Депутати приеха 5 проекта за промени в шофьорския закон на първо четене
Без книжка и тройни глоби за 3 снимки с камери за година
Намаляване с 10 км/ч на разрешената скорост по магистрали и скоростни пътища, засичане на превишена средна скорост, двойно и тройно по-високи глоби за шофьорите, право на общините да глобяват по данни от техните камери. Тези правила се съдържат в 5 проекта за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), които депутатите ударно гласуваха на първо четене.
Също вчера от Агенция “Пътна инфраструктура” пуснаха в сайта си карта на 36-те участъка с повишена концентрация на катастрофи и план, по който да бъдат обезопасени най-късно до края на юли. А регионалният министър Иван Иванов обиколи строежите на скоростния път Ботевград-Мездра и магистрала “Хемус” в участъка между пътните възли Боаза и Дърманци като обеща и двата пътя да бъдат пуснати.
Приемането на правилата за засичане на средна скорост, намаляването на разрешената скорост и правото на общините да глобяват са част от 37-те мерки за пътна безопасност, набелязани от правителството. Повечето от 5-те гласувани вчера проекти се въргаляха от парламент на парламент, някои от тях - още от 2022 г. В тях засега не се съдържа една от най-ретроградните идеи на кабинета: да се даде на пътния полицай тройна власт - да установява, приема за извършено и да наказва нарушителя. За да се случи това - трябва изцяло нов проект за промени на ЗДвП, а не може да се внесе между първо и второ четене, казаха експерти пред “Труд news”.
В единия от двата приети проекта на Министерски съвет, който бе внесен още през ноември м. г. от служебното правителство на Димитър Главчев, а преди това бе внасян и от провалилото се правителство на Николай Денков, е посочено създаването на “Система за секционен контрол на средната скорост”. Тя трябва да е одобрена и проверена съгласно Закона за измерванията и да използва камери, монтирани в началото и края на участък от пътя, включително и камерите на тол системата.
В същия проект глобите за превишена скорост не се увеличават, но се въвеждат вземането на книжката при две (повторни) и три (системни) нарушения за 1 година. Иначе глобите за най-масови нарушения, например за износени или изтрити гуми, се увеличават от 50 на 100 лв. (виж таблицата). Въвежда се и 100 лева глоба за пешеходец, който използва мобилен телефон, докато пресича.
Шофьорите могат да проверяват 36-те точки
Картата на България с 36-те опасни отсечки в сайта на АПИ е в големи размери и всеки може да разгледа конкретен маршрут, по който предстои да пътува. Това става и на смартфона - шофьорът може да помоли спътниците си да надникнат за по-малко от минута къде точно започва участъкът с повишена концентрация на тежки катастрофи.
Освен картата, има и програма за действие на АПИ, която е доста амбициозна, тъй като най-дългият срок за приключване на ремонтите и обезопасяването е края на юли, а повечето отсечки трябва да са завършени до май и юни. Всеки ще може да вижда какво точно е планирано да се прави - нови знаци, кърпежи на настилката, монтиране на мантинели и т. н., след което да проследи дали сроковете се спазват. Например за Кресненското дефиле, което е в списъка, ще слагат нови знаци и маркировка, също и на пътен възел Брежанска детелина. Участъкът в този район е отбелязан на картата като опасен, но от 2022 година, когато АПИ постави колчетата, вече няма смъртни случаи. Някои от най-старите колчетата сега ще бъдат подменени, ще слагат и пътни знаци - А40 “Внимание! Участък с концентрация напътнотранспортни произшествия”. На Брежанската детелина ще се постави напречна шумна маркировка на входовете на кръговото кръстовище и надлъжна шумна маркировка. В момента в дефилето кърпят дупките по асфалтовата настилка, подменят и колчетата.
В регион Шумен в картата на АПИ са отбелязани два участъка с концентрация на произшествия. Това е така нареченото кръгово на 7-ми километър на пътя Русе-Варна. Другият участък е на пътя Силистра-Шумен-Ямбол, кръстовището на излизане от кв. “Дивдядово” към село Мараш. И за двата участъка са предвидени обезопасителни дейности и те трябва да са изпълнени най-късно в средата на юни.
Правителството набеляза 37 мерки за пътна безопасност, “Труд news” потърси мнения на експерти за две от тях.
1. Съгласен ли сте да се въведе едностепенна система за санкции, която позволява на полицая на пътя да налага наказания?
2. Приемате ли да се намали разрешената скорост по магистралите от 140 на 130 км/ч, а на скоростните пътища - 120 на 110 км/ч?
Красимир Георгиев, шеф на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България:
Не сме категорично против такава едностепенна система, но при едно много важно условие - всеки пътен полицай да има работеща бодикамера, която заснема проверката от момента, в който махне с палката до самия край, когато приемаме, че водачът е глобен и си плаща глобата по пос терминал. Камери имат и в купетата в патрулните автомобили, които също могат да бъдат включени за допълнителен запис. Но да речем че автомобилът е спрял, двигателят е изгасен, има проблеми със захранването, затова задължителна бодикамера и задължително запис към всеки издаден фиш на нарушител. Без запис от бодикамерата, включително и на втория полицай, който се явява в ролята на свидетел, нарушението да не се счита за установено и наказанието да не се налага, глобата да не се плаща. Без запис на пътните проверки изобщо рискът от корупция е много висок.
Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите:
Не приемам да се намалява скоростта от 140 на 130 км/ч по магистралите, а още по-малко от 120 на 110 км/ч по скоростните пътища. За всички е много ясно защо се прави това - за да се хвалят колко много хиляди нарушители са били снимани и глобени с въвеждането на т-нар. средна скорост. Нали се сещате, че когато на Северната скоростна тангента е разрешено да се кара със 120 км/ч, нарушителите ще бъдат много по-малко, отколкото, ако е разрешено да се кара до 110 км/ч. И стигаме отново до въпроса на базата на какво се вземат решения и се предприемат мерки? По Закона за достъп до обществена информация лично аз изпратих въпрос на МВР колко ПТП през 2024 г. са станали на магистралите в България, при които превозните средства са се движели със скорост в диапазона от 120 до 130 км/ч и колко от 130 до 140 км/ч. И получих отговор: “Не се събира и обработва такава информация, не се води такава статистика”. Извинявайте, но с 50% ви вдигнаха заплатите с нашите пари на данъкоплатци, вие сте длъжни не само да събирате и обработват такава информация, ами и като предлагате едно или друго нещо, да се мотивирате защо го правите - на базата на каква статистика!
Инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност:
В България пътната мрежа е силно компрометирана и скоростните режими трябва да бъдат ограничавани. Но ние в Института питаме защото това ограничаване трябва да става с промяна в Закона за движение по пътищата? На всяка магистрала у нас има добри участъци, където няма никакъв риск за шофьорите да карат със 140 км/ч, а какво пречи на местата, където настилката е компрометирана или има някакви други дефицити, да се сложат знаци с ограничения на скоростта - нека да са 120 км/ч, дори нека да са 70 км/ч. Същото важи и за скоростните пътища, някои от които се строят и ще бъдат пуснати скоро и спокойно по тях би трябвало в продължение на няколко години да се кара със 120 км/ч, а нека да сложат знаци със 110 км/ч или по-малко, където наистина е нужно. Трудно е, но я си представете, че един ден повечето пътища у нас ще бъдат в добро състояние - какво тогава, трябва ли пак да променим закона и тогава скоростта на магистратите да се увеличи от 130 на 140 км/ч?
Адвокат Петър Славов, д-р по конституционно право:
Както и да го наричат, такова нещо е абсолютно недопустимо по действащото законодателство и аз добре си спомням, че същото беше предложено през 2020 г. Виждам в архива на “Труд”, че тогава го коментирах така: “При едновременно установяване на нарушения и налагане на санкции е налице много силен субективен елемент, без същевременно да имаме гаранции за безпристрастност и обективност на пътните полицаи, извършващи проверката”. Към днешна дата добавям само, че вместо да се занимават да измислят и да предлагат всякакви небивали неща, от МВР трябва да се съсредоточат какво и сега им пречи полицаят на пътя да прилага Закона за движение по пътищата, да налага принудителни административни мерки, да взема книжките, да сваля номерата и прочие. За какво им трябват цивилни коли, за какво ги купиха тези мощни БМВ-та, кого настигнаха и хванаха с тях, откриха ли и настигнаха ли нарушител, който има 20 глоби за една година, за да го извадят от трафика?