Рестрикциите влизат в сила след 7 години
Европейският съюз планира драстично ограничаване на емисиите въглероден диоксид за товарни и транспортни автомобили. Отделяните от тях вредни количества трябва да бъдат намалени с 90% до 2040 г. Още по-рано, още от 2030-а, всички предлагани на пазара нови автобуси за градски транспорт трябва да бъдат само електрически. Вече съществуващите превозни средства ще продължат да функционират, докато отговарят на локалните изисквания. След по-малко от 7 години в Европейския съюз няма да се продават нови градски автобуси на дизел и газ. За сравнение - при леките коли забраната за нови дизелови и бензинови автомобили влиза в сила през 2035 г.
Електрифицирането на товарния транспорт е трудна задача, а един от вариантите е изграждане на трасета с елмрежа като за тролейбуси.
Стриктното ограничаване на емисиите за товарни автомобили ще важи за всички типове тежки превозни средства, без значение дали те се използват за превозване на боклук, строителни материали или хранителни стоки. Това ще притисне до стената производителите камиони и автобуси, тъй като разработките за електрически транспортни средства за дълги разстояния все още не са на нивото на очакванията на транспортния бранш.
Обновяването на градския транспорт в Европа след 2030 г. ще бъде само с нови електрически автобуси.
Засега продължава да бъде дискусионна темата за алтернативните горива. Европарламентът приема превозните средства на био и синтетични горива за нискоемисионни. Така се отваря вратичка автомобили, автобуси и камиони с вътрешно горене да продължат да се продават. Конвенционалните двигатели с вътрешно горене могат лесно да бъдат адаптирани към био и синтетични горива. Синтетичните горива се произвеждат с помощта на електричество, вода и въглероден диоксид. Ако електричеството идва от възобновяема енергия, използването му се счита за климатично неутрално.