Режисьорът Дейвид Ролф се беше самопровъзгласил за атеист, когато се зае да направи документален филм за един от най-почитаните религиозни артефакти в историята – Торинската плащеница.
С филма от 1978 г. експертът по фотография се зае да намери прозаично обяснение за това как напоен с кръв отпечатък на човек, отговарящ на описанието на Исус Христос, се е появил върху реликвата от плат. Но вместо това той толкова се убеди в автентичността й, че се обърна към християнството и оттогава направи няколко документални филма и публикува книги за плащаницата.
„Започнах като атеист, а след това станах агностик. И сега съм християнин, защото не мога да открия нищо друго, което би могло да създаде този образ“, каза Ролф.
Плащеницата с дължина 14 фута включва бледо, кафеникаво изображение на висок 5 фута и 6 инча мъж с хлътнали очи и рани по различни части на тялото му, които съответстват на нараняванията, получени по време на разпъването на Исус.
Ролф от Англия и Обединеното кралство е определил награда от 1 милион долара за всеки, който успее да пресъздаде образа на разпнат мъж върху плащеницата, без да има следи от мастило, боя или други агенти.
Известно изследване през 80-те години изглежда опровергава идеята, че плащеницата е била използвана за увиване на тялото на Исус, тъй като тестовете датират плата от Средновековието, много след смъртта на Исус. Въпреки това, по-скорошен анализ, използващ съвременни рентгенови техники, отново постави произхода на плата назад във времето - в годините, в които е живял и Христос.
Ролф обясни, че изследването от 1980 г. се фокусира върху малък ъгъл на плащеницата, който е бил поправен между 1200 и 1400 г. поради износване. Плащеницата е парадирана от епископи през цялата история по време на религиозни церемонии в Торино, Италия, където се помещава. Това означаваше, че тестваният плат е по-стар от останалата част от материала, обясни Ролф.
Ролф е предложил на Британския музей - който е участвал в това, което той нарече този "погрешен" анализ - 1 милион долара за възпроизвеждане на плащеницата с известния й отпечатък.
„Те не са се опитвали, дори и за един милион долара“, каза той. „Убеден съм, че Плащеницата от Торино е автентична, аз лично не се съмнявам“, каза Ролф, който наскоро пусна нов документален филм, наречен „Кой може да бъде той?“
Миналата година, подкрепен от своята филмова компания, Ролф отвори наградата от 1 милион долара за всеки, който успее да възпроизведе плащеницата с всичките й „характеристики“. Под „характеристики“ той има предвид отпечатъка на ранения човек.
За някои вярващи, включително Ролф, очертанията на тялото на Исус са били чудодейно отпечатани върху тъканта, когато той е бил възкресен преди повече от 2000 години. По нея няма следи от мастило или багрило, които да подскажат, че е фалшификат - няма видима следа от боя, мастило, багрило, петна или пигменти.
„Състезателите трябва да съответстват както на модела на кървавите петна, които се виждат върху Плащеницата от Торино, така и на състава на кръвта, включително хемоглобин, билирубин, имуноглобулин и албумин“, гласят правилата на предизвикателството. „В допълнение, най-големите петна от кръв трябва да показват околни зони на ултравиолетова флуоресценция, както е отбелязано на Плащеницата. Когато светлината и сянката са обърнати, както във фотографски негатив, изображението трябва да изглежда като реалистично и анатомично точно представяне на тялото.“
Ролф каза пред DailyMail, че никой в родната му Великобритания не е получил наградата.
„Никой не се появи и от Америка“, добави той. „След като разберат какви са действителните характеристики на изображението върху плата, те бързо осъзнават, че не могат да го възпроизведат."
Повече от 170 рецензирани академични статии са публикувани за мистериозният плат 80-те години на миналия век, като мнозина заключиха, че е истинско. Друг е обаче въпросът на кого е принадлежала платнената реликва. Тестовете през 70-те години на миналия век разглеждат дали изображенията са направени чрез боядисване, изгаряне или други агенти, но нито едно не може да бъде потвърдено.
Друга група експерти от Института по кристалография обявиха през 2017 г., че са открили доказателства, че плащеницата съдържа кръв на жертва на мъчения. Те твърдят, че са идентифицирали вещества като креатинин и феритин, които обикновено се срещат при пациенти, претърпели силни травми. Предполагаемите открития противоречат на твърденията, че лицето на Исус е нарисувано от фалшификатори през средновековието.
Погребалната кърпа пленява въображението на историци, църковни ръководители, скептици и католици, откакто за първи път е представена на обществеността през 1350-те години.
Френският рицар Жофроа дьо Шарни я дава на декана на църквата в Лирей, Франция, провъзгласявайки я за Светата плащеница.
Ролф е очарован от мистерията на плащеницата, не че не вярва, че е истинска, а защото се надява да предостави повече доказателства в подкрепа на своя случай.
През 1997 г. той помоли д-р Робърт Бъклин да извърши аутопсия, използвайки изображения на плащеницата и докладът беше публикуван преди ученият да умре през 2001 г.
„Направих му снимки в пълен размер, позитивни и негативни, на плащеницата“, каза Ролф. „Той извърши аутопсия въз основа на изображението и раните, показвайки механиката на разпъването на кръст. Когато бивате разпнати, умрате от задушаване, защото сте прикован от краката си.“
Той продължи да обяснява, че в това положение кръвта от раните ще се стича по тялото по определен начин, което д-р Бъклин доказал.
„При преглед на гръдния кош патологът отбелязва голямо петно от кръв над дясната гръдна област“, гласи докладът от аутопсията. „Внимателното изследване показва разлика в интензитета на петното в съответствие с наличието на два вида течност, едната съставена от кръв, а другата наподобяваща вода."
Има ясно доказателство за гравитационен ефект върху това петно с кръв, стичащо се надолу.
„Тази рана има всички характеристики на следсмъртен кръвен поток от телесна кухина или от орган като сърцето. В горната равнина на раната има яйцевиден кожен дефект, който е характерен за проникваща следа, получена от остър инструмент за пробиване.“
В Библията се казва, че римски войник пробожда хълбока на Исус, за да се увери, че е мъртъв на кръста, преди да го свали.
Ролф също спомена, че аутопсията идентифицира три прави линии на гърба на човека, което съответства на Йоан 12:1, което гласи: „Тогава Пилат взе Исус и го бичуваха.“
Римляните използвали флагрум, който представлявал камшик с три кожени ленти, всяка с оловна топка на края.
„Римският флаг направил права линия от три и остави като белези и кървави следи по гърба“, каза режисьорът. „Детайлите са просто невероятни, всъщност можете да изчислите височината на хората, които са извършвали бичуване по тези белези върху плата.“
Докладът на д-р Бъклин установи, че задното изображение на савана показва „травматични наранявания, които се простират от областта на раменете до долната част на гърба, задните части и гърбовете на прасците“.
„Тези изображения са двойни и изглежда са направени от някакъв вид предмет, използван като камшик, оставяйки отпечатъци във формата на дъмбел върху кожата, от която е изтекла кръв“, продължи ученият. „Посоката на нараняванията е отстрани към средата и надолу, което предполага, че камшикът е бил използван от някой, стоящ зад индивида.“
Ролф е направил над 90 документални филма през кариерата си, но каза, че последният му „Who Can He Be?“ е оказал най-голямо влияние върху него.
Режисьорът каза, че е разбрал, че Плащеницата от Торино е точно като фотографски негатив, който се създава от енергия под формата на светлина, която свети върху определена хартия, за да създаде изображение.