Министър Нено Димов: Вносът на коли без катализатори трябва да бъде спрян

Снимка: Архив

Във връзка с идеята да се спрат от движение колите, които нямат катализатори, въпросът е в какъв порядък и как ще върви този процес. Ясно е, че не може да стане от утре, но трябва да се започнат определени стъпки, които да доведат до постепенното намаляване. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по БТВ.

По думите му, няма смисъл от веднъж да има решение, трябва да има еволюционно решение.

Първата стъпка е да се спре вносът на коли, които нямат катализатор. Това е практика в момента. Пунктовете, в които се прави първа регистрация нямат необходимата апаратура за измерване.

Самият катализатор и скъп и смяната му е доста сериозна инвестиция – вероятно затова го свалят. 97-ма година имахме аналогичен проблем с преминаването на безоловен бензин. Днес 20 години по-късно никой не се сеща за този проблем. Предполагам, че след 20 години никой няма да се сеща за катализаторите, допълни министърът.

По думите му, първо обаче трябва да се обезпечат техническите средства,с които ще се следи за спазването на закона.

Относно замърсяването на въздуха у нас, Нено Димов каза, че източниците са два – автомобилите и отоплението на твърдо гориво.

Той допълни, че през есента очакват резултатите от проект на Световната банка, които да покажат мерките на национално ниво, онези, които общините не могат да вземат.

Според Димов, едно от решенията е дървата и въглищата, които се продават, да бъдат с определени характеристики – определено допустимо съдържание на сяра и пепел. „Това обаче не са от най-евтините въглища“, уточни той. Помощите, които се дават, може да са за определени въглища с определени качества.

„Дали сме в момента възможност и с ресурс от 3 млн. лв. на всички кметове, които попадат в тези райони (градовете, които се отопляват на дърва и въглища) да кандидатстват и вече имаме над 20 сключени договора за обновяване или за направата на нов план за управление качеството на въздуха и с резултатите от тези програми ще могат да кандидатстват с един ресурс от 115 млн. лв., като той не е достатъчен за решаването на проблема и ще е на състезателен принцип, но онези кметове, които успеят, ще имат проекти“.

Идея, която ще намери развитие, ако попадне в тези планове на кметовете, е да се купят отоплителни тела, които да използват по-модерен тип твърдо гориво, допълни министърът.

Той каза още, че качеството на отоплителния уред също е важно, защото различните отоплителни уреди са с различен коефициент на полезно действие, т.е. горят по различен начин отвътре. „Вероятно в част от мерките, които кметовете ще приложат, ще има искане за закупуване и, ако кандидатстват с такива проекти, ще могат да закупят и да снабдят гражданите с този тип отоплителни тела“, посочи Димов.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Димов,първата стъпка е да спреш вноса на дизелови автомобили!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.