България, който е пътувал в този район, знае, че трафикът от Дунав мост 2 е много динамичен, има постоянно движение на ТИР-ове и тежкотоварни камиони, катастрофите са много често явление и в участъка между Мездра и Ботевград – почти постоянно явление. В същото време поехме ангажимент с над 400 милиона за отстраняване на свлачищни процеси по републиканската пътна мрежа“, подчерта Петя Аврамова.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.