1,3 млрд. лв. от тол таксите изтичат безкронтролно към "Капш"

Със 100 по-малко ще бъдат рамките по пътищата.

Австрийският консорциум е на път да прецака държавата

Анекс позволява на „Капш” да направи по-малко разходи, без да връща пари

Чуждата фирма не предоставя достъп на Агенция „Пътна инфраструктура” до системата

Една фирма получава право да разпространява винетки и тол такси

Тестовете ще стартират със 100 рамки при поне 300 необходими

Австрийският консорциум „Капш” е на път да стане абсолютен монополист в събиране на тол таксите, научи „Труд”. В края на миналата година Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) подписа договор за 150 млн. лв. със скандалната в Европа и ЮАР компания, но сега става ясно, че едва ли ще може да контролира работата на чужден­ците.

Парите от пътните такси, включително и от тол таксите, са основно перо в бюджета на всяка държава, но страната ни може да се лиши от част от прогнозната сума от 1,3 млрд. лв. на година. Според хора от бранша и досега „Капш” не са предоставили на АПИ достъп до системата, въпреки че българската държава е собственик. А без този достъп, няма контрол колко и какви такси се събират и отчитат.

Първа за проблема надигна глас фирма „Телетол”, която има договор за участие в разпространението на продукта - тол такси и електронни винетки. Тя разработила мобилно приложение и след половин година ходене по мъките, сключила заветния контракт. Само че не за дълго. Договорът бил прекратен поради оперативна несъвместимост, без системата да е изпробвана по причина, че няма достъп, какъвто АПИ трябва да й предостави. Друга фирма, вероятно близка до „Капш” - „Интелигентни трафик системи”, обаче успяла да получи договор и в момента е монополист на разпространението на продукта в търговската мрежа.

Начело на фирмата, която още от 2012 г. имала договор с „Капш”, стои Станислава Арнаудова - близка с един от бившите председатели на СДС. Той активно взимал участие в бизнеса и ходел постоянно в АПИ, за да наглежда как вървят нещата. Фирмата е имала изпреварваща информация и е сключила договор с АПИ предварително, един ден преди агенцията да публикува предложение за участие на всички желаещи на страницата си в интернет.

На 19 декември 2018 г. от АПИ приемат правилата за участие, ден по-рано обаче „Интелигентни трафик системи” вече има договор и за един ден те успели да предоставят цялата документация. За краткия срок от няколко часа УС на АПИ се събрал, взел е решение и е подписал договора. Той вече трудно може да бъде прекратен, защото ще настане хаос и шофьорите ще останат без винетки и без тол такси, твърдят специалисти.

Така „Капш” е на път да постави държавата на колене и е много възможно да поиска и да стане притежател на българската тол система. Целта на австрийците е да станат оператор и да вземат тол бизнеса на концесия от държавата, подозират от „Телетол”. Основание за това им дава и писмо от април, в което председателят на УС на пътната агенция Георги Терзийски обещава, че ще предостави всички права на системата на австрийците от „Капш”, въпреки че това не фигурира в договора, според който оператор е българската държава.

Експерти от регионалното министерство обаче са категорични, че тол системата е държавна и няма и не може да има друг оператор. След като писмото става публично, Георги Терзийски си е подал оставката, която не е била приета. В момента той е в болнични и не бе открит за коментар.

 

Мартин Димитров, управител на „Телетол”:

Пътната агенция няма достъп до системата

Ще си търсим правата в съда

- Какъв е продуктът, който сте разработили и искате да разпространявате?

- Това е мобилно приложение, с което искаме да продаваме електронни винeтки и тол такси. Чрез него ще могат да се редактират винетките, ако човек сбърка и няма да се налага да плаща два пъти за една и съща услуга. Ние получихме правото да го правим, но големият проблем, който ни създаде АПИ, беше отказът да се свържем със системата. Агенцията искаше да запази просто монополиста. А иначе имаме договор и можем да продаваме, но без тази връзка е невъзможно да го направим.

- Договорът ви прекратен ли е?

- От агенцията излязоха със съобщение, че договорът е прекратен, но АПИ не ни дава решение на Управителния съвет за това. Ние в момента се опитваме да разберем дали наистина е прекратен и ще си търсим правата по съдебен ред и ще сезираме прокуратурата. В закона има точки, по които един договор може да бъде прекратен и те са свързани с неплащания.

- Какво ще стане, ако все пак не ви дадат достъп до системата?

- АПИ в момента се опитват да кажат, че са ни дали достъп, но ние не сме успели да се свържем. Това е лъжа, ние правихме десетки опити да получим достъп, но той ни беше отказан. Накрая ще поканим медиите и представители от Европейската комисия, които да присъстват на даването на такъв достъп към системата и те ще се уверят, че самата АПИ няма достъп до собствената си система. Ще се борим, защото смятаме, че пазарът заслужава да има добри продукти, които дават възможност на потребителите да имат и нови услуги. Ние, като хора, които разбираме технически от системата, смятаме, че в момента се подготвя едно мащабно крадене на пари от бюджета от частна фирма. Приходите от тази дейност за държавата са 1 млрд. 300 млн. лева и това са парите за българските пътища. И ако те са изложени на риск, това означава, че има опасност за цялата пътна инфраструктура.

 

Скандален анекс обогатява австрийците

Прибират милиони за несвършена работа

Тол системата у нас стартира тестово на 16 август, съобщи регионалният зам.-министър Николай Нанков. Три месеца преди това обаче „Капш” и държавата сключили странен анекс към договора. Според него цената, която фирмата трябва да получи от държавата, остава същата - 150 милиона лева, но голяма част от задълженията и дейностите й отпадат, а други са изменени. Няма да бъдат преоборудвани 125 от 320 съществуващи рамки, но фирмата ще си получи парите. По договор трябва да бъдат изградени и нови 100 рамки. Месец и половина пред старта има само 65 работещи рамки. „Капш” са освободени и от задължението да поставят над 200 км оптични кабели до десетте най-натоварени гранични пункта в страната. Само от нея фирмата ще си спести разходи за над 20 млн. лв. Предвидените 30 офиса на границата, на които е трябвало да се санкционират неплатили водачи, излизащи от страната, ще бъдат само седем според анекса.

 

Валят оставки на министри

Разследват австрийците в Чехия и ЮАР

Вече няколко държави са брали ядове с фирма „Капш”. В началото на април 2019 министърът на транспорта на Чехия подава оставка, след като спецполицаи влизат в офисите на „Капш” в Прага и прибират документи и компютри. Претърсването е вследствие на разследване за корупция по високите етажи от антимонополния орган на Чехия във връзка с действия на автрийската фирма за придобиване на права да оперира тол системата в страната. Главният изпълнителен директор на „Капш” - Карел Феикс, и директорът на Комисията за защита на конкуренцията Питър Рафаж са обвинени в опит да манипулират обществена поръчка и да оперират системата за електронно пътно таксуване в Чехия.

През 2016 г. „Капш” са обвинени и от правителството на Южна Африка за присвояване на 70% от държавния бюджет за пътища в страната, което води до протести и оставка на министъра на транспорта. За 2017 г. ЮАР отчита над 300 млн. евро загуби от неплатени такси. Оказало, че това е единственото място в света, където услугата по събиране на такси се оказала по-скъпа от самите тях.

 

ГЕРБ внася промени в закона

Отлагат „печатницата за пари” до 1 март 2020 г.

Тол таксите ще започнат да се събират от 1 март догодина. Това предвиждат промени в Закона за пътищата, внесени от шестима депутати от ГЕРБ, съобщи Александър Ненков, който е един от вносителите.

Плащането на тол таксите трябваше става след 16 август, когато се пусне тол система по пътищата в страната. Сега обаче се прави разделяне на търговската и техническата част на системата. На 16 август ще започне работа само техническата, а търговската - на 1 март догодина.

Миналата седмица премиерът Бойко Борисов нарече тол системата „печатница за пари”, но засега печатането се отлага.

„Това е краен срок. Плащанията може да тръгнат и преди него, ако системата е на добро ниво и се постигне по-бързо необходимият компромис за тарифите и обхвата”, подчерта Ненков. Той обясни, че през тези 6 месеца и половина правителството, превозвачите и всички заинтересовани ще преговарят за таксите и кои пътища ще бъдат включени в системата. През това време самите превозвачи ще продължат да карат с електронни винетки, както досега, но ще им се изчислява и тол таксата и така ще добият реална представа какви суми трябва да плащат, колко ще се оскъпи услугата им, какви да са цените на билетите за автобус, или на курс на камион от София до Варна и т.н.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Разследване