Музей събира предизборни агитации от три десетилетия

Историята на предизборните битки през последните 30 години, на политическото номадство и прегрупиране на силите, за да щурмуват постове във властта, е съхранена в богата колекция на Добричкия музей. Над 5000 са събраните материали от всички предизборни кампании, провеждани след демократичните промени от 1989 г., каза за "Труд" Живко Марков, специалист от отдел"Нова и най-нова история".

Това са кампаниите за седмо Велико народно събрание, за избори за обикновено Народно събрание, предизборните кампании за местна власт, кампаниите за президент и вицепрезидент на Република България, както и тези за Европейски парламент. Уникалната колекция съдържа целия набор за агитация на партии и коалиции-химикали, запалки, значки, ключодържатели, отварачки, гривни, тениски, шапки. Основната част са плакати, листовки, брошури, дипляни, знаменца, стикери и др. Плакатите на кандидатите за власт често осъмваха надраскани, или допълвани с рисунки и надписи. Така например под лика на бившия кмет на Добрич Лъчезар Росенов /1995-2003/на всички плакати в града бяха написали "Жените знаят защо".

Последните свободни избори в България са през 1946 г.за шестото Велико Народно събрание, когато е имало все още опозиция, а след това в продължение на 45 години липсва класическата предизборна борба, защото съществува само една партия, припомни Живко Марков. В прехода и в последните години предизборните кампании стават все по-изобретателни, а вече се пренесоха в интернет пространството. Предстои събраната колекция, попълнена и с материали от последните местни избори, да бъде наредена в изложба на Регионалния исторически музей в Добрич.

Коментари

Задължително поле