Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 24 юли 2019

„Нисан“ съкращава над 10 000 работни места

Испанският премиер загуби вот на доверие в парламента

Нинова: Защо „Фолксваген“ отиват в Турция? Борисов да отговори!

Израел предлага управляеми противотанкови ракети на армията ни

Красимир Ципов: Няма достатъчно време да се преработи софтуера на машините за местния вот

Съдът на ЕС подкрепя колите с десен волан

Затварят за час магистрала „Марица“ между Димитровград и Харманли утре

Бюрхан Абазов: Заразата по свинете е влязла чрез фуражи

Кристиян търсел информация за Бойко Борисов и Сотир Цацаров (обзор) Хакерът съхранявал откритите сведения в папка с име “Търсене за Бивол”

Затварят тръбата в посока София на тунел „Витиня“ утре

Мохамед в „Левски“ за 3 години

Плащаме за паркиране с мобилно приложение

Данаил Кирилов: Няма да номинирам кандидат за главен прокурор

Нови 10 млн. евро ще бъдат инвестирани в пограничния регион между България и Турция

Софийското метро става на 21 години На този ден през 1998 г. потегля първото влакче по трасе с дължина 6,4 км и 5 станции

Снимка: Архив

Днес софийското метро отбелязва 21 години от пускането в експлоатация на първия си участък между станциите „Сливница” и „Константин Величков”. На този ден през 1998 г. потегля първото влакче на столичната подземна железница по метро трасе с дължина 6,4 км и 5 станции.

Строителството на първите 5 станции започва през 1979 г., когато е направена първата копка на станция „Вардар”. Месец след това стартира строителството на „Люлин”. Следват „Западен парк” и „Сливница” през 1980 и 1983 г. Последна с първа копка е „К. Величков” през 1985 г. Строителството на метродепото започва през 1978 г. Изграждането на първите 5 станции отнема цели 19 години.
20 години след историческото първо пътуване на подземно влакче по новопостроената отсечка от 6,4 км от кв. „Люлин” до бул. „Константин Величков” столичната подземна железница има вече изградено трасе от 40 км, мрежа от две линии с 35 станции, а делът му в системата на градския транспорт достигна 34%. Докато за изграждането на първите 10 км до 2003 г. са били нужни 24 г., то за последните 10 г. са построени 30 км трасе от общо 40 км. Скоростта на изграждане на метрото скочи от първоначалните 380 м на година за периода 1979 – 2003 г. на 3,1 км. за последните 10 г. благодарение предимно на включването на обекти за финансиране от европейските фондове и с местно съфинансиране.

Откриването на Линия 2 с нови 11 станции през 2012 г. и отличната организация на движение на влаковете дадоха възможност да се намали двойно интервала на движение – от 6 на 3 минути в часовете пик по Линия 1. Броят на пътниците се увеличи значително и метрото вози вече близо 350 000 души всеки ден. Поради по-високата скорост пътниците спестяват с метрото дневно над 110 000 часа.

Освен мащабен и сложен транспортен обект, метрото е най-големият екологичен проект на столицата. Метрото доказа, че в районите, през които минава, хората са склонни да слязат от колите си и да ползват удобството и бързината на подземната железница. С изграждането на Линия 1 и Линия 2 е намален броя на автомобилите в движение в София с около 55 хил коли дневно. С построяването на Линия 3 се очаква в зоните, през които минава трасето й, трафикът да се намали с около 20 процента. Общо след реализацията на Линия 3 екологичният ефект от метрото ще достигне намаление на вредните емисии газове с около 90 хил т. на година.

Метрото е и проект, който променя значимо условията на живот на хората и качеството на градската среда. След завършване на съоръженията на подземната железница над тях се изграждат нови съвременни булеварди, а на прилежащите им територии се променя статута и се появява съвременна планировка и облик на районите.

Независимо от постигнатото през последните две десетилетия и от факта, че се превърна в една от визитните картички на София и влезе в топ 10 на най-добрите инфраструктурни проекти в Европа софийското метро не спира да се развива. В последните години изпълнението му е давано многократно за пример от ЕК. В момента се изгражда новата зелена Линия 3 с подкрепата на Европейския фонд за регионално развитие и местно съфинансиране. Строителството на етап 1 от третия метродиаметър беше първият голям български проект, одобрен за финансиране от Европейската комисия за програмния период 2014-2020 г. Близо 400 млн.евро е стойността на новите 12 километра от третата линия на метрото, заедно с 20 нови метровлака и депото в Земляне”, които се финансират по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура”.

Най-трудният централен участък от новата Линия 3 – от бул. „Владимир Вазов” до кв. „Красно село”, вече е изграден на 60% за 2 години от началото на строителството му. Той е дълъг 8 километра с 8 станции и се строи в изключително сложни геоложки и хидрогеоложки условия. Плановете са тунелопробивната машина, която изгражда тунелите в участъка, да бъде на станцията при НДК след 20 май. Досега дължината на прокопания тунел е 3 км. Машината в края на годината трябва да достигне спирката при Малък градски театър „Зад канала”.

Вторият етап от Линия 3, включващ изграждането на 4 километра и 4 станции от кв. „Красно село” през кв. „Овча купел” до Околовръстното, чието строителство започна през юни 2017 г., е изпълнен на 15%. Когато Линия 3 бъде готова в края на 2019 г., тя ще свърже две от ключовите пътни артерии в София – бул. „Владимир Вазов” и Околовръстен път с Централна гара и Летището. На това място ще има съвместна ж.п. спирка на линията София-Перник посредством метростанция до кв. „Горна баня”. С модерни влакове „Сименс” ще се возят нови 130 000 души всеки ден, а общият брой пътници на метрото ще стане близо половин милион.
Бъдещите планове на Столична община за развитието на Линия 3 и метромрежата в София включват приоритетно продължение на третия лъч от бул. „Владимир Вазов” до Ботевградско шосе с нови 3 км и 3 станции и разширение в посока кв. „Слатина” и бул. „Цариградско шосе” с трасе от 5,6 км и 6 станции, а така също и разширение на Линия 1 и Линия 2.

20-годишният юбилей от пускането в експлоатация на първия участък от Западния радиус на софийското метрото Столична община и „Метрополитен” ЕАД бе отпразнуван на 28 януари в станция „Константин Величков”, където на 28 януари 1998 г. е пристигнал първият влак на подземната железница. Да уважат празника дойдоха зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България Огнян Златев, бивши кметове и настоящи зам.-кметове, общински съветници, инвеститори, строители и граждани. В музикалната програма взеха участие популярните и обичани певци и актьори Маргарита Хранова, дует Ритон и Георги Мамалев. Водещи на тържеството бяха дългогодишният глас на софийското метро журналистката от БНТ Надя Обретенова и колегата и Драгомир Драганов. Кулминацията на тържеството беше внасянето на голямата празнична торта, която разрязаха лично зам.-министърът Ангел Попов и проф. Стоян Братоев. Пътниците, коитона 28 януари 2018 г. около 14 часа минаха през станция „Константин Величков“ не само се насладиха на вечните шлагери на обичаните певци, но и бяха почерпени с парче торта, шоколадови бонбони и минерална вода.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. ДОБРЕ ЧЕ Е ВОЖДА БОКУ, ЕЙЙЙЙЙЙЙ , СЕГА И МЕТРО НЕМАШЕ ДА ИМАТЕ , И МАГИСТРАЛКИ И ДЕЧИЦА ДАЖЕ……………….

    1. Факт. БКП 45 години строи само панелки, а метрото го строят гербаджиите, не се сещам за нищо построено през Виденовата зима и през 2-те Тройни коалиции. Комунист, това е разсипник, лентяй и идиот.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.