Има нужда от закони, които регулират социалните медии
Можем да ги заменим с алтернативни търсачки и социални медии
Марк Зукърбърг, Джеф Безос и Сергей Брин и Лари Пейдж смятат, че са непобедими
В днешно време не са много хората, които веднага се сещат за какво става дума, когато чуят името Standard Oil. Това е американска нефтена корпорация, благодарение на която Джон Рокфелер преди век стана по-богат, отколкото са основателите на Facebook, Amazon и Google - Марк Зукърбърг, Джеф Безос и Сергей Брин и Лари Пейдж, взети заедно.
И как успя Рокфелер? С контрол. Контрол над производството и разпространението - над всички рафинерии и петролопроводи и над всички танкери, товарни кораби и бензиностанции. Standard Oil смаза напълно конкуренцията с безогледен дъмпинг, докато всички останали компании не фалираха. Остана сам на пазара. И тогава повиши цените. Наложи се спешна намеса на единствения човек, по-влиятелен от Рокфелер по това време - американския президент. С указ на президента монополът на Standard Oil. Смелата намеса на Тиодор Рузвелт отвори прецедент за разбиването и на други монополи в железопътния и авиотранспорта, както и на телекомуникационната компания AT&T.
Урок, който днешните големи монополисти Безос, Зукърбърг и Брин и Пейдж може би би трябвало да имат предвид. Те са убедени че разполагат с неограничена власт - и как да не са, като в повечето случаи управляващите ги оставят да си разиграват коня. Те демонстрират с политиката си, че демократично избрани правителства може да бъдат пренебрегвани, че най-личната информация на милиони хора може да бъде използвана за печалби. Че данъците са задължителни за всички, но не и за тях.
Те могат да оформят общественото мнение, вкус и решения с подмолни манипулации в алгоритмите на сайтовете им, които запечатват всяко тяхно действие онлайн. И благодарение това да печелят огромни суми. Тези компании вярват, че са ни направили така зависими от техните продукти, че за нас са напълно незаменими и необходими като въздуха и водата. Е, не. Не са. Време е да им покажем това!
Можем да заменим тези калифорнийски гиганти, стига да поискаме. Даже съм убеден, че ако го направим, светът ще се превърне в едно много по-добро място. Добрата новина е, че световните правителства започват да осъзнават опасността от този монопол. В САЩ вече има заведени множество дела срещу монопола на Facebook и Google. Австралийският парламент прие закон, който задължава Google и Facebook да плащат лицензионни такси на австралийските медии за споделяне на тяхното новинарско съдържание. Камарата на лордовете във Великобритания препоръча британското правителство да направи същото. Първоначално Google заплаши, че ще оттегли услугите си за Австралия. Впоследствие обаче сключи споразумение с властите.
Пионерите на интернет се изживяват като независими носители на свободата на словото, но иронията е в това, че творението им не е независимо от многобройни мега корпорации, които са много по-могъщи и по-влиятелни от което и да е правителство. Та кой би си представил, че една социална медия ще си позволи да цензурира демократично избрания президент на САЩ? Но точно това стана, когато Twitter блокира акаунта на Доналд Тръмп.
И ето че вече дори Тим Бърнърс-Лий - визионерът, открил интернет, вярва че мрежата има нужда от закони, преди да се е изродила в опасна дигитална дистопия.
Неусетно кварталните магазинчета изчезват едно след друго от улиците на нашето детство. Те фалират заради заради интернет търговци като Amazon, които плащат символични данъци, а физически съществуват под формата на няколко гигантски склада. Те укриват чудовищните си приходи с помощта на счетоводни трикове и като пренасочват парите си по цял свят. Например, като преместят само на книга седалището на компанията си в държава, в която данъците са ниски.
Но още по-зловеща е изключителната власт, която тези мастодонти имат над поведението на всеки индивид. Много вярно е твърдението, че ако нещо се продава безплатно в интернет, то истинският предмет на търговията е самият купувач. Да речем че си вземете обувки от някой сайт. През следващите няколко месеца ще бъдете обсипани с реклами за обувки. Това е по силата на алгоритъма, който запаметява всяко ваше действие онлайн. А пък компаниите, които рекламират продуктите си, си плащат за услугата. Големите технологични компании знаят всичко за нас - не само името, възрастта, датата на раждане и навиците ни на купувачи - те знаят кои са ни приятелите, какво сме търсили в интернет, какви са политическите ни пристрастия и сексуалните ни интереси. И никой не ни казва как се използва цялата тази информация, нито пък ни предлага дял от печалбите, като компенсация че се възползват от нея. Още по-тревожното е, че те могат дори да контролират какви новини достигат до нас.
Направете си експеримент: потърсете статии против ваксините. Скоро телефонът и компютърът ви ще бъдат засипани от още такива публикации - ефект на ехото.
Без ограниченията - законови и морални, които новинарските издания спазват, Google, Facebook и тямподобните нямат никакви задръжки да използват тежкия труд на хората и информацията, която са събрали, за собствени цели. Умишлено не дават прозрачност на действията си, заобикалят законите и с лека ръка допускат публикации, насаждащи омраза, или пък опасни за физическото и психическото здраве на потребителите. Трупат печалби на гърба на общественото благополучие и власт, основана на пълната си безотговорност.
От години Facebook и Twitter се оправдават, че не са издатели, а просто „доставчици на съдържание“, които не могат да бъдат държани отговорни за това, което милиони потребители решават да публикуват. Но не така отговориха тези „социални медии“ на бунтовете във Вашингтон. В този случай удобно забравиха че са обикновени доставчици и влязоха в ролята на цензори, като блокираха акаунта на Тръмп. Какво по-добро свидетелство за ужасяващата власт на тези медии?
Може да звучи немислимо да живеем в свят без Facebook, Twitter, Google или Amazon. Но ако проявим смелостта да постъпим правилно, ще се появят нови компании, които са съгласни да спазват демократичните закони и да работят за общото благо. Има други търсачки и други социални мрежи. Време е да овладеем Дивия Запад на глобалната мрежа.
* Авторът е депутат от консервативната партия на Великобритания, председател на парламентарната комисия по отбраната.