Устройството работи стабилно при температури между -40 градуса по Целзий и +60 градуса по Целзий и при различни нива на влажност
Учени от китайски изследователски екип са разработили иновативно устройство, способно да трансформира силата на триене между автомобилните гуми и пътния асфалт в чиста електрическа енергия, съобщава агенция Xinhua, цитирана от Agerpres.
Устройството, наречено трибологичен енергиен комбайн за пътно платно (RTE комбайн), представя нов подход за овладяване на огромен и досега неизползван енергиен източник.
85% от енергията на автомобила се губи поради топлина и триене
Смята се, че 85% от енергията на автомобила се губи поради топлина и триене, докато взаимодействието между гумите и пътя притежава неизползван енергиен потенциал от приблизително 0,3 теравата годишно в световен мащаб, еквивалентно на годишното производство, което може да бъде осигурено от 30 язовира, като например язовир "Три клисури" в Китай, който е най-големият в света.
Изследователи от Пекинския институт по наноенергия и наносистеми (BINN) към Китайската академия на науките са създали енергиен колектор, вграден в пътната платформа, способен да постигне пикова мощност от 16,4 миливата от един удар на гума и да постигне впечатляваща ефективност на преобразуване на енергия от 11,7%.
Изключително жизнеспособно решение
Устройството, състоящо се от мрежа от трибоелектрични наногенератори с независими слоеве, е здраво, работещо стабилно при температури между -40 градуса по Целзий и +60 градуса по Целзий и при различни нива на влажност, което го прави подходящо за различни глобални климатични условия, според проучване, публикувано наскоро в списание Science Advances.
Ниската му цена, оценена на едва 71,3 щатски долара на квадратен метър, го прави изключително жизнеспособно решение за широко приложение в обширни пътни мрежи по целия свят.
Интелигентна транспортна система
Оборудвана със самозахранваща се, свързана и интелигентна транспортна система, иновацията може да захранва устройства, които следят скоростта и теглото на превозното средство, подобрявайки безопасността и управлението на движението, без да се разчита на външни източници на енергия.
Разполагането на колектора върху 50-метров участък може да задоволи енергийните нужди на светофари, видеокамери и други инсталации по протежение на еднокилометров участък от пътя.
Това откритие предлага нов подход към ефективното събиране на RTE и разпределеното енергийно снабдяване, проправяйки пътя за интеграцията на системите „превозно средство-път“, „превозно средство-инфраструктура“ и „превозно средство-всичко“, казаха Уанг Джонглин и Чен Баодонг, двама изследователи в BINN и съавтори на изследването.