70% готови да платят повече за ново строителство

Инвестиция на средствата вместо съхранението им в банка е мотив за 15% от сделките

Взимат пари от родители или роднини

Високото качество на строителство и добрата локация мотивират купувачите да сключат сделка на цена, по-висока от предварително предвидения за това бюджет. Над 70% от хората, планиращи да купят ново строителство, са готови да платят повече, ако тези два фактора отговарят на изискванията им, сочи проучване на строително-инвестиционна компания.

“Изследвахме потребителските нагласи в две групи – на хора, сдобили се с жилище в нова сграда в последните две години, и на такива, които възнамеряват да сключат сделка в следващите месеци. Оказва се, че купувачите масово са готови да платят по-висока цена, за да получат жилище в хубава сграда и на добра локация. Това са предимства, които не могат да бъдат придобити впоследствие, както това е възможно с гаража или по-ефективното разпределение на помещенията, например. Затова купувачите считат, че допълнителната сума е основателна инвестиция”, казва Александра Тодорова, маркетинг мениджър в компанията.

Да се сдобият със собствено жилище – това е водещият мотив за покупка за преобладаващата част от запитаните в проучването. Промяна в семейния статус или желание за подобряване на качеството на живот чрез покупка на по-ново или по-голямо жилище също са сред факторите, които подпомагат решението за сделка. Въпреки това, едва 20% от купувачите възнамеряват да продадат стария си апартамент, става ясно още от анкетата. Инвестиция на средствата вместо съхранението им в банка е мотив за покупката за около 15% от запитаните. Такъв е и делът на желаещите да се преместят в по-хубав квартал. Смяната на района се оказва безпроблемна за повечето купувачи, стига да намерят имот, който да отговаря на изискванията им.

Периодът на търсене сред сключилите сделка за жилище ново строителство е под 6 месеца при 75% от купувачите, като за останалите 25% е било необходимо повече време за вземане на окончателно решение.

Картината по отношение на финансирането на сделката е многоцветна, посочват още от компанията. Преобладават хората, ползващи кредит или разполагащи със спестени средства за цялостно изплащане на сделката. Въпреки това немалка част от покупките са направени или планирани с финансовата помощ на родители и роднини или чрез продажбата на друг имот.

 

Клиентите предпочитат

Повече стаи, а не квадратура

Желаещите да придобият двустаен или тристаен апартамент формират общо над 90% от всички купувачи на пазара. По-големите, както и едностайните жилища, рядко представляват интерес за масовия купувач и сделки с такива имоти са резултат по-скоро от индивидуални нужди. В същото време, проучване сочи, че над 20% от възнамеряващите да купят нов

дом биха искали повече стаи от тези, които обитават в момента, но не и по-голяма квадратура.

Купувачите търсят функционалността, която им осигуряват по-големият брой помещения и са склонни на компромис с големината на отделните стаи. Много хора, живеещи в двустайни жилища, купуват тристайни, но със същата или близка квадратура. По този начин те получават удобството, което търсят, без да надскачат бюджета си или да се ангажират с по-сериозната поддръжка, която изисква голямата площ, посочват от компанията.

 

В София

37% не биха сменили квартала си

Избират комуникативни и зелени райони

Едва 37% от хората предпочитат да останат в квартала, в който живеят, като от тях непреклонни са едва 9%. „За повечето от тези хора водещ е навикът, близостта до близки и роднини, както и до работното място. По-голямата част от запитаните обаче нямат против да заменят настоящите си район срещу по-престижен и комуникативен или срещу по-зелен и спокоен такъв“, коментират брокери на имоти.

Дианабад, Изток, Изгрев, Лозенец и Борово са сред най-предпочитаните столични квартали, като ключовите фактори за това един район да бъде желан са комуникативността, спокойствието, престижът и зеленината.

 

Нагласи

Гаражът е задължителен за 45% от купувачите

Все по-често търсят дрешник

Наличието на съществуващо вече паркомясто или гараж е много важно предимство и повод за плащане на по-висока от планираната цена за около 45% от купувачите, показва изследване на строително-инвестиционна компания. В случай, че няма прилежащ подобен обект към имота, 39% от хората декларират намерението да купят и гараж отделно, а 59% - да потърсят паркомясто за покупка.

„Оказва се, че хората все повече започват да държат на наличието на гараж или паркомясто. Много голяма част от тях дори споделиха, че биха избрали компанията-инвеститор на база на това дали включва тази опция в офертната си цена”, казва Александра Тодорова, маркетинг мениджър на компанията. „Успоредно с това се заражда и тенденция хората все по-често да търсят складово или мокро помещение, килер или дрешник. И макар тези функционалности да са рядкост в повечето нови сгради, потребителското търсене категорично посочва необходимостта те да са част от архитектурните планове”, допълва тя.

Коментари

Задължително поле