През Кресна по две трасета

По две трасета ще минава лот 3.2 от автомагистрала „Струма“ в района на Кресненското дефиле. Комитетът за наблюдение на строежа на аутобана гласува да се започне процедура за доклад за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта, който ще бъде приет след това.

Решенията бяха приети на днешното заседание на звеното и подкрепени от всички присъстващи експерти. Комитетът се председателства от шефа на Агенция „Пътна инфраструктура“ инженер Лазар Лазаров (виж блицинтервюто). В него влизат и експерти от министерството на транспорта, на околната среда, специалисти от строителния бранш и хора от различни неправителствени организации.

По време на обсъждането се стигна до поредната полемика с двамата представители на няколко екологични организации, свързвани с бившия директор на парк „Витоша“ Тома Белев. Петко Ковачев и Ивайло Хлебаров предложиха проектът за пореден път да бъде променен. В момента идеята е да се изгради нов еднопосочен четирилентов път на изток извън дефилето с къси тунели. След това старата отсчека през Кресненския пролом ще бъде рехабилитирана и също ще е само в една посока – към Гърция.

Според еколозите и този вариант е неприемлив. Те поставиха искането да няма никакво автомобилно движение през дефилето. Причината – така щяло да се подобри състоянието на околната среда и да бъде гарантирано опазването на защитените видове. Предложението на Ковачев и Хлебаров учуди всички експерти, тъй като именно организациите, представлявани от двамата, прокараха искането за еднопосочни пътища, като единият е извън пролома. Стигна се до спор, в който областният управител на Благоевград Бисер Михайлов припомни, че в момента дефилето е един от най-рисковите участъци с голям брой жертви на катастрофи. Отговорът на зелените беше, че за това са виновни правителството, министерствата и „Пътна полиция“, които не си вършели работата, които само искали подкупи.

В крайна сметка строителните специалисти, геолозите и представителите на държавата обединиха около проекта за двете еднопосочни отсечки и доклад за ОВОС.

Аргументите бяха, че този вариант е най-рентабилен и безопасен, тъй като старият път ще бъде ремонтиран и разширен и по него няма да има рискови изпреварвания. Новият, на изток от пролома, ще гарантира по-скоростно придвижване на автомобилите с минимален риск от катастрофи.

Бе дадена и гаранция на еколозите, че ремонтираният път през дефилето ще бъде съобразен с всички природозащитни изисквани за опазването на костенурките и гущерите.

Въпреки това те не се съгласиха и продължиха да обясняват на пътните инженери как да си вършат работата. Ковачев и Хлебаров не се трогнаха и от факта, че ако цялото движение бъде изведено извън дефилето, цената ще задмине 1 милиард лева.

 

Областният управител на Благоевград Бисер Михайлов: Отсечките ще спасяват човешки животи

„За област Благоевград проектът е изключително важен. От изграждането на магистрала „Струма“ ще има безспорни икономически ползи. Освен това ще се повиши много безопасността на движение. В дефилето става много катастрофи, при които загиват хора, а животът е безценен“, заяви пред „Труд“ областният управител на Благоевград Бисер Михайлов. Той е член на Комитета като представител на държавата.

Пред вестника консултантът към Управителния съвет на пътната агенция Николай Начев обясни, че целта на всички е една – да се намалят автомобилните произшествия през пролома, като се ремонтира участъка и се разшири.

„С колегите еколози не сме имали никога чак толкова грандиозни разногласия. Те са за начина по който да постигнем целите, които и за АПИ, и за представителите на природозащитниците, са едни и същи – да намалим инцидентите“, каза Начев.

 

Инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ, пред „Труд“: Може да сме готови до 2020 година

- Инженер Лазаров, какво се случи на заседанието на Комитета за наблюдение за строежа на магистрала „Струма“. Има ли сближаване на позициите между представителите на екологичните организации и експертите?

- Обсъдихме промените, възложени на предишния състав на звеното. В крайна сметка с мнозинство прие да е направи доклад за изготвяне на ОВОС. В момента вече е започнала  подготовката му за внасяне в Министерството на околната среда.

- Обнадежден ли сте, че страната ни ще спази срока за строежа на лот  3.2 от „Струма“?

- Абсолютно. Разбира се, след като бъде изготвен доклада по ОВОС ще има обществени обсъждания и тогава ще се разбере дали сме обнадеждени или не. Но днес (вчера- б.а.) се стигна до някакъв консенсус.

 - Притеснявате ли се от съдебни действия от страна на екологичните организации?

- Засега нямаме такива индикации.

- Можете ли да направите прогноза до кога може да бъде готови двете отсечки, които ще са еднопосочни.

- Според мен ще успеем до 2020 година да ги отворим, ако всичко върви по план.

 

Лъжите на зелените от заседанието

По време на заседанието на Комитета за наблюдение и след него представителите на еколозите се опитаха да прокарат няколко неверни твърдения, които предизвикаха недоумение у присъстващите. Ето някои от спекулациите:

1. Проектът за дълъг тунел е рентабилен и безопасен.

(Еколозите отново се опитват да прокарат идеята за 15.2-км тунел пред дефилето. Проект, който е опасен и струва 1.2 милиарда евро).

2. От Постоянния Комитета на Бернската конвенция обещали финансиране за техните идеи.

(Това звено отговаря за спазването на евродирективите за опазване на дивата природа).

3. Служителите на „Пътна полиция“ са виновни за катастрофите през дефилето. Вместо да си вършат работата, искали подкупи от нарушителите.

Коментари

Задължително поле