Родители сигнализират за подвеждащ въпрос в матурата по БЕЛ

Родители заявиха, че част от въпросите в НВО по БЕЛ за 7 клас са били зададени така, че са подвели учениците и това ще повлияе на резултатите им.

„Основният пример е свързан със злополучния въпрос 16. В него се пита дали закон и училищен правилник са документи. И тях това ги обърква, защото не са малоумни и знаят какво е закон. Обаче четат изречението, в което се казва: „Според споменатия закон всяко училище у нас има правото да въведе и допълнителни ограничения в своя правилник.“ Тоест правилникът върви към закона веднъж. Втори пък – дали законът и правилникът са документи. Огромна дискусия от родители и юристи. Трети път – „Моля запишете два, а не двата документа.“ Значи започваме да търсим дали са два, кои са тези два. Дали не са данните на ЮНЕСКО, които също може да са документ“, заяви пред bTV доц. Евгения Благоева, майка на седмокласник.

„Най-тъжното е, че децата се сещат, че вероятно става дума за закон и правилник, но една част от тях не са посмели да го напишат. Когато зададете безумен въпрос, не може да очаквате небезумен отговор“, допълни тя.

„Моето усещане за този формат на този изпит е, че тези въпроси са зададени така, че децата да се объркат и да се питат на всеки един етап аз бъркам ли и къде е уловката“, смята доц. Евгения Благоева.

„Едни такива твърдения за мен са абсолютно безпочвени и граничещи с емоционалния стрес, който се изживява от всеки човек, когато знае, че се бори за нещо, в което има висок залог. За мен лично тук е въпрос за справяне със стреса“, коментира на свой ред Петя Петрова, директор на дирекция "Оценяване в предучилищното и училищното образование.

Според Станислава Докторова, учител по БЕЛ в 137. СУ "Ангел Кънчев", този въпрос би объркал учениците. Тя обясни, че в текста, ако и двата документа са били изписани с главна буква, което не е направено, тъй като само единият е бил с такава, това не би трябвало да ги затрудни.

„Въпросът е ние юридически ли казус решаваме, или теглим информация от текст“, допълни тя.

„Категорично този въпрос не е въпрос, който да е грешен. Грешен би бил въпросът, ако искаме възпроизвеждане на знание. Тук може да говорим, че това е въпрос, който провокира мислене. Провокира функционалната грамотност на нашите ученици“, каза от своя страна Таня Михайлова, зам.-министър на образованието и науката.

Най-четени