Помислете за най-важните пазари за електрически превозни средства и ще получите списък с обичайните заподозрени: Норвегия, Китай, Германия, Великобритания. Но Дубай?
Изглежда неправдоподобно, но вторият по големина износител на ОПЕК заслужава място наред с тези пазари. Според търговските данни напълно електрическите превозни средства са съставлявали 10% от стойността на автомобилите, внесени в Обединените арабски емирства през миналата година. Ако прибавим и хибридите и plug-in хибридите, повече от една четвърт от пазара преминава към батерии.
Това е обезпокоителен знак за ОАЕ и техните съседи износители на петрол в Персийския залив. Ако държавите, които дължат съществуването си на трансформиращата сила на суровия петрол, преминават към литиево-йонни батерии, тогава перспективите за техния ключов износ изглеждат доста колебливи, пише Bloomberg.
ОАЕ със сигурност са изключение. Но не е единственото. В Катар всеки осми автомобил, внесен през миналата година, е бил захранван с батерии или е бил хибрид, а подобни дялове има и в Ирак и Иран. В Бахрейн този дял е 10%, а в Кувейт - 7%. В Сингапур - който не е производител на петрол, но е ключов възел за световната търговия с петрол - един от всеки три внесени автомобила е бил захранван с батерии, като делът им нараства до 56%, включително всички видове хибриди.
Електрическите превозни средства се появяват навсякъде в региона. Според правителствени данни към октомври миналата година в ОАЕ са регистрирани около 35 000 такива автомобила. Tesla Inc. има магазини в четири от емирствата на ОАЕ, както и в Катар, а през април обяви подразделение в Саудитска Арабия. Тя наваксва изоставането си от китайската компания BYD Co., която вече е на всички тези пазари и в другите три монархии от Персийския залив.
Относително малкият внос на Саудитска Арабия опровергава амбициите ѝ на производител. Общественият инвестиционен фонд на кралството е вложил над 8 млрд. долара в мажоритарния си собственик Lucid Group Inc., производител на електрически превозни средства със седалище в САЩ. Lucid построи завод за електромобили в икономическия град на крал Абдула на брега на Червено море, който има за цел да произвежда 150 000 автомобила годишно, въпреки че досега продажбите не са се доближили до тези амбициозни прогнози.
Наблизо съвместно предприятие между PIF и Hon Hai Precision Industry Co. или Foxconn изгражда друг завод за електромобили на стойност 1,3 млрд. долара, а трето съвместно предприятие между PIF и Hyundai Motor Co. започна работа миналия месец и планира да произвежда както електромобили, така и конвенционални автомобили.
Тази зараждаща се любов към електромобилите може би не е толкова изненадваща, колкото изглежда на пръв поглед.
Две от най-големите пречки пред преминаването към електрически автомобили са опасенията за пробега и първоначалните разходи, но нито една от тях не е особено актуална в монархиите от Съвета за сътрудничество в Персийския залив. Те са едни от най-урбанизираните общества на планетата, така че извън Саудитска Арабия малко хора шофират на големи разстояния. Високите разполагаеми доходи позволяват лесно да се плати за автомобил с батерия, особено след като на пазара навлизат по-евтини китайски модели.
Поради липсата на национална автомобилна индустрия, която да защитават, е по-малко вероятно да повишат митата, както направиха САЩ и Европа. Предградията с ниска гъстота на населението дават много възможности на собствениците да зареждат евтино у дома.
Силно субсидираният бензин, който световните петролни държави дават на своите граждани, също не е толкова възпиращ фактор, колкото може да се очаква.
През последното десетилетие повечето страни от Персийския залив направиха опити да обвържат цените на горивата си с пазарните, като по този начин обезкуражиха крайно разточителното вътрешно потребление и освободиха повече суров петрол за износ. Макар че бензинът все още е абсурдно евтин по световните стандарти, електричеството сега получава много по-щедри субсидии, тъй като правителствата се опитват да стимулират промишлените дейности, които могат да пренесат икономиките им през очертаващия се спад в търсенето на петрол.
Това означава, че собствениците ще имат най-ниски разходи за зареждане. „Електроенергията тук е толкова евтина, че дори няма да забележите разликата в сметката си“, пише един собственик на автомобил на Xpeng Inc. от Дубай в публикация в социалните мрежи миналия месец. Собственик на автомобил BYD Qin изчислява, че за пет години ще спести 36 000 дирхама (9800 долара) благодарение на това, че не плаща „почти нищо“ за електроенергия.