Гешев атакува текст за нова атестация на учените (обзор)

Автор: Труд
Гешев атакува текст за нова атестация на учените (обзор)

Главният прокурор внесе искане в Конституционния съд

Параграф 17 от Закона за държавния бюджет нарушава академичната автономия

Критериите са ясни в Закона за висшето образование

Главният прокурор Иван Гешев атакува в Конституционния съд (КС) текст от Закона за държавния бюджет за 2022 г., който противоречи на академичната автономия на висшите училища в България.

Спорният параграф 17 е в преходните и заключителни разпоредби на закона, приет от Четворната коалиция - ПП, БСП, ИТН и ДБ. С него се въвеждат допълнителни критерии за атестиране на университетските преподаватели, с които трябва да се съобразят висшите училища, ако искат да участват в разпределението на 20 млн. лв. от държавния бюджет, с които да се повишават заплатите. За целта МОН пусна за обществено обсъждане проект за нова методика, по които да се оценява работата на преподавателите и предизвика гнева им. Те призоваха изобщо да няма текст, който да обвързва допълнителното финансиране с измислени критерии за атестирането на академичния състав. Всъщност главният прокурор намира, че тези становища са основателни и иска от КС да обяви параграф 17 за противоконституционен.

И в момента според Закона за висшето образование всеки университет има свой правилник, по който оценява приноса на всеки член на академичния състав. Изброени са дори задължителни 5 критерии за оценяване: изпълнение на норматива за заетост, разработени нови семинарни или лабораторни упражнения, учебници и помощна литература, научна продукция и участие в договори за научни изследвания и международно научно сътрудничество, ръководство на дипломанти, докторанти и специализанти, проучване на студентското мнение.

Ето защо, Гешев подчертава, че дейностите по “атестиране на академичния състав” са част от академичното самоуправление и разпоредбата на параграф 17 за допълнителни критерии и показатели за оценяване на академичния състав, в подзаконов акт на МС, е в очевидна колизия не само със Закона за висшето образование, а и с текстът на чл. 53, ал 4 от Конституцията, в който е записана академичната автономия на висшите училища.

Групата на ИТН внесе на 19 май в парламента поправка в бюджетния закон, според която от параграф 17 отпада текстът за новата методика за атестиране.

Най-четени