Новият фиш на КАТ крие и корупция, и администрация

Снимка: Булфото
Според проекта за промени в закона катаджията на пътя става прокурор, съдия и изпълнител на наказанието.

Катаджията спира, констатира, издава, връчва, санкционира и накрая прибира през ПОС устройство глобата на шофьора нарушител. Всичко в едно - Фиш за установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание (ФУАННАН). Просто и ясно като едноклетъчен организъм, нищо че звучи малко като на китайски.

Тази поправка в многострадалния Закон за движението пътищата (ЗДвП) бе публикувана за обществено обсъждане на 22 май и още в следващите няколко дни вносителите й от МВР и Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) станаха обект на критики и подигравки. Защото намерението да се опрости процедурата на глобяване не само противоречи на Закона за административните нарушения и наказания, но и дава безконтролна власт на най-ниското ниво в „Пътна полиция“ - катаджията с палката на пътя. 

С най-големи уважения към труда на тези хора от „първа линия“, повечето от които и сега си гледат съвестно работата, но не на тях трябва да се разчита за по-безопасни пътища.   

Знаете ли, че редовите служители на КАТ в цяла България, които имат право да пишат актове и фишове по ЗДвП са цифром и словом 1550 души. Със сигурност има поне още толкова над тях – началнически състав и администрация, които даже вземат по-високи заплати. И защо – за да се явяват всяка седмица по телевизии, радиа, сайтове и водомери, за да обявяват „невиждана досега“ акция.

В общественото обсъждане се включиха сериозни организации на шофьори и превозвачи. „Труд“ също публикува коментари на юристи и експерти. Малко известно е, но в дебата е участвал и омбудсманът Диана Ковачева със становище, че: „съчетаването на актосъставител и административнонаказващ орган при издаването на ФУАННАН ще доведе до смесване на функциите на оперативна самостоятелност и обвързана компетентност от един и същ орган...“. Финален кръст обаче сложи комисия „Антикорупция“, ръководена от бившия главен прокурор Сотир Цацаров. Юристите от КПКОНПИ на два пъти отказаха да съгласуват проекта, защото: генерира корупция. Точка.

Вместо да си хвърлят проекта в кошчето, вносителите от МВР и ДАБДП не само успяха да го пробутат през Министерски съвет, а започнаха и кампания в медите, все едно че продават тенджера с незалепващо покритие. „Вижте колко е демократично да те глобят директно на пътя - 30 % отстъпка получаваш на мига. Плащаш веднага, няма ходиш по опашки в КАТ. Пакетът включва и безплатно снимане! Не забравяйте – на ревера на всеки катаджия работи малка камера.“

Дава ли си някой сметка, че освен ФУАННАН на ден ще се изработват и хиляди видеоклипове от срещи на 1550 катаджии с поне 1550 шофьори. Например за 4 дни – от 23 до 26 август 2020 г., в страната са проверени при спиране на пътя 19 000 водачи на превозни средства. На 5 300 от тях са написан актове и фишове. Пита се кой ще гледа всички 19 000 клипа, за да прецени дали само 5300 са нарушителите, защото те може и да са 6200, или 7342-ма, но една част да се разбрали с патрула, както се казва - на финикийски език.

Явно трябва да се назначат още минимум 1550 служители на МВР за контрол върху контролната дейност по пътя. Плюс още поне 1550 юрисконсулти към областните КАТ, за да се явяват по всички дела за обжалване на ФУАННАН. И така от един едноклетъчен фиш, чрез просто делене, да се родят няколкостотин щата в администрацията. И всеки новоизлюпен служител по стара традиция в МВР да иска 10 % увеличение на заплатата от Нова година и 20 заплати при пенсиониране.

Единствената надежда е, че до март догодина, когато изтича мандатът на това Народно събрание, този проект изобщо няма да стигне до гласуване в пленарната зала, в която седят има-няма 20-ина юристи.

Коментари

Задължително поле