150 електронни услуги пуска Столична община

До 2 години Столична община минава изцяло на електронни поръчки.

От 2020 г. при продажба и покупка на имот общината автоматично ще получава данните и ще спести подаването на над 65 000 декларации

Брой автобуси според чакащите на спирката

Столичната община предоставя 150 електронни услуги, които ще спестят чакането пред гишетата. Това съобщи във вторник кметът на София Йорданка Фандъкова. От общината в момента предоставят 50 услуги, през следващите 2 години те ще се увеличат с още 100. Промените са част от стратегията за дигиталната трансформация на София. Тя се фокусира върху четири приоритетни области - транспорт, е-управление, комунални услуги, IT система. Подписан е договор за безвъзмездно сътрудничество с Европейската инвестиционна банка, която ще помогне да бъдат разработени проектите за 8 конкретни дейности, които са заложени в стратегията. Отделно от това ще бъдат заделени и 2 млн. от бюджета на общината за дигитализация, обясни Фандъкова.

Кметът даде като пример за модернизация на електронна система информационната система за детските градини и ясли, с която през тази година са спестени на гражданите седем документа, които бяха нужни за записване и които общината издаваше.

В момента на гишета се чака за удостоверения за дължими данъци, както и за платени налози и други. В бъдещите две години всичко това ще се върши онлайн.

По думите на Фандъкова за София дигитализацията е и инструмент за икономическо развитие и стимулиране на иновационната среда. “Щастливи сме, че София вече е на второ място сред десетте най-бързо развиващи се техологични центрове в Европа. IT секторът става част от визитната картичка на София”, посочи Фандъкова. Тя припомни, че до септември тази година в София стартираха седем проекта от сферата на дигитализацията и информационните технологии за общо 97 млн. долара. За пет години ръстът на софтуерния сектор е 20 процента. София е и един от първите осем града, в които ще се намират първите европейски суперкомпютри, каза още столичният кмет.

Столичната община е първата, която е изградила връзки с регистрите на КАТ и НАП, а вече тестово работи и връзка с Агенцията по вписванията, допълни Фандъкова. Така от 2020 г. при продажба и покупка на имот общината автоматично ще получава данните и ще спести на гражданите и бизнеса над 65 000 декларации, които годишно се подават.

Планира се автобусите пък да идват според броя пътници. С дигитализацията ще се знае колко хора чакат на спирката и ще могат да се пращат достатъчен брой автобуси, обясни бъдещият зам.-кмет по дигитализация Владимир Данаилов.

Стратегията по дигитализация предвижда е-управление, което да направи начините за плащане на различни услуги по-удобни.

“В момента 5 дни отнема на всеки гражданин за административна услуга, нашата цел е това време да се съкрати на 1 ден, а после да стане минути. Ще работим заедно с бизнеса в развитието на различни приложения, които да повишат качеството на живот. Целта ни е нито един гражданин да не се среща с нито един чиновник”, каза Данаилов. Той обясни, че ще се създадат и “отворени данни” онлайн, като столичани сами ще решат какви да бъдат тези данни, за да могат да участват в електронното управление.

Коментари

Задължително поле