Мини подводница - нова играчка за супер богати

Не яхтите и самолетите, а миниподводниците са новата играчка на богаташите.

Роман Абрамович и имирът на Абу Даби вече се радват на скъпото забавление

Джеймс Бонд вдига продажбите с чакания хит “Няма време за умиране” 

Покупката на лична миниподводница е новата мода сред супер богатите. Подводното возило вече става задължителен атрибут към луксозните яхти, на чиито собственици са им омръзнали безцелните разходки в морето и припичането на палубата. Сега те искат да предложат по-силни преживявания и приключения на гостите си като спускане в морските дълбини, превръщайки яхтите от място за развлечение в изследователски центрове.

Още във филма “Шпионинът, който ме обичаше” през 1977 г. Джеймс Бонд (в ролята - Роджър Мур) се хвърля във водата с легендарния си автомобил, който се превръща в подводница. През 2013 г. колата, предвестник на персоналните миниподводници, бе продадена на търг в Лондон за 650 000 евро. Междувременно известни богаташи започнаха да си купуват съвсем истински малки подводници. Магнатът Робърт Абрамович, емирът на Абу Даби и покойният съосновател на Майкрософт Пол Алън бяха едни от първите, обзавели се със скъпото возило.

От появата на миниподводниците през 90-те години на миналия век продажбите им непрекъснато нарастват. Но докато през повечето време в света са купувани от 15 до 25 плавателни съда годишно, през последните две години броят им се е удвоил. Трите основни компании-производители на почти всички персонални подводници пресмятат, че в момента пазарът е 75 милиона паунда годишно. Очаква се през 2021 г. той да се удвои.

За ръста на продажбите допринася пандемията от коронавирус, смята Брус Джоунс, изпълнителен директор на Triton Submarines във Флорида. Той отбелязва, че в началото клиентите са идвали на демонстрациите предимно за забавление и малцина са купували, но сега непрекъснато обсаждат офиса на компанията. През 2020 г. фирмата бележи ръст на продажбите с една трета. До края на годината изпълнителният директор трябва да приключи пет поръчки и целта му е оттук нататък всяко тримесечие да продава по четири плавателни съда.

Най-високотехнологичната миниподводница на Triton Submarines, DSV, миналата година счупи рекорда по дълбоко гмуркане. Тя се спусна на 35 843 фута (приблизително 11 000 км) на дъното на Чалънджър Дийп в Марианската падина, най-дълбоката известна част от океана.

Хората с възможности предпочитат да се усамотяват на яхтите си далече от градовете, а докато са там, трябва да запълват времето си по интересен начин. Защо да не изследват морските дълбини например? Покойният Пол Алън неведнъж е казвал, че жадува лично да прави открития с миниподводницата си.
“Собствениците са герои за техните семейства и приятели, защото им дават опит, който няма къде другаде да получат”, казва Брус Джоунс и добавя, че някои канят учени на борда по време на гмурканията си.

Рой Хейжра от U-Boat Worx, базирана в Холандия, заяви, че собствениците вече искат яхтите им да бъдат специално проектирани за научно-изследователски цели, а не само за удоволствие и развлечение. Тази година компанията е продала десет миниподводници, струващи до 2,2 милиона паунда всяка. Моделът “Немо” например е на цена 875 хил. паунда, висок е 2,8 метра и се гмурка на повече от 300 фута. На борда могат да се качат двама души.

Основаната през 1995 г. компания Seamagine произвежда подводници, които возят до 8 души и се спускат на 3000 фута. Тази подводна совалка е предпочитана не толкова за изследователска работа, колкото за развлечение.

Агент 007 също е много вероятно да допринесе за разпространяването на новата подводничарска мода. В отложения за догодина филм “Няма време за умиране”, който ще е последният с участието на актьора Даниъл Крейг, има сцена, в която глайдерът, пилотиран от Джеймс Бонд, се превръща в подводница. С нея легендарният агент на британското разузнаване преследва злодей, притежаващ супер секретна технология.
Фантазиите на сценаристите и режисьорите все повече се превръщат в реалност. Стига да имаш пари.

Коментари

Задължително поле