Нелегално е половината вино на пазара у нас

Снимка: Булфото
Голям процент от гроздето отива в сивия сектор, предупреждават винопроизводители.

Голяма част от гроздето отива в сивия сектор 

От бранша искат мерки като при цигарите и горивата 

Малките винарни пострадаха най-много от коронакризата

Повече от половината от виното на пазара у нас е нелегално. Това заяви пред “Труд” Йордан Чорбаджийски, председател на УС на Националната лозаро-винарска камара.

За съжаление, продължава тази тенденция, която се наблюдава от години, посочи той. По данни на бранша изкупните цени на гроздето тази година са съпоставими с миналогодишните. Няма опасност реколтата да не бъде оползотворена. Около 120 000 тона грозде ще бъдат изкупени от производителите. Притеснението ни е, че голям процент от гроздето отива в сивия сектор и в година като тази, когато реколтата е по-малка като обем, има сериозна опасност гроздето да не стигне за лицензираните производители, обясни председателят на Националната лозаро-винарска камара. Затова от бранша призовават за затягане на контрола още в лозовите масиви. Държавните институции трябва да предприемат мерки, така, както това беше направено при тютюневите изделия и горивата, обясни Чорбаджийски. По думите му държавата търпи сериозни загуби от акциз и данъци, които не се плащат от нелегалните производители.

Той напомни, че не на последно място нелегалният алкохол е опасен за здравето, защото не е ясно при какви условия е произведен и дали отговаря на стандартите за качество. Призоваваме потребителите да купуват напитки от лицензирани производители, каза председателят на лозаро-винарската камара.

В периода, в който бяха затворени ресторантите и заведенията, пазарът на вино беляза много голям спад. Малките винарни, които са концентрирали дистрибуцията си в заведенията, бяха най-засегнати. При някои от тях спадът стигна до 80%. За щастие, не се стигна до фалит на производители, но още дълго ще усещаме последствията, посочи Чорбаджийски.

В търговската мрежа спадовете не бяха толкова драстични в сравнение със студения пазар, но потребителите се насочиха към по-ниския клас вина и bag-in-box разфасовките. За съжаление, COVID-19 завари лозаро-винарския бранш в лошо състояние и по-специално гроздопроизводителите, чието оцеляване е предизвикателство последните години заради високите разходи, които имат за отглеждането и полагането на грижи за лозята, добави той. Въпреки всичко постепенно браншът се стабилизира и усилията ни са насочени към това да завършим годината в добро общо състояние. За това допринасят и мерките, които прилагаме за подкрепа на сектора съвместно с министерството на земеделието.

Изкупните цени са по-високи от миналогодишните

Гроздето по-малко, но много търсено

Потребителите избират напитки до 8 лева

В момента търсенето на грозде е изключително високо. Лозарите влязоха със страх в тази кампания, но се оказа, че има пазар за гроздето им. Заради по-голямото търсене и изкупните цени са по-високи. Това заяви пред “Труд” Красимир Коев, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното.

По думите му гроздето тази година ще е с високо качество, но по-малко като килограми от миналата година. Причината са периодите на засушаване, заради които зърната останаха по-дребни. Прогнозите са да бъдат прибрани и преработени от предприятията около 115 милиона килограма. За сравнение през миналата година бяха прибрани 130 млн. килограма, посочи Коев.

По думите му е имало феномен през периода в пика на ограничителните мерки заради коронавируса - март - май, когато някои български вино­производители удвоиха експортираните количества за пазарите в Стара Европа. Причината беше, че страната ни предприе навреме ограничителни мерки и броят на заразените хора у нас остана малък. Това накара търговците да се насочат към българските вина, защото в същото време държави като Испания и Италия имаха голям брой заболели, уточни изпълнителният директор на агенцията.
Браншът обаче отчита спад на вътрешния пазар през този период, защото вино можеше да се купи само от магазините, докато заведенията и хотелите не работеха. Вина, които се продаваха във високия ценови сегмент, леко поевтиняха. В същото време при тези с цена до 8 лева имаше ръст в търсенето на пазара, каза Коев.

През лятото заради по-малкото туристи има спад в продажбите на вина на вътрешния пазар, но няма предприятие, което да е изпаднало в несъстоятелност. Даже напротив - отвориха се нови 9 изби, заяви изпълнителният директор на ИАЛВ.

Йордан Чорбаджийски, председател на УС на Националната лозаро-винарска камара

Имаме ръст на продажбите в чужбина

- Г-н Чорбаджийски, как се отрази пандемията на износа на българско вино?
- Последните месеци наблюдаваме ръст в продажбите на външните пазари, но не считаме, че причината за това е пандемията. Имиджът ни навън се подобри значително последните години и това е резултат от усилията на всички производители, на спечелените отличия от престижни международни конкурси и не на последно място от отличните качества на напитките, които произвеждаме. Бележим изключителни успехи в международните конкурси и тази година, наскоро обявиха резултатите и от Decanter и Concours Mondial de Bruxelles и български напитки за пореден път бяха отличени с големи златни медали и трофеи. Тези отличия са изключително ценни за нас, защото дегустациите в конкурсите са безпристрастни, провеждат се на сляпо и вината се оценяват от международно жури от експерти. Българските вина са познати в чужбина с отличния баланс между цена и качество. Убеден съм, че успехът ни навън ще продължи и занапред.

- Има ли нови пазари, до които успяха да стигнат нашите вина?
- Азия е пазар с изключителен потенциал и сериозен интерес към виното, в това число и към българското. Износът към Япония и Китай се повишава с всяка година. Европа, САЩ и Канада също търсят българските напитки. Имаме вековни традиции в производството на вино и отлични географски условия за това. Българските напитки не отстъпват по нищо на италианските, френските и испанските. Важно е да продължим да работим в тази насока. Обсъждаме с земеделското министерство прилагане на програма за популяризирането на българските вина и високоалкохолни напитки в Европейския съюз с информационни кампании, провеждане на дегустации, срещи с баери и участия в международни изложения.

Коментари

Задължително поле