Училищата с нова схема

Дежурни паралелки ще могат да определят щабовете и директорите по места, обясни образователният министър Красимир Вълчев пред “Труд”

Учениците от I до IV и VII и VIII клас започват присъствено след 11 ноември

Ситуацията в София и Търговище най-критична

Учениците от седми и осми клас, както и най-малките - от първи до четвърти, да ходят на училище присъствено. Това трябва да залегне в нов алгоритъм с правила към училищата в условията на COVID-19. Планира се той да влезе в сила след 11 ноември, когато изтича заповедта, с която гимназиалният курс превключи на учене от вкъщи заради заразата.

Това обясни просветният министър Красимир Вълчев пред “Труд”.

В момента заедно със здравния министър Костадин Ангелов и социалните партньори МОН работи върху тези правила, които до края на седмицата ще стигнат до училищата и областните щабове.

“По всичко изглежда, че влошената и рискова епидемичната ситуация няма да изчезне или значително да се промени до 2-3 седмици, а много вероятно и до 2-3 месеца, независимо дали ще се затварят училищата. От мненията, които чувам, преобладават тези, че трябва да има диференциран подход за различните класове и дейности - там, където е най-неефективно или невъзможно провеждането на уроци и дейности в електронна среда, да се провеждат присъствено, като например практическото обучение. По-малко да се затварят класовете, за които е по-задължително учениците да бъдат в училище - начален етап, седми и осми клас.

Всички класове са важни, но все пак трябва да има известна приоритизация, като това не означава, че другите трябва да останат трайно вкъщи”, обясни Вълчев.

По думите му в момента има прагови стойности, които са на ниво паралелка - 20% отсъстващи ученици със симптоми, сходни с COVID-19, а на ниво училище - 15 на сто, но те не са достатъчни като указания. Има и други критерии, които трябва да се съобразят.

“Искаме да съчетаем вземането на решения на централно ниво с децентрализирани решения, в зависимост от особеностите. В момента има области, макар и малко, в които стойностите не са толкова критични, има училища, в които няма заразени учители и ученици и те искат да учат присъствено. Има съответно и области, в които ситуацията е критична. Най-критична в момента изглежда в София и Търговище”, посочи министърът.
Затова в алгоритъма ще има общи насоки за това как да се вземат решения. “Преминаването към дистанционно обучение не е задължително да важи за целия етап, може отделни класове да превключват.

Например, осми клас е по-важен за учениците в езиковите гимназии и езиковите паралелки. В професионалните гимназии практиките трябва да се провеждат присъствено и би трябвало да може да се вземат решения за частично присъствен процес и реорганизация. Възможни са и варианти да се редуват паралелки или класове. Разбира се, остава и възможността отделни училища да преминават на дистанционно обучение”, уточни Вълчев по повод предложението на учители да има “дежурни” паралелки, които да се редуват да ходят на училище.

Към днешна дата съм дал разрешение на 25 училища да провеждат обучение в прогимназиален етап електронна среда и на 4 в начален етап. Със закона беше дадена възможност и на отделни ученици са преминат на електронно обучение от разстояние.

По думите на Вълчев ситуацията се обсъжда със социалните партньори, но е факт, че има уплаха сред учителите и настроения за преминаване в електронна среда. Не малко обаче са и гласовете, че не трябва да се затварят всички гимназии.

Министър Вълчев:

Не можем да оставим децата вкъщи с месеци

Министър Красимир Вълчев, който е в изолация и очаква резултата от PCR теста след контакт със заразен, отново подчерта, че централно затваряне на училищата не се предвижда.

Не можем да оставим толкова дълго вкъщи учениците, дори да става въпрос само за един клас или един етап на обучение. Продължителното стоене вкъщи води до десоциализация, психическо напрежение, дезангажираност с ученето и понижена физическа активност. Да, чух мнението, че е по-добре да затворим училищата за 2-3 седмици, за да спасим цялостната ситуация и за да не затваряме за по-дълго време след това, но за съжаление вирусът няма да изчезне толкова лесно и би било наивно да стъпим на това допускане.

Засега

Детските градини няма да се затварят

Вероятно приоритетно в клас ще се върнат учениците от начален етап, като и тези от седми и осми клас да ходят на училище.

Към момента не се обсъждат варианти и решения за затваряне на детските градини. Единствената новост е подписаната от министър Вълчев промяна в Наредбата за предучилищното образование, която дава възможност при решение на областния щаб да се разрешава отсъствия на децата в задължителна предучилищна възраст.

Така временно родителите ще решават дали децата да ходят на детска градина и това да не води до санкции за тях.

Във Варна:

Учениците под карантина в пъти повече от учителите

Чакат средства за служебни лаптопи

Лилия Христова

Даниела Фархи
ТРУД, Варна

Поставените под карантина заради COVID-19 ученици във Варна са в пъти повече от учителите. Това съобщи на онлайн заседание на комисията “Наука и образование” към местния парламент Лилия Христова, шеф на ресорната общинската дирекция.

По нейни данни до 11 ч в понеделник са били 46 изолирани преподаватели, 90% от които са контактни. От клас заради COVID-19 са отсъствали и 293 ученици. 93 от тях са диагностицирани с коронавирус, а останалите са контактни.

“Ситуацията е твърде динамична. През деня бройката се увеличи с още трима учители, трима души от непедагогическия персонал и 29 ученици”, допълни Христова. По думите ѝ най-малко са заразените възпитаници на детските градини, като повечето от тях нямат симптоми.

Училищата в общината са готови за работа в електронна среда, заяви Христова и допълни, че предстои те да получат средства от МОН за купуване на преносими устройства за учители и ученици.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения