Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев пред „Труд“: Да преименуват Гражданската отговорност на Финансова инквизиция

Абсурдно е неодушевен предмет като колата да носи права и задължения на човек

Проектонаредбата, с която по системата „Бонус-малус“ ще се раздават на шофьорите поощрения и наказания, предизвика бурен обществен дебат. „Усещам в нея духа на средновековната инквизиция“, заяви по БНР авторитетният експерт по пътна безопасност Алекси Стратиев. Дали се шегува? „И да, и не - уточни той пред „Труд“. - Факт е, че Светата инквизиция е създадена, за да измъчва всякакви хора физически. А наредбата за застрахователните премии е подготвена така, че да инквизира хората финансово.“

- Одушевяват с наредба старата ти кола и те карат да плащаш по-скъпа застраховка, защото тая кола, преди да стане твоя, е била на някой, който я карал пиян, минавал на червено и блъснал на зебрата бабичка? Това ли е, г-н Стратиев, системата „Бонус - малус“ в български вариант?

- Така изглежда. Думи нямам. Занимавал съм се със законотворчество и знам, че когато много искаш нещо да се случи, вмъкваш в текста нещо друго - абсурдно, което хората да критикуват. То отпада, но покрай него това, което много искаш, минава незабелязано. Струва ми се, че има такъв момент в този проект за наредба, подготвен от Комисията за финансов надзор. Тя определя прилагането на „бонус-малус“ при изчисляване на застрахователната премия за всеки водач на МПС, който сключва задължителната застраховка „Гражданска отговорност“. Абсурдите в нея ще бъдат задраскани, предполагам. Но докато те се коментират, никой не говори за това, че наредбата добавя към субекта, който плаща застраховка на колата, още два.

- Не ви разбрах?

- Досега собственикът на колата плащаше „Гражданска отговорност“. А отсега нататък, по новата наредба, ще плаща не само собственикът, а и ползвателят, и този, който в момента я кара. Аз съм платил „Гражданска“ на моята кола и всеки от моето семейство може да я кара. Ако наредбата влезе в сила обаче, синовете ми ще трябва също да платят застраховка, за да ползват колата на баща си. А ако решат да я дадат на приятел, той също трябва да има „Гражданска“. Това минава тихомълком засега, а то засяга огромен кръг от лица по начин, много изгоден за застрахователите.

- Застрахователите ни уверяват, че системата „Бонус-малус“ е идеална. И ако ни изглежда малоумна, то е защото сме нетърпеливи. Трябвало да потърпим, докато спънките се изгладят. За инквизиция и дума не става.

- Системата „Бонус-малус“ наистина е добра. Тя се прилага по различни начини в различните държави, подпомага безопасността на движението и намалява на нарушенията чрез финансови стимули за водачите. В някои страни застраховките вървят към колата, другаде - към лицата, които я управляват. У нас се получава смесен вариант.

- Сложна е системата у нас... И в Американската автомобилна асоциация, като четат наредбата, недоумяват кой е носителят на застраховката - шофьорът, собственикът на колата, или самата тя?

- Няма нищо сложно в самата система. У нас тя трябваше да се приложи още преди 10 г., когато застрахователите имаха център, в който събираха всички щети, нанесени на превозните средства. Елементарно беше да се каже: това МПС има щета за 10000 лв. за тази година, значи за следващата ще се увеличи застраховката на собственика с 10%. Това е то „Бонус-малус“. Застрахователят т.г. е платил за щета, които клиентът е нанесъл и е нормално догодина да му поиска повече пари.

- Нормално е и в новата наредба има нови идеи, нали?

- Някои от тях са изумителни. Например, при кражба на автомобил да ти начисляват точки „малус“. И при „умишлено увреждане“ на колата.

- Какво „умишлено увреждане“?

- Нямам представа. В Закона за движение по пътищата няма умишлени деяния. Упоменатите в него деяния са непредпазливи, дори и да има пострадал. Защото в общия случай никой не иска с колата си да блъсне друга и да убие някой. Кражбата и умишленото убийство са в Наказателния кодекс, те не са свързани с безопасността на движението. А изведнъж се появяват в наредбата. Като е тъй, защо не включат всички престъпления в нея - и домовите кражби, и грабежите? И друго питам аз: защо общините и държавата са освободени от утежнените плащания на „Гражданска“?

- Защо? Нали на пътя всички сме равни?

- Държавните и общинските превозни средства са освободени от данъци. Има логика в това. За тях са вадени пари от бюджета, безсмислено е пак от тях да се вкарват в него. Но по каква логика те остават незасегнати в наредбата? Нима нямат връзка с безопасността на движението? Нима не правят катастрофи, в които гинат хора?

- Нима пияният шофьор на автобус е по-малко опасен от пияния с вехтото фиатче?

- Разбира се, че и двамата са опасни и трябва стимулите им да са равни. Нали идеята на „Гражданската отговорност“ е да се пази живота на хората, а не да им се вземат парите? Ако е иначе, да преименуват Гражданска отговорност на Финансова инквизиция! Стигаш бързо до 400% малус, защото си си купил стара кола, с която някой друг е извършвал нарушения. А по обратния път до бонуса, вървиш с години... На какво прилича това?... И е редно, колкото са процентите за малус, толкова да са за бонус. А не застраховката да се вдига до 400%, а да пада до 25%.

- А редно ли е да се перат биографиите на шофьори убийци? С тая наредба застраховката се начислява начисто - все едно дали имаш златен талон, или си убил по-рано трима пешеходци.

- Златният талон и сега не облекчава застраховката. Облекчава наказанието на водачите при нарушение - пак дължат глоба, но не им се отнемат точки. Абсурдно е обаче неодушевен предмет, като колата, да носи на новия си собственик права и задължения. Абсурдно е твоите нарушения - минал си на червено, сгазил си жена на зебра, да се трупат върху друг човек.

- Един приятел пита: къде да си извадя свидетелство за съдимост на автомобила?

- Ха-ха... не сдържах смеха си, простете. Колата не е съдена, естествено. В наредбата е описана следната процедура: купувачът на кола да иде да направи справка в МВР - дали е катастрофирала, после да иде при застрахователите, а ако не е доволен от бонуса или малуса, който получава, да иде в КФН да обжалва. Но да плати застраховката преди всичко това.

- Всичко е в интерес на гражданина, ако правилно ви разбрах. Особено, ако гражданинът има застрахователна компания.

- Така е.

- Чух ви да казвате, че е правилно да вдигнат данъците на старите коли, каквато е и вашата, както виждам.

- Правилно е.

- А не е ли парадоксално? Тия, които нямат пари за нова кола, повече да плащат.

- При определяне на данъка сега се отчитат коефициенти - за мощност, възраст и др. Ако ние с вас имаме коли от една марка, но вашата е нова, а моята стара, вие плащате 230 лв. примерно, а аз 20-30. Сега добавят нов коефициент, екологичен - за вредните емисии на колите. С него за новите коли данъкът ще падне, а при старите ще се вдигне, но с дребна сума.

- Добре, вие ще плащате 10 лв. повече за старата си кола. Но в резултат ще се прочисти въздуха на България? Софиянци дишат най-мръсния въздух в ЕС. Ще се промени ли това?

- Няма да се промени нищо съществено. Но правим първа крачка към промяна. Много хора имат възможност да си сменят колата, но ползват старата, защото плащат по-нисък данък, не се боят да я одраскат и т.н. И защото коефициентът да данъка им се променя през 5 г. Ако се увеличаваше всяка година с 1-2%, щяха да търсят начин да си купят по-нова кола.

- А който няма пари за това?

- Ами няма да има кола. Това да имаш кола и да си безопасен за себе си и останалите, изисква разходи - за смяна на гуми, масло, антифриз. Данъкът е най-малкият разход за стария автомобил. Обаче държавата, която прибира данъците, трябва да осигури обществен транспорт. Сега у нас има места, до които не можеш да се предвижиш без кола.

- На чия страна сте в спора да има ли таван на обезщетенията за пострадали в катастрофи?

- Не може да се фиксира таван. Ако аз загина в катастрофа - за какво им е обезщетение на моите деца? Те работят, имат жилища, издържат си децата. Но ако загине млад шофьор и остави сираци, обезщетението трябва да е голямо, за да покрие всичко, което бащата би им дал - храна, дрехи, образование. Това са измерими неща, за разлика от мъките и страданията. Не знам защо съдът реши така - след като ние сме приятели, ако аз умра в катастрофа, на вас да ви платят застрахователите, че страдате.

- Как е в държави като Франция и Германия?

- Там има таван, но обезщетенията са големи. Шестцифрени. В евра.

- Чувал ли сте за адвокатите гробари, които плащат на КАТ, научават първи за убийствените катастрофи и вземат процент от застраховките на майките в траур?

- Да, застрахователите разказват това. Но и между тях има гробари. И те търсят пострадалите, както и адвокатите. Търсят ги да им платят, докато са в шок и в нужда от пари - за погребение, за лечение на ранени. Дават на бедни хора по 5000 лв. - това за тях са много пари, те ги вземат веднага, а не след 2-3 г., подписват се и после не претендират. Адвокатите гробари от една асоциация са цяла мрежа в страната. До телефона им за безплатни съвети е телефонът на КАТ. Явно имат контакти и достъп до информация. Не е вярно, че взимат 80% от застраховката на пострадалите, но под 20% не падат.

- Новата Държавна агенция за безопасност на движението с нейните 39 чиновници ще ни отърве ли от катастрофите?

- Ще намали с 39 бройки безработицата. Дадени са й права на Министерски съвет и отгоре. Базираните в София 39 човека ще извършват и научно-изследователска дейност, ще изследват местопроизшествия, което по закон се прави по местоизвършване от следствени органи.

- Ще наемат експерти.

- Да, за 30 000 лв. А откъде ще ги вземат? Експертите са рядкост, ако не бяха, щяха да са другояче нещата. През 90-те имаше една Централна комисия по безопасност на движението с права като на новата агенция. По нейно време в катастрофи загиваха 1500 души годишно. Закриха я, създадоха Държавна комисия по безопасност на движението, пак в МС, начело с министъра на МВР. Тя остава, само че ще се ръководи от новата агенция. В нея участват 10 зам.- министри. Тя вършеше добра работа, когато министър беше Цветанов и загиналите намаляха до 600 годишно, като през 60-те. И пак би могла да работи добре, но МС избра да намери работа на още 39 човека.

- И въпросът „Кво праим ся?“ си остава актуален?

- Да, защото е занемарено видеонаблюдението у нас. В другите държави изградиха системи от камери и радари, които наблюдават движението и повишават дисциплината на водачите. В България не се случва това. Преди 10 г. взехме 25 стационарни камери и дотам.

- Нали купуват мобилни камери?

- Да. Но за всяка мобилна камера трябва автомобил с полицаи. Те излизат в отпуск, имат друга работа и камерите им работят по 2-3 часа, а не 24 часа, като стационарните.

- Стационарните шофьорите ги знаят и подминат ли ги, карат през просото пак...

- Знаят ги, защото са 25. А ни трябват 400 за цяла България. Казаха ни го във Франция, която е покрита с камери.

- Лесно е да се каже. Откъде пари за тях?

- Първите 25 ги купихме за 800 000 лв. Те за година се изплатиха с глобите от снимките. Да, стационарните струват 2 пъти повече, но като добавим към мобилните и полицейския автомобил с поддръжката, те излизат 20 пъти по-скъпи. Друг въпрос е, че по селата не минава с месеци полицейска кола. А другаде полицаите, като им се струпа работа, вдигат разрешената скорост от 80 на 120 км/ч и отчитат, че нарушения няма.

- И полицаите са дефицит у нас. Как да преглеждат милионите снимки от камерите?

- В Рейн всички нарушения се наблюдават в една зала от 17 полицаи, а от глобите Франция печели годишно 3,5 млрд. Машина вади снимката, разчита номера на автомобила, вади собственика, разпечатва адреса му и бланка глоба, а частна фирма я пакетира в писмо до него. Полицаите разглеждат само снимките с проблеми - ако номерът е мръсен и не се чете. И нашите машини са такива. Но у нас задължително полицаите преглеждат всяка снимка.

- За да не глобят някой, който не трябва, сигурно.

- И това го има. И друго. Имам усещането, че у нас някой иска полицията да дебне хората. Друга тема е защо.

Нашият гост

Алекси Стратиев е роден през 1953 г. в София. Завършил е Академията на МВР (1980) и право в СУ “Св. Кл. Охридски” (1986). Пораснал в йерархията на органите за ред и сигурност от младши автоконтрольор до началник на КАТ (2004-2009) и зам. директор на полицията по контрола на движението (2009-2011). Сега е сред най-уважаваните експерти по пътна безопасност у нас.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта