За да се правят коли в България има 3 условия

Набелязват терени, които са подходящи за инвестицията, избират между няколко града

Има три условия, които трябва да бъдат изпълнени, преди в България да дойде инвеститор, който да сглобява цели автомобили. Това заяви за “Труд” изпълнителният директор на Аутомотив Клъстер България арх. Любомир Станиславов. От 5 години работим за привличането на инвеститор, който да прави цели автомобили в страната като се водят преговори с всички компании производители, продължи той. Някои от тях имат интерес към България, а плановете на други не са свързани с Европа. България обаче има капацитет да привлече 2-3 производителя, заяви Станиславов.

Първото условие за да се случи това, е да се намери достатъчно голям терен. За голямо производство се изисква огромен терен и от една година се работи по този въпрос, каза Любомир Станиславов. Например при последната инвестиция в завод за автомобили в Източна Европа – на Jaguar Land Rover в Словения, предприятието е направено върху терен от 8500 декара, което е повече от бившия комбинат Кремиковци. Освен терен, за такава голяма инвестиция е необходима и инфраструктура и логистика. На тези условия отговаря Индустриален и логистичен парк Бургас, но също така и Видин, Русе, София, Стара Загора и Пловдив, стана ясно от думите на Любомир Станиславов. Като всеки град има своите предимства. Например във Видин беше открит филиал на Русенския университет, което ще осигури работна ръка за едно бъдещо производство, а освен това три германски компании вече са направили малки инвестиции в града и разкриват работни места. В Пловдив има много чуждестранни инвеститори, но вече трудно се намира работна ръка.

Второто условие, което трябва да бъде изпълнено, за да дойде инвеститор, който да сглобява цели автомобили, са държавните стимули, които ще бъдат предложени. Всеки голям инвеститор, който ще разкрие много работни места, иска различни стимули, обясни Станиславов. Доскоро тази тема беше табу у нас, но това вече се промени. Конкуренцията със страните от региона обаче е огромна, защото някои дават чудовищни стимули за да привлекат чуждестранни инвеститори.

Третото необходимо условие е наличието на работна ръка, като тук има проблеми във всички райони на страната, с изключение на София. В заводите на Mercedes и на Audi в Унгария например работят по 5-10 хил. души. А заедно с обслужващата сфера, реално създадените работни места от тези инвестиции са двойно повече, обясни Станиславов. По този въпрос се работи заедно с Министерството на образованието за развитието на дуалното обучение.

Производство

Германската Leoni отваря завод в

Плевен

Eдин oт вoдeщитe пpoизвoдитeли нa кaбeли и кaбeлни cиcтeми зa aвтoмoбили в Eвpoпa - гepмaнcкaтa Lеоni, щe cтpoи пpoизвoдcтвeнa бaзa в Плeвeн, каза за “Труд” изпълнителният директор на Аутомотив Клъстер България арх. Любомир Станиславов. Paбoтaтa пo зaвoдa тpябвa дa зaпoчнe пpeз настоящата гoдинa. От тази инвестиция може да бъдат разкрити 5-6 хил. работни места, които след година да достигнат 9-10 хил., заяви Станиславов. Kъм мoмeнтa кoмпaниятa имa бaзи в 31 дъpжaви, a paбoтeщитe зa нeя ca нaд 82 xил. дyши. Ocнoвнитe й клиeнти ca eвpoпeйcки пpoизвoдитeли нa aвтoмoбили. Пpoдaжбитe нa Lеоni зa 2016 г. възлизaт нa 4,431 млpд. eвpo, a пeчaлбaтa пpeди oблaгaнe е 78 млн. eвpo. Инвестицията на компанията в Плевен ще бъде между 30 млн. и 48 млн. евро.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика