Хванаха евродепутата Ангел Джамбазки да шофира с алкохол в кръвта

В МОСВ не е постъпвало заявление за внос на отпадъците, задържани в Италия

Как купуват изборите в САЩ и колко ще струва победата през 2020-а Най-богатите от милиардерите на Америка купуват общонационалните избори по $100 на глас и дори печелят от това

Нови коли за скиорите Радослав Янков, Алберт Попов и Владимир Зографски ще карат Audi Q5

Джип отнесе светофар в столичния кв. Овча купел

Борисов присъства на първото заседание на лидерите на ЕНП, ръководено от новия президент Доналд Туск

Хиляди алжирци излязоха на протест срещу провеждащите се президентски избори

БАБХ ще взема проби на всяка пратка с птиче месо и субпродукти с произход Полша, предназначени за България

Топлофикация Русе плаща 80 000 лв. обезщетение на жена, паднала в изкоп с вряла вода

Комисар Венелин Младенов е новият началник на „Пътна полиция“ в Пловдив

Арестуваха пловдивски антимафиот за търговия със стоки менте

Рекордни 19 номинации за „Треньор №1“

Президентът Радев: България високо цени приноса на Суверенния Малтийски орден за отстояване на хуманизма и солидарността

Елизабет Втора купи подаръци за персонала на Бъкингамския дворец

Мега турнирът на УЕФА

Новата транспортна визия на Търново е по виенски образец Всички линии от маршрутите на градския транспорт ще бъдат обхванати в информационна система

Предвиждат се буферни паркинги, които ще имат директната връзка с централната градска част и историческите забележителности в болярския град.

Питат хората какъв град искат в следващите 5, 10 или дори 20 години

 

Велико Търново може да се превърне в първия български град със споделени пространства за пешеходци, велосипедисти и автомобили. Това е една от идеите, обсъждани по време на изработването на новия генерален план за организация на движението, а примерът е от Виена.

Паралелно върви разработване и на нова схема на градските автобуси. Настоящите план и система са още от началото на 90-е години на миналия век и ще бъдат цялостно ревизирани.

С изготвянето на стратегическия документ са се заели експертите от Института по транспортно строителство и инфраструктура към Университета за архитектура, строителство и геодезия. Генералният план очертава дългосрочна визия за организацията на трафика, за маршрутите на обществения транспорт, зоните за паркиране, за пешеходци и за алтернативен транспорт с хоризонт поне две десетилетия.

„Велико Търново е сред най-старите градове у нас. Този факт, заедно с географските особености и характерния релеф определят структурата на градоустройството. Анализираме детайлно всички възможности- за промяна на посоките на движение на определени улици и превръщането им в еднопосочни, за отваряне на затворени отсечки, за преместване на зоните за паркиране и престой, за организиране на светлинно-регулираните кръстовища и още много други фактори“, обясни гл. ас. д-р инж. Христо Грозданов, ръководител на екипа от Института по транспортно строителство и инфраструктура.

Той припомни, че когато започва изграждането на Велико Търново – онази част, която сега се нарича Стария град, изискванията за преминаване на транспортни средства изобщо не са играли роля.

„Тогава движението се е осъществявало пеша, на кон или в най-луксозния случай – с файтон. Днес по същите тези улици искаме да преминават коли и пешеходци, да се разминават свободно, да маневрират, да паркират“, допълва инж. Грозданов.

Дейността е възложена от кмета на Велико Търново Даниел Панов. Една от най-важните задачи е да бъдат изследвани нагласите и очакванията на хората. Затова в първия етап бе проведена обстойна анкета сред великотърновци. „Питаме хората какъв град искат и как си го представят в следващите 5, 10 или дори 20 години по отношения на транспорта и придвижването. Дали те искат да е град на автомобилите, или да бъде град на пешеходците и съвременния градски транспорт. Затова организирахме анкета за проучване на транспортните потоци. От нея има един много важен извод – жителите на Велико Търново са активни и загрижени за своя град. 1607 са участвалите в допитването и това е четири пъти повече над планираните очаквания“, обяснява инж. Грозданов.

Данните от анкетното проучване показват недвусмислено, че великотърновци предпочитат да не се придвижват с автомобили, макар това в момента да е основното транспортно средство, заради неудобен градски транспорт или липса на достатъчно алтернативи.

„Една от възможностите е части от Стария град да бъдат преобразувани в споделено пространство – място, в което всички участници в движението – пешеходци, велосипедисти и автомобили са равни. Това решение вече се прилага в редица европейски градове, а Велико Търново има потенциал да бъде първият град в България, в който да има споделени пространства“, казва още Христо Грозданов.

„Мariahilferstrasse“ във Виена до 2008 г. прилича на традиционно шосе с тротоари, а по тротоарите – метални колчета. По шосето пък сериозен трафик. След реконструкция през 2014 г. тя вече е споделено пространство, тоест по нея се движат пешеходци и автомобили заедно на една плоскост. За да се превърне „Mariahilferstrasse“ в това, което е днес, австрийците направили обсъждания, после референдум, после е създаден проект и накрая се извършил ремонтът. След всичко това се обявява 5-годишен пробен период, за да стане ясно дали трансформацията е успешна. Дали това да се случи и във Велико Търново, думата отново ще имат хората.

Към момента екипът е извършил детайлно наблюдение на 15 ключови кръстовища в града – както най-натоварените, така и тези с най-голяма концентрация на пътно-транспортни произшествия. Обхванати са и пресечките, за които се очаква увеличаване на експлоатацията през следващите пет години. За всяко кръстовище има по 14-часово видеодосие както в пиковите моменти, така и при нормален трафик. Заснемането ясно показва как се образуват колоните от превозни средства, в какви посоки се разпределят. Най-натоварените пресечни точки са били „подложени“ и на наблюдения с дронове. Технологията се използва за пръв път и освен данните за трафика, софтуерът ще изчисли и рисковете от възникване на ПТП.

На базата на анализ на събраните данни ще бъдат разработени възможни решения за нова организация на движение по цялата система от улици, булеварди и кръстовища.

В следващите два месеца проектантите ще са готови с конкретни предложения за мерки, чрез които трайно да бъде подобрен трафикът и пътуването в Старата столица. Отговори ще получат едни от най-важните въпроси – от кой квартал и в каква посока пътуват жителите на града. Това ще позволи и изработването на по-адекватна схема на движение на градските автобуси, нови маршрути и разписания.

„Община Велико Търново започна реализация и на проекта си за интегриран градски транспорт“, подчерта Даниел Панов.

По думите на градоначалника той също предвижда важни мерки, които ще подобрят организацията на движение, придвижване и паркиране. Едно от решенията е създаване на буферни паркинги и осъществяване на директната им връзка с централната градска част и историческите забележителности. Така в която и точка на града да се намира човек, чрез информация, разпространявана онлайн ще можете да провери на кой паркинг има свободни места, коя линия на градския транспорт е най-удобна з пътуването, след колко минути пристига чаканият автобус и кои са интересните обекти или събития по избрания маршрут. Планирано е и купуване на три електрически автобуса, вече е обявена обществена поръчка.

Всички линии от маршрутите на градския транспорт ще бъдат обхванати в информационна система. Чрез електронни табла по спирките, или чрез приложение на смартфона всеки ще знае къде се намира чаканият от него автобус и до колко минути ще пристигне. Същата по своя характер система ще бъде внедрена и за паркингите и сините зони.

Основна реконструкция на булевард „България“ и на две кръстовища – „Беляковско шосе“ и до Летния театър, са част от инвестиционните дейности, заложени в проекта. Паралелно с това, Даниел Панов предвижда в програмата си и преустройство на още две важни пресечни точки на градския трафик – до Съдебната палата/Читалище „Искра“ и на входа на кв. „Бузлуджа“.

В проекта за интегриран градски транспорт е предвидено изграждането на пешеходен надлез над улица „Магистрална“, който ще свърже кварталите „Бузлуджа“ и „Зона Б“ с булевард „Никола Габровски“.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.