На 20 август 2019 да почерпят

Сътресения в „Марибор“ преди „Лудогорец“

Ново огнище на африканска чума в Русенско

Край на свободното движение към Великобритания от 1 ноември При Брекзит без сделка гражданите на ЕС няма да имат право на престой и работа

Намериха още човешки останки край Негован

Макрон призова Путин да зачита демокрацията

Няма замърсяване на въздуха от пожара край Ботевград Към момента пламъците са овладяни, съобщиха огнеборците

Цялата територия на област Перник е обявена за санитарна зона заради чумата

Световен отровител 19 със серен двуокис е България (обзор) 350 000 тона от отровния газ изхвърлила страната ни в атмосферата през 2018 г.

Горски пожар наложи евакуация на най-малко 9000 души на Канарските острови

„Патриотичен фронт” възкръсва за местните избори Уточняват населените места

Виртуални турове сменят ваканциите Чрез добавена реалност ще посещаваме труднодостъпни и защитени места

САЩ тестваха крилата ракета със среден обсег

Доплащаме за лечение по официални тарифи С Наредба на здравния министър ще се избегне нерегламентираното даване на пари

Задължителен ли е медицинският преглед, когато започваме работа

Образованието и демографията са като скачени съдове Днес децата се претрупват с изобилие от количествени знания, при условие че живеем в информационна ера

В началото на XXI в. България е изправена пред много предизвикателства и рискове. Някои са с външен, глобален характер, а други са чисто вътрешни. Всички сме съгласни, че страната има сериозни демографски проблеми и че е крайно необходимо да спрем изтичането от нея на младите, активни, репродуктивни и образовани хора. Пътищата за това са различни, но най-важните са свързани с повишаването на доходите, сигурността, справедливостта, възможностите за реализация у нас и т.н. Някак си в този аспект пропускаме нещо изключително важно за бъдещето на страната – образованието.

Според мен, когато говорим за демография в България, трябва да говорим и за образование. Когато говорим за възраждане на страната и икономически просперитет, трябва да говорим за образование. Когато говорим за достоен живот и достойно място в развития свят, трябва да говорим за образование. Неслучайно образованието, неговото качество, повишаването на доходите на учителите, издигането на престижа на учителската професия са залегнали като приоритети както в управленската програма на правителството, така и в бюджетната рамка за 2018 г.

Тук обаче трябва да отворим една скоба и да погледнем критично и директно проблемите в образователната сфера у нас, да се отърсим от остарялото и неефективно мислене в тази посока и най-вече да осъзнаем, че живеем в различен, бурно и бързо развиващ се дигитален, информационен и променящ се свят.

Да, образователната сфера е силно консервативна и то не е само у нас, а в целия свят, но ако искаме да сме в крак с промените в света, трябва бързо и коренно да променим мисленето и отношението си към образованието.

В миналото образованието е било интелектуална привилегия на малцина, докато над 90% от хората не са си и помисляли да се образоват. Едва в индустриалната епоха това мислене се променя коренно, заради технологиите, заради опознаването и овладяването на света и нуждите на новото време. Образованието се превръща в общодостъпно и дори нещо повече – в норма на поведение и индикатор за развитие на обществата и държавите.

Трябва да осъзнаем, че качественото образованието е важна, дефицитна и съответно скъпа услуга. И най-важното, че инвестициите в образование може и да не дадат веднага резултат, но със сигурност ще ни осигурят по-добра реализация и по-висок стандарт на живот в дългосрочен план.

Българската образователна система страда от липса на млади, професионално подготвени учители и преподаватели. За съжаление в средното образование се залага на все по-големи количествени измерители, но не и на качествени.

Агресията в училище е от основните проблеми на българското образование, както и скъсаната връзка между средното и висшето образование и нуждите на пазара на труда. Все по-често можем да чуем оплаквания на работодатели, които казват, че назначават млади кадри със съответните дипломи, които тепърва трябва да обучават на спецификите на занаята. Както и млади хора, които започвайки работа, осъзнават как нямат реалната подготовка да изпълняват изискванията на своите работодатели.

Това, което е крайно необходимо в тази посока и което започва да се прави и у нас, е налагането на дуалната форма на образование. Тази система на образование е приоритетна в немскоезичните страни Германия, Швейцария, Австрия, а също така се прилага в Дания, Холандия, Хърватия и др. и дава отлични резултати. При тази форма бизнесът инвестира в професионални направления на средните училища, в материално-техническа база, подготовка на специалисти с практически знания и умения, предоставя платен стаж на учениците в собствените си предприятия и осигурява след това работни места. По този начин се постига двоен ефект – от една страна бизнесът вместо да се оплаква, че кадрите идват неподготвени, си ги подготвя сам, според собствените си нужди и изисквания, и от втора – с осигуряването на работни места веднага след средното образование се предотвратява изселническия поток на младите към големите градове, София или извън страната.

Другият аспект на този проблем е бройката на висшите училища в страната, която прехвърля 50. След проведените многобройни срещи в страната на експерти от МТСП с областни и общински администрации, бизнеса, НПО, синдикати и работодатели се откроява изводът, че по-скоро трябва да се помисли за професионални колежи след средното образование, чиято специализация да е тясно обвързана с нуждите и спецификите на бизнеса в съответния регион, традициите, ресурсите, факторите за развитие на икономиката и съвременните тенденции. Също е необходимо задължително да се засили връзката между висшето образование и нуждите на пазара на труда както като профил на специалностите, така и като практична ориентираност на самото обучение, особено в магистърската степен.

 

Финландският опит

Ценно е да почерпим опит от една от най-добрите образователни системи в света – финландската. Тя се базира на няколко принципа: равенство (между училищата, учителите и учениците), няма елитни и “слаби” училища, всички имат абсолютно еднакво оборудване, възможности и пропорционално финансиране, равенство има и между изучаваните предмети, вторият принцип е безплатно, като освен обучението безплатни са обедите, екскурзиите, музеите и извънкласната дейност, индивидуалност – за всяко дете се съставя индивидуален план на обучение и развитие, доверие, доброволност и практичност. Основното мото е “или трябва да подготвим децата за изпитите, или за живота, ние избираме второто”.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (6)

  1. Пропуснато е да се спомене, че истинската дуална форма, за която лелеят тези експерти е за бачкерите… които лятото на сънито трудно биха го посочили на картата.

  2. Недей така бре султанке. ДОХОДИТЕ И ДЕМОГРАФИЯТА са скачени съдове. Да не би и ти да си герберова КОВРА

  3. Като теория много добре. Как обаче на практика ще накараш нашите т.н. работодатели да отпускат средства за обучение на собствените си кадри? А пък не мога да си представя те да издържат собствени професионални училища, каквито съм виждал в Австрия. Държавата с нашите данъци трябва да осигурява фундаментално общо образование, а който иска специалисти да заделя средства за обучението им.

    1. САМО ЧЕ ТОВА Е В ИНТЕРЕС НЕ НА НАРОДА А НА КАПИТАЛА. ЩЕ ПРИНУЖДАВАТ ОБУЧАВАЩИТЕ СЕ ДА ПОДПИСВАТ 10- 15 ГОДИШНИ ДОГОВОРИ СЪС ЯКА НЕУСТОЙКА. ЕДИН ВИД ЗАРОБВАНЕ. ТОВА НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ДОПУСКА. ОБУЧЕНИЕТО ТРЯБВА ДА Е ПЛАТЕНО ОТ ДЪРЖАВАТА

      1. Напълно си прав да репликираш простото говедо ппп. Но пиши с малки букви.

  4. Ima genetic variability – demek ima umni , ima glupavi, ima ambiciozni, ima marzelivi, … ne mozhe da ima ravenstvo – neka da ne se prechi na umnite i mozheshtite, na trudoliubivite i ambicioznite. Drugite shte zhiveiat pokrai prvite. Ne sledvaite uravnilovachni sistemi , osobeno skandinavski socialisti !

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.