Още от октомври 1958 г., когато Вернер фон Браун предложи да се преименува ракетата „Юнона V“ на „Сатурн“, НАСА се отличаваше с избора на имена. Те изпратиха „Аполо“, „Орион“ и „Титан“ да се носят в небесата.
Някои имена имат основата си в митологията и астрологията, други – в легендите и фолклора. Трети са по-прями, просто описание на мисията – например „Спейс шатъл“ и „Международната космическа станция“.
Не е нужно да си ракетен учен, за да се досетиш, че французите ще постъпят по различен начин в космическата надпревара. Някъде през следващата година, заедно с Falcon и Starship на SpaceX, Long March на Китай и ракетата Orbex на Великобритания, ще излезе в космоса и проектът, подкрепен от президента Макрон: Baguette One.
Малката многократно използваема ракета се разработва от HyPrSpace - стартъп компания със седалище в района на Бордо в югозападната част на страната, която обещава евтина и екологична услуга за транспортиране на сателити.
Baguette One е суборбитална ракета, задвижвана от това, което компанията описва като „революционна хибридна технология за задвижване“, и се очаква да бъде тествана с изстрелване от френска военна база. Целта е да се продължи с Orbital Baguette One (или OB-1, в чест на героя от „Междузвездни войни“ Оби-Уан Кеноби), микроносителната ракета на HyPrSpace.
Планира се тя да пренася до 250 кг товар в орбита. Съоснователят Силвен Батайар заяви, че имената са избрани, защото компанията иска да бъде „сериозна, но не зловеща“.
Телевизионните водещи във Франция се мъчеха да запазят сериозно изражение, докато обсъждаха проекта тази седмица по TF1, най-големия канал в страната, илюстрирайки репортажа с генерирана от изкуствен интелект картинка на багет на стартираща платформа. Но правителството на Макрон взима проекта на сериозно.
Макрон е решен да гарантира, че Франция ще запази позициите си в космоса, а компанията е получила 35 милиона евро субсидии. Тя е една от четирите космически стартиращи компании, избрани да си поделят още 400 милиона евро, ако първоначалните тестове се окажат успешни.
Министерството на отбраната също помага, като предоставя бази в югозападна Франция и Прованс за първия тест. Това ще бъде първото изстрелване на ракета в метрополната Франция, тъй като останалите изстрелвания са предприемани от европейския космодрум във Френска Гвиана.
Консултантската фирма Novaspace прогнозира, че до 2032 г. ще бъдат изстреляни 26 104 сателита, а HyPrSpace е сред десетките компании по света, които се опитват да проникнат на пазара. Въпреки че се гордее с първия в света доставчик на услуги за търговски изстрелвания под формата на френската ArianeGroup и с дълга история на изстрелвания от космодрума в Гвиана, Европа изостава значително.
SpaceX отговаря за повече от половината от всички изстрелвания на спътници през миналата година, докато Европа е успяла да изстреля по-малко от Индия или Китай.
Isar Aerospace, немски стартъп, тества Spectrum, първата ракета, изстреляна от Западна Европа, през март, но тя се разби след 30 секунди. ArianeGroup се надява да се представи по-добре с микроносител, разработен от създадения от нея стартъп MaiaSpace. Що се отнася до Orbital Baguette One, Батайар я представя като „такси“ за сателити.
Той каза, че повечето микроносители таксуват около 40 000 евро на килограм за извеждане на сателити в орбита, но неговият ще струва половината от тази цена. Тежките ракети са още по-евтини, но клиентите не могат да избират датата на изстрелване, каза той. С микроносителите те могат.
Baguette One, създадена от „космически пекари“, според уебсайта на компанията, разчита на течни и твърди горива, някои от които могат да бъдат произведени от рециклирана пластмаса. Двигателят се наляга с хелий, а горивната камера няма турбопомпа, за разлика от повечето ракети. Компанията твърди, че това позволява намаляване на разходите.