Ще се сглобява отново в Крагуевац
През 80-те години на миналия век малкият автомобил Yugo 45, произвеждан в тогавашната Югославия, придоби култов статус не само на Балканите и в бившия Източен блок. Той дори стигна до американския пазар, подбивайки сериозно цената на местните бюджетни модели, тъй като можеше да се купи като нов за по-малко от 4000 долара. Това бе първият самостоятелен автомобил на югославската марка Zastava и се произвеждаше в продължение на 28 години в завода в Крагуевац, откъдето са излизали лицензни модели на FIAT, включително FIAT 600.
Дизайнът е модерен и спортен, с ъгловати форми като на предшественика.
Техниката на Yugo 45 също идва от Италия заедно с 4-цилиндровия двигател с мощност 45 конски сили (маркирана в името на модела), а каросерията е от FIAT 147. Компактният и практичен автомобил с дължина 3,50 м става хит не само в социалистическите страни, но и в Западна Европа, където е символ на абсолютната базова мобилност заради ниската си цена.
Автентичният модел Yugo 45 става хит през 80-те години на миналия век.
Легендата Yugo ще се завърне отново на пазара с второ издание, създадено от сръбски дизайнери и инженери. Ще има определени стилистични прилики с автентичния си предшественик, а задвижването ще е бензиново, за да се запази ниската цена. Първият прототип трябва да бъде показан на изложението в Белград през 2027 г., след което ще има едномарково рали от завода в Крагуевац през Африка до подножието на връх Килиманджаро в Танзания. Тази инициатива се базира на традицията на югославското автомобилостроене. Още през 1975 г. пет лицензирани версии на FIAT 128, известни като Zastava 101, са доказали своята издръжливост на такава експедиция.