Фарс за над милиард лева

Неизпълнението на договора по строителството ще тегне върху нас, данъкоплатците

Скандалът с непостроения тунел „Железница” на автомагистрала „Струма” се разрази и като криминален, а и като политически жанр. Безпрецедентно разпиляване и изчезване на тръжна документация спря обществената поръчка за 250 милиона лева. Служебният министър Спас Попниколов, който сам е бил оценител в същата процедура, предупреди, че ще се наложи да се връщат парите не само за този лот, а и за цялата автомагистрала.

Точно 739 245 318 лв., както пише в сключения на 25 септември 2015 г. договор между Управляващия орган на оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” и несъществуващата вече Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти”. Закриват я на 15 април 2016 г. и правоприемник й става Агенцията „Пътна инфраструктура”. Затова в АПИ носят отговорност, че въпреки камерите оттам са изчезнали папки и оферти. Крайният срок за изпълнение на всички лотове по „Струма” трябвало да бъде 31 декември 2022 г., сигнализират от асоциация „Прозрачност без граници”.

Времето няма да стигне за 4,5-километровия тунел, който трябваше да бъде готов за 1400 дни, като се предвидят още 150 дни възложителят да въведе избрания изпълнител в обекта, после проектиране, строителство, още 270 дни за одобрение от възложителя на свършената работа и още 365 дни за съобщаване за дефекти.

Или общо 2150 дни от момента, в който бъде избран изпълнител.
А само 2090 дни остават от днес до края на 2022 г. и няма избран изпълнител. Няма и процедура, по която да го излъчат.

Дамоклевият меч
да трябва да се връщат 740 милиона лева без неустойките виси не само над главата на министър Попниколов. А и над нашите!

Законодателят не предвижда администрацията и виновниците да си плащат за грешките и за забавянето, а прехвърля неизпълнението на договора върху всички нас, данъкоплатците. Защо политиците не коментираха, че вече дължим към един милиард лева с неустойките? Друг източник твърди, че за лотове на магистрала „Струма” досега били платени 680 милиона евро.

Спряната процедура обаче ни засяга и по още един начин.

Години занапред ние, българите, ще пъплим в задръстени, прашни и тесни пътища към Кулата и Промахон. До Гърция ще продължаваме да пътуваме мъчително и с часове наред вместо като по основен национален и общоевропейски коридор. Не е ли унизително, че за пореден път, и то в големи размери, сме употребени като данъкоплатци и избиратели да носим щетите от лошо управление и от зле контролирана администрация?

Защо черната
кутия на инфраструктурните проекти е криминален сюжет?

Скандално е, досега не съм чувал да изчезват документи от комисия и да се разнасят насам-нататък, коментира Асен Антов, бивш изпълнителен директор на Националната компания „Стратегически инфраструктури проекти”. Влязохме в невиждана патова ситуация, която показва, че няма никакъв контрол. Изчезнали са части от оферти. Как са го установили? Някой е влязъл, взел е нещо, ама това разграден двор ли е? Направили са някаква натурална издънка, защото добре знаеха, и особено министър Попниколов, че процедурата не бива да се прекратява и да се бави. Как да повярват фирмите, които преди година са подали оферти, че администрацията не е опазила тръжните им документи? Чакайте, това не е процедура за семки и бонбонки, а за 250 милиона лева!

Останалите мотиви за отменянето на обществената поръчка според Антов са несериозни. Смешно било агенцията да се страхува, че някой дава гаранция в евро, а не в левове.

Участниците в търга обаче имат право да потърсят обезщетение по съдебен път.

Петчленна комисия в Агенцията „Пътна инфраструктура” е отворила 17-те оферти през август 2016 г. и оттогава до март 2017-а само е трябвало да ги охранява.

На 8 март 2017 г. председателката на комисията Мина Кабакчиева праща писмо до 17-те кандидати в откритата процедура за проектиране и строителство на тунела „Железница”, е видно от сайта на АПИ. Кабакчиева запознава кандидатите с протокол с 28 страници за установените несъответствия с критериите за подбор на документи. Само 2 от 17-те обединения са спазили всички изисквания. Даден е срок 5 работни дни на останалите претенденти да се поправят.

Следствието ще установява дали тогава някои от комисията са се втурнали да помагат в оправянето на техническите несъвършенства. Случайно или не, но точно в края на март лъсва липсата на цял свитък от офертата именно на единия от двамата „изрядни” кандидати. Кога, защо и какви още папки от тръжната документация са разнасяни и къде?

Криминалният екшън смачква бездруго крехката репутация, че обществените поръчки се възлагат без корупционни практики. Щетата върху доверието ще носи занапред и още по-тежки последствия. Дали потенциалните изпълнители, наши или чужди, няма да се разколебаят да участват пак в надпревара, от която досега пият само студена вода?

Наред с това чиновници в АПИ и в МРРБ се боят от неизбежни финансови корекции. При строителството на автомагистрала „Хемус” например се наложило възложителят да плати глоби за установените от съда нарушения в тръжната процедура. В страха, че ще има санкции и неустойки, прекратяването на обществената поръчка изглежда по-малкото зло.

– Представете си как една корекция от 25% би се отразила при поръчка за 250 милиона, плюс това възложителят още през 2016 г. е казал, че цената не е пределна, тя може да се качи и над 300 милиона лева – пресмята Биляна Йорданова, началник-отдел в агенцията. Йорданова е посочена като лице за контакт и в процедурата за тунела на автомагистрала „Струма”: – Ние в случая сме само правоприемник на възложителя, но вече има практика съдът да налага финансови корекции на възложителя, и то за грешки, които изглеждат дребни, но се отразяват със страхотно голяма финансова стойност накрая при проверка на процедурата. Практиката показа, че колкото и да ги обжалваме, наказанията за нарушенията се налагат, а това означава връщане на пари. Затова по-добре да спрем поръчката и да откажем да възлагаме, вместо да губим пари.

Политическата авантюра

Авантюра според експертите е да се напише само за два месеца нова обществена поръчка. Току-що отменената е готвена доста по-дълго. Теренът около бъдещия тунел изисква обстойни геоложки проучвания. Междувременно в сила влезе новият Закон за обществените поръчки. Министър Попниколов се зарече до два месеца да обяви нова процедура, но е невероятно два месеца да стигнат и за качествен регламент, и за зелена светлина по политическа линия.

Плюс това приоритетите на Попниколов и на премиера фатално се разминават. Министър-председателят Огнян Герджиков ясно заяви, че обществените поръчки в транспортната инфраструктура са извън мандата на служебния кабинет. И точка!

При благоприятно развитие на преговорите за съставяне на следващо правителство дори няма време за оставки, с каквито всеки кабинет би бил санкциониран за криминално-политическия фарс с тунела „Железница” и за нечувания срив на доверие в обществените поръчки.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. ПРОКУРАТУРАТА ТРЯБВА ДА ПОДХВАНЕ ПОПНИКОЛОВ И ОЩЕ НЕКАЛЦИНА И ТЕ ЩЕ ИЗПЕЯТ ВСИЧКО КАТО ПО НОТИ .ТОВА НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ ОСТАВЕНО БЕЗ ПОДСЛЕДСТВИЯ , ЗАЩОТО НИЕ НЕ СМЕ ИДИОТИ .КРАДЦИТЕ НА ДОКУМЕНТАЦИЯТА СА ЯТАЦИ НА УЧАСТНИЦ;И В ТЪРГА , КОИТО НЯМАТ ШАНС ДА СПЕЧЕЛЯТ!!!!!!!- ПРОСЛЕДЕТЕ ПРИНЦИПА ” КОЙ ИМА ПОЛЗА “?????

  2. Червената партия с логото с роза дестабилизира цялата държава с циркове. Така ще е докато съществува. Последният и фарс беше за над 1,3 млд. лева за гьола в Белене. С терористи не трябва да се преговаря.

  3. Извикайте китайците,те ще се справят.Неведнъж са го доказвали.

  4. Мам.. му комунистическа,писна ми.До кога българите ще изтеглят грешната пръчка при положение че се вижда вярната.Народееееее

  5. А сега не е ли тероризъм това, че с 50 хиляди човека, толкова колкото един град като Враца населението на България намалява годишно. Та след като изчезваме като нация, за кого ги правим тия магистрали!?

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.